Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lielahti - Lakiala kaksoisraidehanke etenee - aloitusajankohdasta ei tietoa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 5696


« Vastaus #75 : Elokuu 26, 2024, 00:24:05 »

Olen Juhan ja Taunon kanssa täysin samaa mieltä!Parasta on olla tekemättä mitään säästynee ainakin rahaa utopiat tulevaisuuden tulonlähteistä  kannattaa siirtää satujen maailmaan! On tietenkin niin että typeryksen ympärillä pyörii sadat Lobbarit! Ja näitä herkkäuskoiset poliitikot ehkä uskoo?Yksi tuttavamme opetusneuvos kertoi aikanaan vitsin:Poijjaat muistakee pestä kaula niin pääsette sitten elokuviin,Lopputulema oli elokuva peruutettu"tässä nyt sitten ollaan puhtaan kaulan kanssa".
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2024, 00:55:00 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 5696


« Vastaus #76 : Elokuu 26, 2024, 01:00:17 »

Voisiko Utopistit ja Visionistit pistää samaan kategoriaan?Ainakin Albert Einstein sanoi;jos teillä on visioita "Menkää Lääkäriin".
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 750


« Vastaus #77 : Elokuu 26, 2024, 06:10:36 »

1435:ttä koskien olisi mielestäni varsin realistinen alkutavoite :

1/ Tehdä 1435 raide Torniosta Raaheen ja tarvittavat lastaus/purkausterminaalit sen varteen Tornioon, Kemiin, Ouluun ja Raaheen.
2/ Järjestää kiiruusti 1435 junalautta (+1524 raiteitakin siihen) Tallinna-Helsinki-välille, tehdä 1435 jatkoraide Hyvinkään vaiheille ja lastaus/purkausterminaalit (kuorma-autoista ja 1524 junista siirtokuormausta varten) Helsinkiin sekä Keravan ja Hyvinkään kohdille .

Mielestäni tällainen järjestely täyttäisi alkuvaiheen tarpeet ja olisi taloudellisesti kohtuullinen, kun edellytettäisiin kannustimeksi siihen EU-tukia.
Tallinnan tunneli seuraisi aikanaan. MUTTA sitä tulee kaiken aikaa pitää aggressiivisesti esillä TEN-pöydissä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1438


« Vastaus #78 : Elokuu 26, 2024, 06:20:39 »



Realistisesti ajateltuna, voiko tuollainen selvitys päätyä mihinkään muuhun lopputulokseen kuin se, että laajamittainen raideleveyden muutos on liian kallis, taloudellisesti täysin kannattamaton ja aiheuttaa kohtuutonta haittaa rautatieliikenteelle laajojen radanrakennustöiden ja kahden eri raideleveyden yhtäaikaisen käytön vuoksi. Jos Pohjois-Suomen teollisuus (lähinnä kai SSAB Raahessa) sitä tarvitsee, sinne 1435 mm on ehkä järkevää ja mahdollista Torniosta tuoda.  
 

Edellinen raideleveysselvitys päättyi 2023 huhtikuussa ja sen jälkeen juhlittiin voittoa Euroopasta.

Mutta sitten tuli kevät 2024 ja Suomi siirtyi kannattamaan rataverkkonsa muuntamista eurooppalaiseksi. Ja aloitettiin uudelleen sama selvitys joka päättyi 2023 ja selvitys valmistuu elokuussa 2025.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2210


« Vastaus #79 : Elokuu 26, 2024, 07:15:22 »

1435:ttä koskien olisi mielestäni varsin realistinen alkutavoite :

1/ Tehdä 1435 raide Torniosta Raaheen ja tarvittavat lastaus/purkausterminaalit sen varteen Tornioon, Kemiin, Ouluun ja Raaheen.
2/ Järjestää kiiruusti 1435 junalautta (+1524 raiteitakin siihen) Tallinna-Helsinki-välille, tehdä 1435 jatkoraide Hyvinkään vaiheille ja lastaus/purkausterminaalit (kuorma-autoista ja 1524 junista siirtokuormausta varten) Helsinkiin sekä Keravan ja Hyvinkään kohdille .

Mielestäni tällainen järjestely täyttäisi alkuvaiheen tarpeet ja olisi taloudellisesti kohtuullinen, kun edellytettäisiin kannustimeksi siihen EU-tukia.
Tallinnan tunneli seuraisi aikanaan. MUTTA sitä tulee kaiken aikaa pitää aggressiivisesti esillä TEN-pöydissä.

Tähän liittyen Tekniikka & Talous -lehdessä on julkaistu Pääesikunnan sotatalouspäällikkö Mikko Heiskasen puheeseen pohjoisen turvallisuus- ja talousfoorumissa Oulussa keskiviikkona 21.8.: ttps://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/b846aae4-4a7f-4524-82d4-abe928ee56bd?ref=ampparit:04ee&_gl=1*53gm71*_ga*MTcxNjU5MjUxLjE2ODg1MzE4Mjc.*_ga_3L539PMN3X*MTcyNDY0OTAxMS41MDAuMC4xNzI0NjQ5MDExLjAuMC4w

tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1800


« Vastaus #80 : Elokuu 26, 2024, 08:27:25 »

Tässä ehjä linkki: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/b846aae4-4a7f-4524-82d4-abe928ee56bd
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1438


« Vastaus #81 : Elokuu 26, 2024, 12:40:49 »


Tässä keskustelussa on tainnut unohtua että Naton aikana Suomen puolustus on syventynyt Ruotsiin ja Norjaan. Ja noihin maihin tarvitaan paremmat junayhteydet Narvikkiin ja myös Tromsaan kun yhteydet pitävät olla kahdenettuja ja malmiradan kohdalla myös kaksiraiteellisia.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lielahti - Lakiala kaksoisraidehanke etenee - aloitusajankohdasta ei tietoa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina