Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Matkustajavaunujen öljylämmityskokeilu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« : Helmikuu 16, 2023, 21:04:19 »

Matkustajavaunujen öljylämmityskokeilut (yksikkölämmityslaite) aloitettiin talvella 1959/1960 ja niitä jatkettiin talvella 1960/1961.

Talven 1960/1961 kokeilussa olivat vaunut:
1) CEi 2616
1) EFi 22379
2) Ei 22767
2) Ei 22768
2) Eik 22383
2) EFi 22348
3) CEi 2608
3) Ek 1041

Vaunujen 1) käyttö oli sallittu junissa 29/36, 37/38 ja 35/30 (kaikki Hki-Turku-Hki)
Vaunujen 2) käyttö oli sallittu junissa 11/12 (Hki-Imatra-Hki)
Vaunujen 3) käyttö "ilmoitetaan myöhemmin" (kuin 20.10.1960 tehty päätös)
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 641


« Vastaus #1 : Helmikuu 17, 2023, 09:28:43 »

Kerrotaanko kokeilun perusteista mitään? Oliko taustalla öljyn halpa hinta ja työmäärän vähentyminen verrattuna haloilla tapahtuvaan lämmitykseen vai varautuminen jo Hr13-vetureiden käyttöönottoon ja tarpeeseen siirtyä vaunujen yksikkölämmitykseen laajemminkin?

Junassa P11/12 kokeiltiin ensimmäisten joukossa teräsvaunujakin jo 1961, joskaan sen osalta kalusto ei vakiintunut vaan ilmeisesti vasta kesällä 1964 siihen tuli teräsvaunuja pysyvästi (ennen Dm9-aikaa). Olikohan se jostain syystä erityisen hyvä testijuna? Ainakin siinä kertyi kilometrejä melko hyvin niistä junista, jotka voitiin ajaa vain yhdellä rungolla eli kalusto kävi joka päivä virka-aikana Helsingissä.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #2 : Helmikuu 17, 2023, 13:14:14 »

Jos pitäisi arvata perusteluja öljylämmityksen kokeilulle, veikkaisin ykskantaan lämmityksen helppoutta ja varmuutta. Eli ei tarvitse kenenkään käydä lisäämässä puita taikka sytyttää uudelleen jos tulet olisi sammunut. Öljylämmityksellä kun saadaan periaatteessa tasainen lämpö koko vaunuun ilman että kukaan joutuu sitä erityisesti valvomaan.

Kokeilu varmasti oli menestys kuten voimme huomata miten öljylämmitys levisi matkustajavaunuihin.

Missä vaiheessa on sähkölämmitystä alettu kokeilemaan? Oliko vaunujen sähkölämmitys heti näköpiirissä kun Sr1 vetureita alettiin hankkimaan ja sähköistystä rakentamaan?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #3 : Helmikuu 17, 2023, 14:07:40 »

Kerrotaanko kokeilun perusteista mitään? Oliko taustalla öljyn halpa hinta ja työmäärän vähentyminen verrattuna haloilla tapahtuvaan lämmitykseen vai varautuminen jo Hr13-vetureiden käyttöönottoon ja tarpeeseen siirtyä vaunujen yksikkölämmitykseen laajemminkin?

Käytännössähän iso osa tuon ajan junista oli käytännössä höyrylämmitteisiä. Siinä oli joitakin puutteita, joista aiheutui isojakin ongelmia koivina pakkastalvina. Ajatellnpa vaikka höyryletkun rikkoontumista vaunujen välistä yli 30 asteen pakkasessa.... Taitaa seurata paljon työtä, että lämmitys saadaan pelaamaan koko junassa. Entäpä jos vielä jokin letku jäätyy, kun lauhteen poisto ei auennutkaan? Mutta käytännössä höyrylämmityksestä luovuttiin vasta 1970-luvun puolivälissä ja seisontalämmityksessä vasta 1980-luvulle tultaessa. Eli tuo pitkä siirtymä antaa ymmärtää, että tuo ei ole ainoa syy kokeiluuihin.
Eli veikkauksena on, että todennäköisesti pohdinnassa oli saada kokemuksia eri lämmitystavoista ja niiden luotettavuudesta suuniteltaessa uuden kaluston hankintaa.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #4 : Syyskuu 21, 2023, 13:33:58 »


Missä vaiheessa on sähkölämmitystä alettu kokeilemaan? Oliko vaunujen sähkölämmitys heti näköpiirissä kun Sr1 vetureita alettiin hankkimaan ja sähköistystä rakentamaan?

1000/1500/3000 voltin sähkölämmitystä on Euroopassa käytetty ilmeisen kauan, ja arvatakseni, kun 25 kV 50 Hz sähköistysjärjestelmästä alettiin saksalais-unkarilais-ranskalais-tiesminkälaisvoimin laatia kansainvälistä standardia ehkä vuoden 1955 korvissa, sisälsivät suunnitelmat varmaankin 1500 V 50 Hz junanlämmityksen syöttöjärjestelmät veturista.

Tämä järjestelmähän on Sm1 protosarjassa 6001-6005, ja monissa varhaisissa kuvissa näkyykin tuo 1500 V syöttökaapeli Sm1 nokalla. https://vaunut.org/kuva/104113 Pieni mysteeri on, että oikeastaan miksi ihmeessä? Ehkä mysteeriä mietti joku muukin, koska 6006 alkaen kaapeli jäi pois: päämuuntajassahan oli 6001-6005 1500 V ulosotto juuri lämmitystä varten, ja lisänä oli erillinen lämmitysmuuntaja 1500/220 V ja siitä syöttö matkustamon lämpöpattereihin. Ja siis tästä turhan mutkikkaasta järjestelmästä luovuttiin 6006->

Eli 1500 V järjestelmän käyttöön otolle oli varmasti valmiutta, riippumatta siitä, koska ja mistä tarkasti ottaen sähköveturit tilataan. Tiedossani ei ole, mihin 1500 V lämmitykset ensimmäisenä asennettiin, mutta "puupaikuissa" niitä myöhemmin oli, ja juuri puupaikkujahan ensimmäiset Sr1:t vetivät 1974-75 ennen pääradan sähköistyksen laajenemista Riihimäeltä pohjoiseen. Käytettiinkö tuolloin sitten jo 1500 V sähkölämmitystä, en tiedä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #5 : Syyskuu 21, 2023, 16:14:39 »

Eli 1500 V järjestelmän käyttöön otolle oli varmasti valmiutta, riippumatta siitä, koska ja mistä tarkasti ottaen sähköveturit tilataan. Tiedossani ei ole, mihin 1500 V lämmitykset ensimmäisenä asennettiin, mutta "puupaikuissa" niitä myöhemmin oli, ja juuri puupaikkujahan ensimmäiset Sr1:t vetivät 1974-75 ennen pääradan sähköistyksen laajenemista Riihimäeltä pohjoiseen. Käytettiinkö tuolloin sitten jo 1500 V sähkölämmitystä, en tiedä.
Miten 94 paikkaiset vaunut, jotka kuuluivat numerosarjaan 22601 -.22641 lämmitettiin Sr1 vetoisissa junissa? Entä Sr12 vetoisissa junissa? Vastaus tähän kysymykseen tarjonnee vastauksen myös Kimmon kysymykseen.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 641


« Vastaus #6 : Syyskuu 21, 2023, 16:39:51 »

Vastaus taitaa olla tuolla: http://vaunut.org/kuva/66399

Lainaus
Kaikissa vaunuissa ei ole ollut omaa kattilaa, vaan ne on silloin lämmitetty höyryllä (poislukein ensimmäiset matkustajavaunut). Esimerkkinä tälläisista vaunuista on Ei-vaunut 22601 - 22641, joiden lämmityksenä 1970-luvun alkuun oli pelkästään höyrylämmitys. Kun vaunut saneerattiin lähiliikennekäyttöön, vaunuihin lisättiin suora sähkölämmitys 1500V / 220 V muuntajan kautta.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 457


« Vastaus #7 : Lokakuu 20, 2023, 15:25:37 »

Matkustajavaunujen öljylämmityskokeilut (yksikkölämmityslaite) aloitettiin talvella 1959/1960 ja niitä jatkettiin talvella 1960/1961.

Talven 1960/1961 kokeilussa olivat vaunut:
1) CEi 2616
1) EFi 22379
2) Ei 22767
2) Ei 22768
2) Eik 22383
2) EFi 22348
3) CEi 2608
3) Ek 1041

Vaunujen 1) käyttö oli sallittu junissa 29/36, 37/38 ja 35/30 (kaikki Hki-Turku-Hki)
Vaunujen 2) käyttö oli sallittu junissa 11/12 (Hki-Imatra-Hki)
Vaunujen 3) käyttö "ilmoitetaan myöhemmin" (kuin 20.10.1960 tehty päätös)


Itselläni on osa piirustuksen (2900-30 Tku konepaja) kopiota, jossa on periaateluonnos Ek-vaunun varustamisesta Webasto 65"-ilmalämmityslaiitteella. Vaunun numero on 1041. Päiväyksestä ei muuta selvää saa kuin 26/2.

Tku knp ei liene suurikaan ihme, sillä Lättähattu-konepajana siellä oli tietotaitoa Webasto-laitteistoista.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Matkustajavaunujen öljylämmityskokeilu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina