Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Suomalaiset rautatievaunukeksinnöt (ja 4-akselinen soravaunu Ma, myöh. Mao)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #50 : Elokuu 14, 2017, 12:13:58 »

Olen vakuuttunut: ensimmäiset 8 Mao-vaunua rakensi Hietalahden laivatokka ja seuraavat 8 Turun vaunutehdas. Kiitokset tiedosta.   Hymyilee

Ja koska arvostan suunnattomasti lähdeviitteitä, niin linkkaan sen totuuden paljastaneen kirjan tähän: http://strang.fi/antiikki-kartta/kirjat/394-helsingfors-skeppsdocka-aktiebolaget-sandvikens-skeppsdocka-och-mekaniska-verkstad-.html

Ihmettelylistalleni taitaa sitten jäädä enää se pömpeli: milloin, miksi ja mihin vaunuihin?


Siitä sivuasiasta minulla on samat kokemukset: narcissa on likipitäen mahdoton päästä haluamansa arkistonmuodostajan juureen, ellei valmiiksi tiedä osoitetta. narcin haku ei sinne vie. Olen Googlen avulla löytänyt Rautatiehallituksen koneosaston I arkiston (1860-1961) osoitteen
https://www.finna.fi/Collection/narc.VAKKA-104082.KA Mutta kun yritän päästä siitä yhtä tasoa ylemmäs, eli Rautatiehallitukseen, niin toistaiseksi olen vetänyt vain vesiperän. narcin systeemin oma haku ei tuo haluamaani arkistorakennelistausta (Collection), vaan listaa vissiin kaikki Rautatiehallituksen arkistoidut jutskat.

Miksi ihmeessä kaikissa collectioneissa ei voisi olla listattuna myös edeltävä taso? Sillä pääsisin Koneosastosta Rautatiehallitukseen.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1180


« Vastaus #51 : Elokuu 14, 2017, 14:45:52 »

Taidatte käyttää Kansallisarkiston hakupalvelua jotenkin hullusti. Mielestäni se toimii aivan johdonmukaisesti, jos sitä käyttää Astia-palvelun kautta. Jos hakuun kirjoittaa Rautatiehallitus, niiin se näyttää vain pääluokan (eli juuren) ja vasemmassa sivussa sen alihakemistot esim. Koneosasto tai Rataosasto jne. Alihakemistoa klikkaamalla taas näkee mitä esim. Koneosaston alle on tallennettu. Toisaalta hakuun voi suoraan kirjoittaa Rautatiehallitus koneosasto, jolloin haku näyttää suoraan kaikki kyseisen luokan alle tallennetut kamat. Hauassa kannattaa käyttää aikajanarajoitteita, jos suurin piirtein tietää vuoden, mikä kiinnostaa.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #52 : Elokuu 24, 2017, 11:46:27 »

Löytyi viimein selitys käsitykselle itsetyhjentävien Mao-soravaunujen ruotsalaisalkuperästä:

Ruotsalainen Nya A. B. Atlas oli tuottanut Ruotsin valtionrautateille itsetyhjentäviä soravaunuja. Se oli kehittänyt vaunusta myös akselipainoltaan keveämmän mallin vartavasten Suomen ratoja varten.

Tie- ja vesirakennusten ylihalllitus esitti rautatiehallitukselle, että Seinäjoen - Kristiinan - Kaskisten rautatierakennukselle tilattaisiin 20 kpl näitä vaunuja. Perusteluina oli mm. että tyhjennyskustannuksissa saataisiin huomattava säästö ja että kaivinkoneista ei olisi hyötyä ellei vaunujen tyhjentämistä järkiperäistettäisi.

Tiedot ovat maaliskuulta  1911.

Ehkäpä Väinö Rankka tiesi, että oli esitetty vaunujen tilaamista Ruotsista, ja tiesi myös, että vaunuja oli toimitettu, mutta ei tiennyt, että toimitetut vaunut olivakin suomalaisia. Olisiko siinä selitys Väinö Rankan väärään tietoon kirjassaan 'Kisko kävelee'?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2017, 14:50:28 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #53 : Elokuu 24, 2017, 20:06:12 »

Varmaan näin.  Kyllähän mekin usein puhumme ranskalaisveturi Dr13 / Alsthomista, vaikka vain kaksi niistä oli ranskalaisia.
Tuotteen henki on sen piirustuksissa.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #54 : Elokuu 24, 2017, 20:40:57 »

Kyllähän mekin usein puhumme ranskalaisveturi Dr13 / Alsthomista, vaikka vain kaksi niistä oli ranskalaisia.
Tuotteen henki on sen piirustuksissa.

Väinö Rankka kylläkin kirjoitti kirjansa 'Kisko kävelee' sivulla 106 Ruotsista ostetuista isoista automaattivaunuista. Ei siis ruotsalaistyyppisistä vaunuista.

Tämä virheellinen tietohan on sittemmin elänyt mm. vorgin keskusteluissa. Vaan nyt tämä Rankan erreys voidaan lopullisesti haudata virheellisenä tietona. 
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #55 : Syyskuu 19, 2017, 10:45:07 »

Numerokohtaisten vaunulistauksien mukaan kuvassa näkyvän kaltaisia Mao-sarjan vaunuja oli 16 kpl. Numerot 89501-89516. Kuvalaattapiirustuksessa vaunun keskiosaan on jo rakennettu korkea pömpeli. En tiedä, milloin korotus on rakennettu.

Lisäksi Mao-sarjaan kuuluu vaunu 89517, joka on malliltaan täysin erilainen, mutta idea on hyvin samankaltainen. Tästä on olemassa kuvalaattapiirustus.

Mao-littera esiintyy "erikoisyhdistelmä"-listauksissa vielä vuonna 1934 (määrä 17 kpl), mutta vuonna 1935 Mao-litteraa ei ole enää lainkaan.


Ja tuon Mao 89517 kuvalaattapiirustus löytyy nyt myös Vaunut.orgin puolelta: http://vaunut.org/kuva/122223
tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #56 : Huhtikuu 02, 2022, 15:44:29 »

Tämä saattaa olla Ruotsista Suomeen ostettu Mao-vaunu, jonka perusteella 16 kappaletta vaunuja rakennettiin Suomessa. Teli on mielestäni melko eksoottinen — asiaa pitänee kysäistä ruotsalaisista kavereilta.


Tästä vaunusta saa jonkinlaisen käsityksen Suomi-Filmin talonpoikaismarssia käsittelevästä katsauksesta. Vaunu vilahtaa siinä kahden muun Mao-vaunun kanssa n. 18–17 min ennen loppua. https://finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_165263?imgid=14
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Suomalaiset rautatievaunukeksinnöt (ja 4-akselinen soravaunu Ma, myöh. Mao)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina