Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: OSJD/GOST kalusto  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« : Joulukuu 18, 2023, 09:00:10 »


Neukkukaluston käyttö Suomen sisäisessä tavaraliikenteessä päättyy 2027 alussa, joten rahtiyrityksillä on nyt menossa EU-kaluston hankintaprosessi

"Puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin tarkoitettuja kansainvälisen liikenteen vaunuja voidaan käyttää Suomen sisäisissä kuljetuksissa.

Lakimuutos on kuitenkin vain määräaikaisesti vuoden 2026 loppuun voimassa ja lähtee siitä, että ne yritykset, jotka nyt
saavat kuljetukset hoidettua OSJD/GOST-standardin mukaisen kaluston turvin, käynnistävät EU-tyyppihyväksyntävaatimukset täyttävän kaluston hankinnat mahdollisimman pian. OSJD/GOST-standardin mukaisen kaluston käytön mahdollistavasta poikkeusmenettelystä luovutaan viimeistään vuoden 2026 lopussa"

https://traficom.fi/sites/default/files/media/file/Ohje%20OSJD%20GOST-standardin%20mukaisen%20kaluston%20k%C3%A4ytt%C3%A4misest%C3%A4%20p%C3%A4ivitys%20joulukuu%202022.pdf
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #1 : Joulukuu 18, 2023, 15:54:49 »


puutavarat voi kuljettaa nykyisin mennessä ja tullessa samalla kalustolla ja kontit myös


https://www.innofreight.com/en/news-archive/smart-gigawood-round-sawn-all-across-germany-in-one-trip/
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #2 : Joulukuu 18, 2023, 18:51:33 »

"Sallitaan ulkomaille rekisteröityjen vaunujen pysyvä käyttö Suomen sisäisessä liikenteessä kilpailun edistämiseksi rautateillä."

Eiköhän hallitusohjelman tuo kirjaus tarkoittanut, että lakia voitaisiin muuttaa, että GOST-vaunuja saisi käyttää vakituisemmin.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #3 : Joulukuu 19, 2023, 07:44:33 »

"Sallitaan ulkomaille rekisteröityjen vaunujen pysyvä käyttö Suomen sisäisessä liikenteessä kilpailun edistämiseksi rautateillä."

Eiköhän hallitusohjelman tuo kirjaus tarkoittanut, että lakia voitaisiin muuttaa, että GOST-vaunuja saisi käyttää vakituisemmin.

Miksi laki sitten vaatii yrityksiä tekemään suunnitelan EU kaluston käyttöönotosta ? eikä Moskova ole suomalaisten suosiossa enää koskaan.
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #4 : Joulukuu 19, 2023, 09:06:15 »

"Sallitaan ulkomaille rekisteröityjen vaunujen pysyvä käyttö Suomen sisäisessä liikenteessä kilpailun edistämiseksi rautateillä."

Eiköhän hallitusohjelman tuo kirjaus tarkoittanut, että lakia voitaisiin muuttaa, että GOST-vaunuja saisi käyttää vakituisemmin.

Miksi laki sitten vaatii yrityksiä tekemään suunnitelan EU kaluston käyttöönotosta ? eikä Moskova ole suomalaisten suosiossa enää koskaan.
Laki ei vaadi mitään suunnitelman tekemistä. Linkittämäsi viranomaisen ohje sitä suosittelee, mutta se ei ole lainvoimainen määräys ja muutenkin annettu vielä edellisen hallituksen toimikauden aikana. Sen sijaan laki velvoittaa viranomaiset seuraamaan että tarvitseeko GOST-vaunujen käytön sallivaa poikkeusta pidentää. Sen päättymiseen on vielä kolme vuotta aikaa, joten meidän ei kannata hätäillä. Yritysten tietysti on järkevää varautua siihenkin, että poikkeuslupaa ei jatketakaan. Vaunujen valmistaminen ottaa aikansa, joten hankinnan suunnittelu olisi hyvä aloittaa viimeistään nyt. Mutta mikään pakko ei ole, Suomessa saa myös yritys toimia tyhmästi ja lyhytnäköisesti.

Lakiteksti aiheesta löytyy raideliikennelain 80. pykälän 6. ja 7. momentista (kaksi viimeistä momenttia tätä kirjoittaessa).
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20181302#L14P80
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #5 : Joulukuu 19, 2023, 09:28:06 »


Laki ei vaadi mitään suunnitelman tekemistä. Linkittämäsi viranomaisen ohje sitä suosittelee, mutta se ei ole lainvoimainen määräys ja muutenkin annettu vielä edellisen hallituksen toimikauden aikana. Sen sijaan laki velvoittaa viranomaiset seuraamaan että tarvitseeko GOST-vaunujen käytön sallivaa poikkeusta pidentää. Sen päättymiseen on vielä kolme vuotta aikaa, joten meidän ei kannata hätäillä. Yritysten tietysti on järkevää varautua siihenkin, että poikkeuslupaa ei jatketakaan. Vaunujen valmistaminen ottaa aikansa, joten hankinnan suunnittelu olisi hyvä aloittaa viimeistään nyt. Mutta mikään pakko ei ole, Suomessa saa myös yritys toimia tyhmästi ja lyhytnäköisesti.

Lakiteksti aiheesta löytyy raideliikennelain 80. pykälän 6. ja 7. momentista (kaksi viimeistä momenttia tätä kirjoittaessa).
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20181302#L14P80

tuo linkkaamasi lain 6 ja 7 momentti ovat kuitenkin voimassa vain 2026 loppuun .

Ja näin sanoo lakia säätävän laitoksen(=eduskunta) liikennevaliokunta :

"Myös liikenne- ja viestintävaliokunta korosti mietinnössään LiVM 6/2022 vp (https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mietinto/Sivut/LiVM_6+2022.aspx) OSJD/GOSTstandardin mukaisen vaunukaluston käyttöä Suomen sisäisissä kuljetuksissa koskevan sääntelyn ja järjestelyn väliaikaisuutta ja totesi, että teollisuuden vaunukalustotarpeet tulee mahdollisimman pian ja viimeistään lakimuutoksen voimassa olon päättymiseen mennessä pystyä täyttämään EU-standardien mukaisella vaunukalustolla."

tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #6 : Joulukuu 19, 2023, 09:46:37 »


Laki ei vaadi mitään suunnitelman tekemistä. Linkittämäsi viranomaisen ohje sitä suosittelee, mutta se ei ole lainvoimainen määräys ja muutenkin annettu vielä edellisen hallituksen toimikauden aikana. Sen sijaan laki velvoittaa viranomaiset seuraamaan että tarvitseeko GOST-vaunujen käytön sallivaa poikkeusta pidentää. Sen päättymiseen on vielä kolme vuotta aikaa, joten meidän ei kannata hätäillä. Yritysten tietysti on järkevää varautua siihenkin, että poikkeuslupaa ei jatketakaan. Vaunujen valmistaminen ottaa aikansa, joten hankinnan suunnittelu olisi hyvä aloittaa viimeistään nyt. Mutta mikään pakko ei ole, Suomessa saa myös yritys toimia tyhmästi ja lyhytnäköisesti.

Lakiteksti aiheesta löytyy raideliikennelain 80. pykälän 6. ja 7. momentista (kaksi viimeistä momenttia tätä kirjoittaessa).
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20181302#L14P80

tuo linkkaamasi lain 6 ja 7 momentti ovat kuitenkin voimassa vain 2026 loppuun .

Ja näin sanoo lakia säätävän laitoksen(=eduskunta) liikennevaliokunta :

"Myös liikenne- ja viestintävaliokunta korosti mietinnössään LiVM 6/2022 vp (https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mietinto/Sivut/LiVM_6+2022.aspx) OSJD/GOSTstandardin mukaisen vaunukaluston käyttöä Suomen sisäisissä kuljetuksissa koskevan sääntelyn ja järjestelyn väliaikaisuutta ja totesi, että teollisuuden vaunukalustotarpeet tulee mahdollisimman pian ja viimeistään lakimuutoksen voimassa olon päättymiseen mennessä pystyä täyttämään EU-standardien mukaisella vaunukalustolla."
2026 loppuun on tuo mainitsemani kolme vuotta aikaa. Aikaraja siirtyy tai poistuu yhtä helposti kuin poikkeusmomentit sinne lakiin ilmestyivätkin. Tuon mietinnön laatinut valiokunta ei sen sijaan ole enää kasassa, vaan sen jälkeen on uusittu molemmat eduskunta ja hallitus. Nykyinen hallitus taas on hallitusohjelmassaan ilmaissut haluavansa muuttaa poikkeuksen pysyväksi, vaikka ei olekaan vielä tuonut ehdotusta eduskunnan käsittelyyn.

Yrityksillä on täysi vapaus laskea tulevaisuutensa sen varaan, että hallitusohjelman kirjaus menee lainsäädäntöön asti. Toki jos ei menekään, niin ne yritykset jotka tilasivat uudet vaunut ajoissa saavat etulyöntiaseman. Mutta jos menee, niin ne yritykset jotka eivät sijoittaneet pääomaansa uuteen kalustoon ovat lyhyellä tähtäimellä edullisemmassa asemassa. Sitä se yrittäjäriski on.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #7 : Joulukuu 19, 2023, 10:33:08 »

Minkähän verran on GOST-kalustoa käytössä Suomessa sisäisessä liikenteessä. Raakapuuvaunuja lienee eniten..

Useita kymmeniä jos ei satoja kaiketi.

Miten nopeasti uusia liikenteeseen sopivia "länsi"-vaunuja konepajoista mahtanee saada?

tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #8 : Joulukuu 19, 2023, 22:04:08 »

Minkähän verran on GOST-kalustoa käytössä Suomessa sisäisessä liikenteessä. Raakapuuvaunuja lienee eniten..

Ammoniakin kuljetukseen tarkoitetut Vgobo-vaunut ovat tulossa käyttöön: http://vaunut.org/kuva/164922 Ne ovat saaneet kunnostuksen yhteydessä suomalaistyyppisen värityksen sekä suomenkieliset tekstit kylkeensä.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #9 : Joulukuu 21, 2023, 22:38:45 »

Noh katsotaan nyt saadaanko liikenteeseen vai tuleeko ammoniakki edelleen idästä.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #10 : Kesäkuu 26, 2024, 21:27:52 »

Tähän asiaan on tullut uutinen tänään: https://lvm.fi/-/muutoksia-raideliikennesaantelyyn-helpotuksia-metsa-ja-kemianteollisuuden-kuljetushankintoihin

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan sisältyy kirjaus siitä, että ulkomaille rekisteröidyn rautatiekaluston pysyvä käyttö Suomessa sallittaisiin. Suomella on EU-lainsäädännössä ainoastaan poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Komissio on ymmärtänyt Suomen kansallisesti säätämän määräaikaisen poikkeuksen tarpeellisuuden erityistilanteessa. EU:n jäsenvaltiona Suomella ei kuitenkaan ole edellytyksiä poiketa pysyvästi EU:n kalustovaatimuksista Suomen sisäisissä kuljetuksissa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: OSJD/GOST kalusto  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina