Kumma kun Haapamäen tietä ei sähköistetä Parkanon tien kaksoisraiteeksi...? Vai onko pituusero liian suuri?
Pituus- ja myös nopeusero. Suora oikorata vs. mutkainen vanha Pohjanmaan rata.
Ehkä jokin satunnainen tavarajuna voisi kiertää sähköistetyn Hpk:n kautta silloin, kun Tpe-Pko-Sk -välillä on sattunut jokin laitevika tai haaveri, jonka vuoksi liikenne olisi tilapäisesti poikki.
Nykyinen Hpk:n kolmion vähäinen henkilö- ja tavaraliikenne ei hyötyisi sähköistyksestä. Dm12-kiskobussit kulkisivat kuin nytkin, Korkeakosken, Vilppulan ja Mäntän tavarajunat ajettaisiin edelleen Dv12-kalustolla.
Jos sähköistystä jatkettaisiin Jyväskylään, ainoa vakituinen lisäjuna voisi tulla Teuvan puukuljetuksista, jotka voitaisiin ajaa suoraan Hpk:n kautta Jyväskylään ja edelleen Äänekoskelle. Niin, voitaisiinhan ne ajaa jo nytkin, mutta rapujen matka käy jostain syystä kiertoteitse Tampereen kautta, vaikka alkumatka ajetaan dieselillä joka tapauksessa.
Hpk-Jy -sähköistyksestä hyötyisi myös kerran, pari viikossa ajettava Jyväskylä-Alavus-Jyväskylä (-Äänekoski) rapujuna. Muuten sähköistyksen tuoma lisäarvo jäisi todella vähäiseksi välillä Ov-Hpk-Sk/Jy.