Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1118
|
« Vastaus #925 : Heinäkuu 04, 2025, 14:38:26 » |
|
Länsiradalle ei lisärahaa ministeri Lulu Ranne(Helsingin Sanomat)
Näiden rakentaminen on Eduskunnan käsissä eli nopeiden henkilöraiteiden eurooppalaisella leveydellä. Länsirata, Itärata sekä Suomi-radan. Käytännössä Ranne on keskeyttänyt länsiradan jatkoneuvottelut kuntien ja valtion välillä ja rakentamiseen ei tulla myöntämään määrärahoja tämän hallituskauden aikana. Tosin sillä radalla ei ole vielä mikään hirveä kiire ja jos suunnitelmat menevät uusiksi esim raideleveysvaatimusten takia niin seuraava hallitus saa sitten ryhtyä perkamaan niitä. Tietysti olisi järkevä jatkaa uuden radan rakentamista eteenpäin Espoosta kun kaupunkirata valmistuu, mutta jos hallitus on päättänyt että ei rakenneta niin ei. En usko että nykyinen rautatievihamielinen hallitus lähde myöskään toteuttamaan mitään raideleveysmuutoksia tai uusia ratoja pohjoiseenkaan, suunnitella voi, mutta ne ovat muuttuneet yhä suppeammiksi, enää ei lasketa että kaupallista liikennettä varten tarvittaisiin 1435 mm raiteita Suomeen vaan ainoastaan sotilaskuljetuksia varten. Se on aika sääli koska Tornion-Haaparannan yhteydellä olisi potentiaalia hoitaa sekä tavara- että matkustajaliikennettä Suomen pohjois- ja keskiosista Ruotsiin ja Eurooppaan, niomenomaan rauhan aikana, ja vaikka olisi eri raideleveys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2076
|
« Vastaus #926 : Heinäkuu 04, 2025, 14:53:11 » |
|
Länsiradalle ei lisärahaa ministeri Lulu Ranne(Helsingin Sanomat)
Näiden rakentaminen on Eduskunnan käsissä eli nopeiden henkilöraiteiden eurooppalaisella leveydellä. Länsirata, Itärata sekä Suomi-radan. Käytännössä Ranne on keskeyttänyt länsiradan jatkoneuvottelut kuntien ja valtion välillä ja rakentamiseen ei tulla myöntämään määrärahoja tämän hallituskauden aikana. Tosin sillä radalla ei ole vielä mikään hirveä kiire ja jos suunnitelmat menevät uusiksi esim raideleveysvaatimusten takia niin seuraava hallitus saa sitten ryhtyä perkamaan niitä. Tietysti olisi järkevä jatkaa uuden radan rakentamista eteenpäin Espoosta kun kaupunkirata valmistuu, mutta jos hallitus on päättänyt että ei rakenneta niin ei. En usko että nykyinen rautatievihamielinen hallitus lähde myöskään toteuttamaan mitään raideleveysmuutoksia tai uusia ratoja pohjoiseenkaan, suunnitella voi, mutta ne ovat muuttuneet yhä suppeammiksi, enää ei lasketa että kaupallista liikennettä varten tarvittaisiin 1435 mm raiteita Suomeen vaan ainoastaan sotilaskuljetuksia varten. Se on aika sääli koska Tornion-Haaparannan yhteydellä olisi potentiaalia hoitaa sekä tavara- että matkustajaliikennettä Suomen pohjois- ja keskiosista Ruotsiin ja Eurooppaan, niomenomaan rauhan aikana, ja vaikka olisi eri raideleveys. Orpo on asiassa eri mieltä ja PM vastaa hallituksen esityksista Eduskunnalle. Ja Eduskunta avasi jo pelin 20 miljoonan euron suunnitelurahoilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2076
|
« Vastaus #928 : Heinäkuu 06, 2025, 15:59:21 » |
|
Puolustusvoimien lausunto 24.9.2024 "3.2.2 Rataverkko • Kehittämisessä tulisi luoda edellytykset rahtiliikenteen mahdollistamiseksi (1435mm raideleveys) Ruotsista Veitsiluotoon (-Ouluun), Rovaniemelle tai Kemijärvelle. Länsimaisen raideleveyden laajentaminen tulisi tehdä ensimmäisessä vaiheessa TEN-T ydinverkolle ja toisessa vaiheessa TEN-T kattavalle verkolle. • Puolustusvoimat puoltaa pohjoisen kehäradan rakentamista (Haaparanta - Rovaniemi – Kemijärvi – Sodankylä – Kolari – Kiiruna tai vaihtoehtoisesti Haaparanta – Rovaniemi – Sodankylä – Kolari – Kiiruna). Ratkaisu voisi olla kaksoisraide (raideleveydet 1435 mm ja 1524 mm). Pohjoisen kehärata tukee Suomen huoltovarmuutta, sotilaallista liikkuvuutta ja elinkeinoelämän toimintoja. • Mahdollinen poikkeusolojen materiaalivirran merkittävä kasvu aiheuttaa merkittävän purkukapasiteetin kasvun muuallekin kuin Tornion ja Haaparannan alueelle. Elinkeinoelämän käytössä olevia kaksoiskäyttömahdollisuuksia ovat esimerkiksi purkukapasiteetin lisääminen Kemin biotuotetehtaan yhteyteen. Myös tulevaisuudessa mahdollisesti rakennettavan malmin kuljetuksiin tähtäävän radan rakentamisen yhteydessä on huomioitava purkualueet. • Materiaalivirran merkittävä kasvattaminen lisää junien palauttamistarvetta ja määrää Ruotsin ja Norjan suuntaan. Tämä vaatii ruuhkaisimmille osuuksille kaksoisraiteen tai liikennepaikkojen lisäämisen ohittamisen mahdollistamiseksi" https://lapitoy.sharepoint.com/sites/Lapinliittojulkiset/Tiedostot/Lapin%20liikennestrategia%202050/P%C3%A4%C3%A4esikunta%20Logistiikkaosasto.pdf?CT=1751806519594&OR=ItemsView
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2025, 16:37:38 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2076
|
« Vastaus #929 : Heinäkuu 06, 2025, 16:12:12 » |
|
VR:n lausunto 24.9.2024 "Toisessa vaiheessa: Yleiseurooppalainen raideleveys Torniosta Kemin kautta Ouluun Rinnakkainen ratayhteys on rakennettu vaiheittain yleiseurooppalaisella raideleveydellä Torniosta Kemin kautta Ouluun Väyläviraston tekemän raideleveysselvityksen johtopäätökset huomioiden. Tavaraliikennettä palveleva multimodaalinen siirtokuormaushubi on perustettu ensivaiheessa Tornio-Haaparantaan ja myöhemmin laajemmassa mittakaavassa Ouluun. Yleiseurooppalaisella raideleveydellä rakennettu yhteys palvelee tavara- ja henkilöliikennettä, huoltovarmuustarpeita sekä Puolustusvoimien ja Nato-partnerimaiden tarpeita. Mahdollisuus ajaa suomalaisen raideleveyden sähköjunia päärataa Oulun ja Kemin kautta etelästä pohjoiseen on säilytetty. Kolmannessa vaiheessa: Raideliikenneyhteyksien kehittäminen Ruotsin ja Norjan satamiin Huoltovarmuuden ja kansainvälisen saavutettavuuden turvaamiseksi on kehitetty vaihtoehtoisia reittejä ja yhteyksiä länteen Norjan ja Ruotsin satamiin sekä Jäämerelle. Potentiaalisia rautatiesatamia Suomen kuljetuksille Norjassa ovat esimerkiksi Narvik ja Tromssa. Toimivat kansainväliset yhteydet mahdollistavat myös konttiliikenteen käynnistämisen. " https://lapitoy.sharepoint.com/sites/Lapinliittojulkiset/Tiedostot/Lapin%20liikennestrategia%202050/VR-Yhtym%C3%A4%20Oyj.pdf?CT=1751807291825&OR=ItemsView
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2025, 16:38:01 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2076
|
« Vastaus #930 : Heinäkuu 07, 2025, 07:51:58 » |
|
Imperiumin kiskojen repiminen: Itämeren ja Suomen rautatiet kääntyvät länteenPitkä analyysi turvallisuuspolitiikasta, Natosta ja rautateistä itäisessä Euroopassa. Googlen konekäännös, "Baltian maat ja Suomi kilpailevat rautatieverkkojensa uudistamisesta eurooppalaisilla ehdoilla. Neuvostoliiton raideleveydellä varustetut radat – jotka aikoinaan sitoivat nämä maat Moskovaan – korvautuvat eurooppalaisilla standardiraideleveyksillä strategisessa muutoksessa, joka tuo mieleen kylmän sodan. Tätä suurta infrastruktuurihanketta ohjaa kova turvallisuuslogiikka: Naton joukkojen liikkeet, siviilien evakuointisuunnitelmat ja päättäväisyys katkaista viimeiset teräksiset napanuorat entiseen keisarilliseen hallitsijaan idässä. Hankkeista on tullut geopoliittisia välttämättömyyksiä – jopa budjettien kasvaessa ja aikataulujen venyessä." https://nordicdefencereview.com/ripping-up-the-rails-of-empire-baltic-and-finnish-railways-turn-westward/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2076
|
« Vastaus #931 : Heinäkuu 08, 2025, 08:21:15 » |
|
Raideliikenteen tulevaisuusVR:kin sen tietää "Yleiseurooppalainen raideleveys (Rail Nordica) ulottuu pohjoisen kautta Suomeen tehostaen multimodaalisia kansainvälisiä kuljetusketjuja rautatie- ja meriliikenteessä ja vahvistaen myös Suomen huoltovarmuutta. Lisäksi siirtokuormausvalmiuksia on parannettu kansainvälisen logistiikan sujuvoittamiseksi." https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/osana-yhteiskuntaa/raideliikenteen-tulevaisuus/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2076
|
« Vastaus #932 : Heinäkuu 09, 2025, 08:19:52 » |
|
Ulla-myrsky hidasti tuhansien matkaa – Väylävirasto: ”Näin pitkiä katkoja ei lähivuosina ole tullut”"Riittävä etäisyys puuston ja junaradan välillä olisi Väyläviraston mukaan 20–30 metriä radan molemmin puolin." https://yle.fi/a/74-20171377
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2076
|
« Vastaus #933 : Heinäkuu 11, 2025, 08:12:17 » |
|
Verkkojen Eurooppa -väline Liikenne: 2,8 miljardia euroa 94 hankkeessa kestävän ja verkottuneen liikkuvuuden edistämiseksi kaikkialla Euroopassa3.7.2025 Google konekäännös "Euroopan komissio valitsi 94 liikennehanketta, joille myönnetään lähes 2,8 miljardia euroa EU:n avustuksia Verkkojen Eurooppa -välineestä (CEF). Nykyaikaistamalla rautateitä, sisävesiväyliä ja merireittejä Euroopan laajuisessa liikenneverkossa (TEN-T) hankkeet paitsi auttavat parantamaan Euroopan alueiden ja kaupunkien – pohjoisesta etelään, idästä länteen – yhteyksiä, myös tekevät EU:n sisämarkkinoista kilpailukykyisemmät ja kestävämmät." https://cinea.ec.europa.eu/news-events/news/cef-transport-eu28-billion-94-projects-boost-sustainable-and-connected-mobility-across-europe-2025-07-03_enLista hankkeista , Suomi sai yhdelle Lapin tielle rahoitusta sotilaalliseen liikkumiseen, rautateille ei mitään. Lisäksi uusi jäänmurtaja sai rahoitusta. https://cinea.ec.europa.eu/document/download/cc0a3a7b-8f2b-42c9-8978-b7bf42cbe71b_en?filename=List%20of%20selected%20projects%20CEF%202024%20call.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2076
|
« Vastaus #934 : Heinäkuu 13, 2025, 08:09:26 » |
|
Valtioneuvoston tiedotustilaisuus huhtikuussa raideleveysmuutoksessa rahoituksesta 24.4.2025 Tiedotustilaisuus Rail Nordican tilanteesta https://www.youtube.com/watch?v=hU0xjO78xIk
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2076
|
« Vastaus #935 : Heinäkuu 15, 2025, 09:14:43 » |
|
Suomi: Rail Nordican suunnittelu alkaa – historiallinen päätös tehtiin kehyskeskustelussa30.4.2025 Googlen konekäännös "Hallituksen talouskatsauksessa vuosille 2026–2029 hallitus esittää 20 miljoonan euron kohdentamista hankkeeseen, jolla aloitetaan eurooppalaisraideleveyden rautatien laajentamisen suunnittelu Ruotsista Suomeen. "Pohjoismaisen rautatien, Rail Nordican, suunnittelun aloittaminen on historiallinen päätös. Kyse ei ole pelkästään sotilaallisen liikkuvuuden kehittämisestä, joka parantaa Suomen huoltovarmuutta ja on olennainen osa kokonaisvaltaista maanpuolustusta, vaan myös merkittävästä hankkeesta, joka vahvistaa kasvua ja työllisyyttä. Väylävirasto aloittaa suunnittelun nopeasti", sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne. Rail Nordica -hanke on miljardien eurojen pitkän aikavälin hanke, jolla edistetään sotilaallista liikkuvuutta ja huoltovarmuutta. Hanke parantaa myös yritysten ja teollisuuden työoloja Suomessa ja muissa Pohjoismaissa sekä vastaa Naton tarpeisiin." https://www.lok-report.de/news/europa/item/57989-finnland-die-planung-von-rail-nordica-beginnt-in-der-diskussion-um-die-ausgabengrenzen-wurde-eine-historische-entscheidung-getroffen.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2076
|
« Vastaus #936 : Heinäkuu 17, 2025, 07:24:37 » |
|
Suomi: 1435 mm:n raiteet halki maan? Rail Nordica on parhaillaan kehitteillä.Googlen konekäännös "Suunnittelutyöt alkavat tänä vuonna. Radan rakentamisen odotetaan alkavan vuonna 2030, mikä voisi olla ensimmäinen askel kohti koko Suomen rataverkon muuttamista standardiraideleveyteen. Rail Nordica -nimisen hankkeen tavoitteena on rakentaa normaaliraideleveysinen rata Suomen, Ruotsin ja Norjan välille. Tällainen askel parantaisi merkittävästi rautatieyhteyksiä Suomen ja näiden maiden välillä – rautatielogistiikalla on paitsi taloudellinen myös sotilaallinen merkitys. Suomi on ollut Naton jäsen huhtikuusta 2023 lähtien, ja Ruotsi liittyi liittokuntaan maaliskuussa 2024. Venäjän hyökkäysuhka pakottaa Suomen viranomaiset valmistelemaan reittejä etukäteen tarvikkeiden ja liittoutuneiden joukkojen tuomiseksi maahan sodan sattuessa." https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/finlandia-tory-1435-mm-w-calym-kraju-na-razie-projektowanie-rail-nordica-123229.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2076
|
« Vastaus #937 : Heinäkuu 18, 2025, 07:20:00 » |
|
Rail Nordican suunnittelu alkaa Suomessa24.4.2024 Googlen konekäännös "Hallitus tarjoaa 20 miljoonaa euroa kansallisessa rahoitussuunnitelmassa vuosille 2026–2029 hankkeelle, jolla aloitetaan eurooppalaisen raideleveyden pidentämisen suunnittelu Ruotsista Suomeen. Rail Nordican eli Pohjoisen radan suunnittelun aloittaminen on historiallinen päätös. Kyse ei ole pelkästään sotilaallisen liikkuvuuden kehittämisestä, joka parantaa Suomen huoltovarmuutta ja on keskeinen osa maanpuolustusta, vaan myös merkittävästä hankkeesta, joka vahvistaa talouskasvua ja työllisyyttä. Väylävirasto aloittaa suunnittelun ripeästi, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoi." https://eestinen.fi/2025/04/soomes-algab-rail-nordica-planeerimine/
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2025, 07:54:09 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2076
|
« Vastaus #938 : Heinäkuu 20, 2025, 18:01:20 » |
|
Kysytty jälleen kysymys Googlen Gemini Pro 2.5 tekoälyltä
"Suomi raideleveys muutos"
Suomen Raideleveys Murroksessa: Siirtymä Eurooppalaiseen Leveyteen on Käynnistymässä Pohjoisesta Helsinki/Tampere – Suomen rautatieverkko, joka on historiallisista syistä rakennettu leveämmälle 1524 millimetrin raideleveydelle, on merkittävän muutoksen edessä. Keskustelu siirtymisestä eurooppalaiseen standardileveyteen (1435 mm) on kiihtynyt viime vuosina, ja konkreettisia askelia kohti muutosta on otettu erityisesti Pohjois-Suomessa. Muutoksen taustalla vaikuttavat niin Euroopan unionin tavoitteet yhtenäisestä liikenneverkosta kuin Suomen muuttunut geopoliittinen asema.
Suomen nykyinen leveä raideleveys on perua Venäjän keisarikunnan ajalta, ja se poikkeaa valtaosassa Eurooppaa käytössä olevasta standardista. Tämä on perinteisesti vaikeuttanut ja hidastanut rajat ylittävää rautatieliikennettä länteen, sillä se vaatii joko junien telien vaihtoa tai lastin uudelleenkuormausta rajalla.
Uudet Tuulet Puhaltavat: Rail Nordica ja TEN-T-Verkko Ajureina Viimeaikainen kehitys on kuitenkin sysännyt muutoshankkeet vauhtiin. Euroopan komission esitys Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) yhtenäistämisestä on luonut painetta siirtyä kohti standardiraideleveyttä. Tavoitteena on saumaton ja tehokas liikenne koko unionin alueella.
Lisäksi Suomen Nato-jäsenyys ja yleinen turvallisuuspoliittisen tilanteen muutos ovat nostaneet esiin huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden merkityksen. Paremmat ja nopeammat raideyhteydet länteen, erityisesti Ruotsiin ja Norjaan, nähdään tässä valossa entistä tärkeämpinä.
Konkreettisin hanke on tällä hetkellä Rail Nordica, joka tähtää eurooppalaisen raideleveyden tuomiseen Pohjois-Suomeen. Hallitus on myöntänyt hankkeelle suunnittelurahaa, ja rakentamisen on arvioitu voivan alkaa 2030-luvulla. Tällä hetkellä Väylävirastossa on käynnissä selvitys raideleveyden vaihtamisesta Pohjois-Suomessa, jonka tuloksia on odotettavissa lähiaikoina.
Kustannukset ja haasteet puntarissa Raideleveyden muuttaminen on mittava ja kallis urakka. Kustannukset eivät rajoitu pelkästään kiskojen siirtämiseen, vaan ne kattavat myös ratapölkkyjen ja mahdollisesti ratapohjien uusimisen. Lisäksi koko junakalusto, vetureista vaunuihin, vaatisi muutostöitä tai uusimista.
Asiantuntija-arvioiden mukaan koko Suomen rataverkon muuttaminen kerralla olisi taloudellisesti ja logistisesti erittäin haastavaa. Siksi keskusteluissa onkin painotettu vaiheittaista siirtymää, aloittaen uusista, strategisesti tärkeistä yhteyksistä.
Vaikka haasteet ovat merkittäviä, muutoksen kannattajat korostavat sen tuomia pitkän aikavälin hyötyjä:
Sujuvampi kauppa ja logistiikka: Suoremmat ja nopeammat yhteydet Eurooppaan tehostaisivat vientiä ja tuontia.
Parantunut matkustusmukavuus: Matkustajaliikenne länteen helpottuisi ja nopeutuisi.
Vahvempi huoltovarmuus ja turvallisuus: Paremmat yhteydet länteen parantaisivat Suomen asemaa kriisitilanteissa.
Integraatio Eurooppaan: Yhtenäinen raideleveys sitoisi Suomen tiiviimmin osaksi Euroopan liikennejärjestelmää.
Tampereen Ratikka Edelläkävijänä Paikallisella tasolla Tampere on jo ottanut askeleen kohti eurooppalaista standardia. Tampereen raitiotien raideleveydeksi valittiin 1435 mm, mikä poikkeaa sekä Suomen valtion rataverkosta että Helsingin raitioteiden kapeammasta 1000 mm:n leveydestä. Tämä päätös tehtiin tulevaisuuteen katsoen, mahdollistaen yhteensopivuuden ja kalustohankintojen helppouden eurooppalaisilta markkinoilta.
Tulevat vuodet näyttävät, millä aikataululla ja missä laajuudessa Suomen raideleveys tulee muuttumaan. Varmaa on kuitenkin se, että historiallinen poikkeama on nyt aktiivisen tarkastelun ja muutospaineen alla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|