Laki ei vaadi mitään suunnitelman tekemistä. Linkittämäsi viranomaisen ohje sitä suosittelee, mutta se ei ole lainvoimainen määräys ja muutenkin annettu vielä edellisen hallituksen toimikauden aikana. Sen sijaan laki velvoittaa viranomaiset seuraamaan että tarvitseeko GOST-vaunujen käytön sallivaa poikkeusta pidentää. Sen päättymiseen on vielä kolme vuotta aikaa, joten meidän ei kannata hätäillä. Yritysten tietysti on järkevää varautua siihenkin, että poikkeuslupaa ei jatketakaan. Vaunujen valmistaminen ottaa aikansa, joten hankinnan suunnittelu olisi hyvä aloittaa viimeistään nyt. Mutta mikään pakko ei ole, Suomessa saa myös yritys toimia tyhmästi ja lyhytnäköisesti.
Lakiteksti aiheesta löytyy raideliikennelain 80. pykälän 6. ja 7. momentista (kaksi viimeistä momenttia tätä kirjoittaessa).
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20181302#L14P80tuo linkkaamasi lain 6 ja 7 momentti ovat kuitenkin voimassa vain 2026 loppuun .
Ja näin sanoo lakia säätävän laitoksen(=eduskunta) liikennevaliokunta :
"Myös liikenne- ja viestintävaliokunta korosti mietinnössään LiVM 6/2022 vp (
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mietinto/Sivut/LiVM_6+2022.aspx) OSJD/GOSTstandardin mukaisen vaunukaluston käyttöä Suomen sisäisissä kuljetuksissa koskevan sääntelyn ja järjestelyn väliaikaisuutta ja totesi, että teollisuuden vaunukalustotarpeet tulee mahdollisimman pian ja viimeistään lakimuutoksen voimassa olon päättymiseen mennessä pystyä täyttämään EU-standardien mukaisella vaunukalustolla."
2026 loppuun on tuo mainitsemani kolme vuotta aikaa. Aikaraja siirtyy tai poistuu yhtä helposti kuin poikkeusmomentit sinne lakiin ilmestyivätkin. Tuon mietinnön laatinut valiokunta ei sen sijaan ole enää kasassa, vaan sen jälkeen on uusittu molemmat eduskunta ja hallitus. Nykyinen hallitus taas on hallitusohjelmassaan ilmaissut haluavansa muuttaa poikkeuksen pysyväksi, vaikka ei olekaan vielä tuonut ehdotusta eduskunnan käsittelyyn.
Yrityksillä on täysi vapaus laskea tulevaisuutensa sen varaan, että hallitusohjelman kirjaus menee lainsäädäntöön asti. Toki jos ei menekään, niin ne yritykset jotka tilasivat uudet vaunut ajoissa saavat etulyöntiaseman. Mutta jos menee, niin ne yritykset jotka eivät sijoittaneet pääomaansa uuteen kalustoon ovat lyhyellä tähtäimellä edullisemmassa asemassa. Sitä se yrittäjäriski on.