Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Kauhea onnettomuus Huopalahdessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 133


« : Lokakuu 11, 2015, 14:24:29 »

Kauhea onnettomuus Huopalahdessa. Ainakin kolme kuollutta junien yhteentörmäyksessä. Lukuisasti loukkaantuneita.

15.6.1910 Hufvudstadsbladet:
http://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/768320?term=Fredriksberg&term=plattformen&term=plattformerna&term=plattformar&term=plattformer&term=plattform#?page=5

Vorgissa on nähty onnettomuuskuvia, joista kukaan ei ole tiennyt mistä ja mikä tapahtuma. Oheinen uutinen selittänee paljon. Juttu voisi olla mielenkiintoinen, mutta en jaksa nyt alkaa sitä kääntämään. Joku voisi siitä tehdä jutun.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 346


« Vastaus #1 : Lokakuu 12, 2015, 11:20:10 »

Kauhea onnettomuus Huopalahdessa. Ainakin kolme kuollutta junien yhteentörmäyksessä. Lukuisasti loukkaantuneita.

15.6.1910 Hufvudstadsbladet:
http://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/768320?term=Fredriksberg&term=plattformen&term=plattformerna&term=plattformar&term=plattformer&term=plattform#?page=5

Vorgissa on nähty onnettomuuskuvia, joista kukaan ei ole tiennyt mistä ja mikä tapahtuma. Oheinen uutinen selittänee paljon. Juttu voisi olla mielenkiintoinen, mutta en jaksa nyt alkaa sitä kääntämään. Joku voisi siitä tehdä jutun.

Tuossa näkee, kuinka paljon lehtien kirjoitustyyli on sadassa vuodessa muuttunut. Nykyisin ei lueteltaisi loukkaantuneineiden ja kuolleiden nimiä eikä varsinkaan ammatteja. Myös se, kuinka paljon kukin on saanut henkivakuutuskorvauksia tai ollut saamatta, ei nykyisin kuuluu julkisuuteen. Muutenkin jutussa on hengästyttävä määrä detaljeja, mutta ei juurikaan analyysiä.
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #2 : Lokakuu 12, 2015, 11:55:56 »

Kyseessä siis tämä tapaus:

http://vaunut.org/kuva/75069
http://vaunut.org/kuva/97877
tallennettu
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 133


« Vastaus #3 : Lokakuu 12, 2015, 13:55:34 »

Kauhea onnettomuus Huopalahdessa. Ainakin kolme kuollutta junien yhteentörmäyksessä. Lukuisasti loukkaantuneita.

15.6.1910 Hufvudstadsbladet:
http://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/768320?term=Fredriksberg&term=plattformen&term=plattformerna&term=plattformar&term=plattformer&term=plattform#?page=5

Vorgissa on nähty onnettomuuskuvia, joista kukaan ei ole tiennyt mistä ja mikä tapahtuma. Oheinen uutinen selittänee paljon. Juttu voisi olla mielenkiintoinen, mutta en jaksa nyt alkaa sitä kääntämään. Joku voisi siitä tehdä jutun.

Tuossa näkee, kuinka paljon lehtien kirjoitustyyli on sadassa vuodessa muuttunut. Nykyisin ei lueteltaisi loukkaantuneineiden ja kuolleiden nimiä eikä varsinkaan ammatteja. Myös se, kuinka paljon kukin on saanut henkivakuutuskorvauksia tai ollut saamatta, ei nykyisin kuuluu julkisuuteen. Muutenkin jutussa on hengästyttävä määrä detaljeja, mutta ei juurikaan analyysiä.

Digitietokannasta lehtiä ja artikkeleita pitää hakea kahdella kielellä ja usein vielä vanhalla kielellä, esim veturi pitää kirjoittaa myös toisella tapaa weturi. Kun alkuperäinen painoteksti voi vielä olla ns. ränttiä, ei skannaus aina täysin ole onnistunut. Mutta haku toimii kuitenkin uskomattoman hyvin.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 813


« Vastaus #4 : Lokakuu 12, 2015, 21:21:14 »

...jutussa on hengästyttävä määrä detaljeja, mutta ei juurikaan analyysiä.

Seuraavan päivän sanomalehdessä ei tietenkään voi olla analyysiä syyllisyydestä eli mistä kaikki johtui.

Onnettomuus on kuitenkin syineen selostettu seikkaperäisesti vuosijulkaisussa, jonka nimi on jotain tännepäin: Rautatiehallituksen kertomus vuodelta 1910, Suomen Valtion Rautateiden kertomus tai Rautatietilastollinen vuosikertomus tai jotain vastaavaa. Ja paksun teoksen nimi on sitten tietenkin ruotsiksi, jota rautatiehistorian tutkija välttämättömästi tarvitsee aina Suomen rautatiehistoriaa tutkiessaan.

Selostus on vähintään yhtä seikkaperäinen kuin lehtijuttukin, painotuksen ollessa toki SVR:n asioissa.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #5 : Tammikuu 04, 2018, 15:31:32 »

Onnettomuus on kuitenkin syineen selostettu seikkaperäisesti vuosijulkaisussa, jonka nimi on jotain tännepäin: Rautatiehallituksen kertomus vuodelta 1910, Suomen Valtion Rautateiden kertomus tai Rautatietilastollinen vuosikertomus tai jotain vastaavaa. Ja paksun teoksen nimi on sitten tietenkin ruotsiksi, jota rautatiehistorian tutkija välttämättömästi tarvitsee aina Suomen rautatiehistoriaa tutkiessaan.

Selostus on vähintään yhtä seikkaperäinen kuin lehtijuttukin, painotuksen ollessa toki SVR:n asioissa.

'Suomen Valtionrautatiet 1910' -kirjassa kohdassa 'Tapaturmat' onnettomuudesta on vain hyvin lyhyt maininta (ks. kuva). Onkohan seikkaperäinen kertomus jossakin toisessa kohdassa tai jossakin toisessa opuksessa?


* 1910_vsk-Sockenbacka.jpg (46.47 kilotavua, 517x134 - tarkasteltu 221 kertaa.)
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Kauhea onnettomuus Huopalahdessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina