Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Havaintoja vanhoista ilmakuvista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2617


« : Elokuu 20, 2021, 08:56:55 »

Paikkatietoikkunassa on saatavilla vanhoja ilmakuvia, ja niitä on täällä vaunut.orgissakin näkynyt.

Itse olen ollut niiden ahkera katsoja, ja olen löytänyt vaikka mitä asioita, joista en ole ennen tiennyt. Vanhaan aikaan on ollut tolkuttomasti enemmän ties mitä sivuratoja ja raiteita, joita ei enää ole. Ja toki vanhoja ratalinjoja ynnä muuta. Kaikenlaisia vanhoja asioita.

Mielessäni on muutamia paikkoja, joista en ole ennen tiennyt ja joista voisi viritä keskustelua.

Muun muuassa se, että vaikuttaisi aivan siltä, että Parkanon Isokankaalla olisi ollut etelään haarautuva sorakuopalle menevä raide, mutta eri kohdassa missä se on yleisesti opittu tuntemaan.

Kuvassa Isokangas 1 näkyy, kuinka pääraiteesta erkanee kaksi raidetta, tai ainakin ratapohjaa. Oikean- eli idänpuoleinen on se, joka oli vielä 2000-luvullakin käytössä. Mutta sitten lännenpuoleinen vaikuttaa myös aivan ratapohjalta, ja taitaapa sinne mennä jopa sivuraidekin. Se kohta on nykyisin tienä.

Pääraide tulee vielä vanhaa linjaa Kiviluoman kautta, ei siinä mitään, mutta tuo mainitsemani "vanha" sorakuopan raide kiinnostaa kyllä.

Lisäkuvana Kiviluoman liikennepaikka vuonna 1948.

Ja mikään näistä kuvista ei tietenkään ole minun itse ottamani vaan ne on ladattu Maanmittauslaitoksen Paikkatietoikkunasta.


* Isokangas 1.jpg (958.46 kilotavua, 1187x1638 - tarkasteltu 145 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2021, 09:11:18 kirjoittanut Jimi Lappalainen » tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2617


« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2021, 09:04:59 »

Kuva Isokankaan "läntisestä" vaihteesta lähempää.

Kuva v. 1948.


* Isokangas 2.png (717.07 kilotavua, 1932x1288 - tarkasteltu 137 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2617


« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2021, 09:06:27 »

Kiviluoma. Pahus kun liitteet eivät mahdu yhteen viestiin.

Kuva v. 1948.


* Kiviluoma 1948.png (655.16 kilotavua, 1186x1780 - tarkasteltu 137 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #3 : Elokuu 20, 2021, 19:08:12 »

Minusta tuo läntisempi kaarre näyttää tieltä, mutta voin olla väärässä, kuten olen ollut niin monta kertaa aikaisemminkin. Syrjäraidejulkaisut tuntevat Isokankaan raiteen, mutta vasta 1.10.1957, jolloin se avattiin Puolustuslaitoksen tarpeisiin. Mutta koska raide on todistettavasti ollut olemassa vuosia varhemmin, ehkä siitä on ajettu soraa Mierontien tarpeisiin. Nämä VR:n omaan virkakäyttöön avatut soraraiteet eivät näy syrjäraidejulkaisuissa.

Isokangas avattiin liikennepaikkana 1.9.1954, jolloin se oli seisake.

Kiviluomaan voi kommentoida sen, että se on kuvan aikaan ollut seisakevaihde. Sivuraiteen vierustalla näkyy puupinoja, jotka odottavat rautapyöräkyytiä.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #4 : Elokuu 20, 2021, 20:30:50 »

Näin juurikin, raiteet johtavat eri sorakuopille, tuo ensimmäinen lienee peräisin todellakin mierontien rakentamisen ajalta, jolloin sieltä lienee kuljetettu soraa ko. radalle. Soraa sieltä on joka tapauksessa ensin kadonnut - vaikkakin tuossa vuoden 1948 ilmakuvassa rataa ei enää ole ja montulla on puolustusvoimien rakennuksia, jotka kaiketi siellä vielä ovat tänä päivänäkin, vaikka ovatkin sensuroitu puolestaan vuoden 1984 maastokartasta. Puolustusvoimille on kuitenkin rakennettu tuo lyhyt pistoraide, mikä on varmaankin mitoitukseltaan ollut ihan riittävä ja riittävän lähellä. Tämä vuoden 1948 ilmakuvatilanne näkyy vielä myös vuoden 1959 maastokartassa, mikä perustuu vuoden 1954 ilmakuviin.

Toinen rata on avattu varmaankin pelkästään soran saamiseksi Parkanon radalle, soraahan sieltä on sitten kadonnut huomattavasti enemmän ja tuo Isokankaan montulle johtava radan alkuperäinen linjauskin suoraan Parkanon asemalta vanhaa mierontietä Kiviluoman kautta sivuten uutta ratalinjausta Isokankaan linjavaihteen kohdalla puoltaisi tätä. Ja mitään tuolla Isokankaalla ei sitten radan vierellä olekaan - http://vaunut.org/kuva/82692 - mutta se ei tietenkään poista mahdollisuutta etteikö puolustusvoimien vaunuja olisi voitu purkaa tai kuormata tämänkin radan varrella, ehkäpä juuri ennen sorakuoppaa?
tallennettu

Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2617


« Vastaus #5 : Elokuu 21, 2021, 15:58:44 »

Onko kaarre Ali- ja Ylivekkosken välillä "uutta" ratalinjaa? Ilmakuvassa vuodelta 1950 näkyy kaarteen länsipäässä hylättyä ratapengertä.

Joko:
- rataa on haluttu oikaista, mutta se ei ole onnistunut
- se on todellakin mennyt siitä
- sitä on alun perin yritetty rakentaa siihen, mutta se ei ole onnistunut

Venäläinen kartta vuodelta 1873 vaikuttaisi siltä, että mainittua kaarretta sillan jälkeen ei olisi, ts. viittaisi että kaarre ei olisi alkuperäistä ratalinjaa. Tuon ajan kartat eivät toisaalta ole aivan tarkkoja, mutta silti suuntaa-antavia.


* Vekkoski.jpg (970.8 kilotavua, 1694x1042 - tarkasteltu 102 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2617


« Vastaus #6 : Elokuu 21, 2021, 16:01:01 »

Toinen karttakuva. Voiko kyseessä olla vain suunnitelma, vai onko rata mennyt tällä tavoin, loivemmin?


* Vekkoski.jpg (984.14 kilotavua, 1340x826 - tarkasteltu 120 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #7 : Elokuu 21, 2021, 19:34:17 »

Onko kaarre Ali- ja Ylivekkosken välillä "uutta" ratalinjaa? Ilmakuvassa vuodelta 1950 näkyy kaarteen länsipäässä hylättyä ratapengertä.

Joko:
- rataa on haluttu oikaista, mutta se ei ole onnistunut
- se on todellakin mennyt siitä
- sitä on alun perin yritetty rakentaa siihen, mutta se ei ole onnistunut

Venäläinen kartta vuodelta 1873 vaikuttaisi siltä, että mainittua kaarretta sillan jälkeen ei olisi, ts. viittaisi että kaarre ei olisi alkuperäistä ratalinjaa. Tuon ajan kartat eivät toisaalta ole aivan tarkkoja, mutta silti suuntaa-antavia.
Eikös tämä ole se kohta, missä ratapenger sortui jo ennen liikenteen avaamista ja uusi jouduttiin rakentamaan vähän sivummalle aiheuttaen ikävän kustannuslisän Porvoonradan rakennusvaiheessa
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Havaintoja vanhoista ilmakuvista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina