Paikkatietoikkunassa on saatavilla vanhoja ilmakuvia, ja niitä on täällä vaunut.orgissakin näkynyt.
Itse olen ollut niiden ahkera katsoja, ja olen löytänyt vaikka mitä asioita, joista en ole ennen tiennyt. Vanhaan aikaan on ollut tolkuttomasti enemmän ties mitä sivuratoja ja raiteita, joita ei enää ole. Ja toki vanhoja ratalinjoja ynnä muuta. Kaikenlaisia vanhoja asioita.
Mielessäni on muutamia paikkoja, joista en ole ennen tiennyt ja joista voisi viritä keskustelua.
Muun muuassa se, että vaikuttaisi aivan siltä, että Parkanon
Isokankaalla olisi ollut etelään haarautuva sorakuopalle menevä raide, mutta eri kohdassa missä se on yleisesti opittu tuntemaan.
Kuvassa
Isokangas 1 näkyy, kuinka pääraiteesta erkanee kaksi raidetta, tai ainakin ratapohjaa. Oikean- eli idänpuoleinen on se, joka oli vielä 2000-luvullakin käytössä. Mutta sitten lännenpuoleinen vaikuttaa myös aivan ratapohjalta, ja taitaapa sinne mennä jopa sivuraidekin. Se kohta on nykyisin tienä.
Pääraide tulee vielä vanhaa linjaa Kiviluoman kautta, ei siinä mitään, mutta tuo mainitsemani "vanha" sorakuopan raide kiinnostaa kyllä.
Lisäkuvana Kiviluoman liikennepaikka vuonna 1948.
Ja mikään näistä kuvista ei tietenkään ole minun itse ottamani vaan ne on ladattu Maanmittauslaitoksen Paikkatietoikkunasta.