Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dm9 Porvoon junissa 1965  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« : Heinäkuu 25, 2024, 10:48:36 »

Resiinassa 2024: 2 oli paljon asiaa Porvoon radasta. Asiaa sivuavana detaljina voidaan lisätä Dm9 käyttö Porvoon junissa Helsingistä katsoen.

Dm9 käytettiin Porvoon junissa H 193 ja H 194 marras-joulukuussa 1965. Kierto, jossa näissä junissa oli tarkoitus käyttää Dm9, alkoi 2.11.1965 ja päättyi 15.12.1965. Dm7 havaittiin näissä junissa 3.11.1965, 4.11.1965, 3.12.1965 ja 16.12.1965. Jouluajalta oli määräys, että yksikään Dm9 ei saanut olla paikallisjunissa eikä myöskään 1.1.1966 alkaen. Viimeinen Dm9 käyttö Helsingin paikallisliikenteessä oli havaintojen mukaan 28.12.1965, mutta päivän Dm9-kiertoon eivät enää kuuluneet junat H 193 ja H 194.

Näköhavainnot junista Helsingissä ovat:
H 193 lähtö Helsingistä klo 21:25
7.11.1965 = 5101x5102
13.11.1965 = 5101x5102
14.11.1965 = 5101x5102
20.11.1965 = 5103x5104
21.11.1965 = 5103x5104
28.11.1965 = 5103x5104

H 194 tulo Helsinkiin klo 23:32
7.11.1965 = 5102x5101
13.11.1965 = 5102x5101
14.11.1965 = 5102x5101
20.11.1965 = 5104x5103
21.11.1965 = 5104x5103
28.11.1965 = 5104x5103

Havaintokirja ei kerro ajettiinko Dm7-junat muodostelmalla VLV vai VLLV.
Dm7 näköhavainnot Dm9-kauden päättyessä ovat:
H 193 lähtö Helsingistä
3.12.1965 = 4165+4157 (oliko jo tällöin todellinen kaluston lajin muutos?)
16.12.1965 = 4163+4175 (ensimmäinen varmasti säännölliseksi palautettu Dm7-juna)

Kuten junien kulkuajoista voidaan nähdä, niin Dm9 ei ehtinyt käydä Porvoossa, vaan ainoastaan Keravalla. Siellä Porvoon radan matkustajilla oli junanvaihto ja väli Kerava-Porvoo/Porvoo-Kerava ajettiin aina Dm7:llä. Näin saatiin kuitenkin osittain toteutettua joissain lehdissä ollut ennakkotieto, että Dm9 tultua käyttöön myös Porvoon yhteydet paranevat ja nykyaikaistuvat.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #1 : Heinäkuu 25, 2024, 16:43:41 »

Kiitoksia, tämä oli ainakin itselleni täysin uutta tietoa.

Mikä muuten mahtoi olla perimmäinen syy siihen, että Helsingin lähiliikenteeseen kaavailtuja Dm9-junia ei lopulta käytettykään niille varta vasten suunnitelluissa tehtävissä?
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 641


« Vastaus #2 : Heinäkuu 26, 2024, 09:46:52 »

Ei kai paikallisliikennekäytön nopeaan loppumiseen ollut yksittäistä syytä vaan kokonaisuus ratkaisi. Porkkanoiden osalta ei päästy sopimukseen ajosta ilman koneapulaista, joka merkitsi paikallisliikenteessä lisäkustannuksia Lättähattuun verrattuna. Istumapaikat eivät riittäneet kovin pitkälle ainakaan yhden rungon Dm9-junassa http://vaunut.org/kuva/45938. Porkkanan lähtökiihtyvyydessä 0-40 km/h oli omat niksinsä http://vaunut.org/kuva/90607, joten se ei osoittautunut erityisen nopeaksi joka seisakkeella pysähtyvissä junissa. Ankara talvi 1965-1966 kärjisti Porkkanoiden alkuaikojen teknisiä ongelmia ja pakotti siirtämään Dm9-runkojakin kaukoliikenteeseen korvaamaan rikkoutuneita tai huollossa olevia Dm8-junia.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dm9 Porvoon junissa 1965  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina