Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Lyhyet pistot  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Saloniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« : Maaliskuu 19, 2025, 21:13:09 »

Hei, tässä täyden nyypiön kysymys: Lahden oikorataa kulkiessani näen modernien asemien kuten Hennan uloimpien raiteiden haarautuvan ennen ja jälkeen aseman erittäin lyhyiksi pistoraiteiksi, jotka näyttävät päättyvän puskuriin jo reilun kymmenen metrin jälkeen. Tuollaiselle pätkälle ei taida mahtua paljon muuta kuin vanhan ajan pumppuresiina; ainakaan Z-junayksikkö ei sinne voine väistää, valitusta kalustosta riippumatta.

Toisaalta pistoa olisi mahdotonta jatkaakaan aloitettuun suuntaan, ainakaan ilman miljoonainvestointeja - tyypillisesti se suuntautuu kohti kallioleikkausta, jyrkkää rinnettä tai nelostien penkkaa.

Mikä siis on näiden pistojen käyttötarkoitus? Miksi niitä tarvitaan neljä per asema?
tallennettu
Arttu Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #1 : Maaliskuu 19, 2025, 22:25:57 »

Ne ovat ns. turvavaihteet. Kun pääraidetta ajavalle junalle on turvattu kulkutie, niin turvavaihteet on käännetty sivulle jotta sivuraiteelta olisi fyysisesti mahdotonta ajaa pääraidetta kulkevan junan tielle. Sinne ei ole tarkoituskaan mahtua junaa, vaan ainoa tarkoitus on suojella pääraiteen liikennettä (joka ajaa jopa 220 km/h oikoradan lähiliikenneasemien ohi).

https://fi.wikipedia.org/wiki/Turvavaihde
tallennettu
Timo Saloniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #2 : Maaliskuu 19, 2025, 23:10:38 »

Kiitos tiedosta! Käy järkeen, samaan vaikkakin toki ihan eri tapaan kuin jarrutusrampit vuoriston maanteillä.

Wikilinkistä ei suoraan selviä ratkaisun ikä yleensä tai sen historia Suomessa. Se lienee kalliimpi toteuttaa kuin silkat raiteensulut, mutta joustavampi. Onko turvavaihteita jälkiasennettu kaikkialle pääratojen varteen vai ovatko nämä oikoradan ja muutaman harvan modernisoidun osuuden piirteitä? Vai löytyykö turvavaihde tai turvaraide käytännössä kaikkialta, kun vain osaa katsoa?
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 220


« Vastaus #3 : Maaliskuu 19, 2025, 23:19:59 »

Jostain Väyläviraston ohjeesta saattaisi löytyä ohjeet missä tilanteissa turvavaihteita on käytettävä. Linkki Väyläviraston ohjeluetteloon: https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/OL/rautatieohjeet.pdf

Listaa turvavaihteista ei taida olla missään. Julian kartalta https://juliadata.fi/map/view?mode=diagram#13.44/64.53587/24.99907 niitä voi silmämääräisesti etsiä.
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 90


« Vastaus #4 : Maaliskuu 20, 2025, 02:51:55 »

Wikilinkistä ei suoraan selviä ratkaisun ikä yleensä tai sen historia Suomessa. Se lienee kalliimpi toteuttaa kuin silkat raiteensulut, mutta joustavampi. Onko turvavaihteita jälkiasennettu kaikkialle pääratojen varteen vai ovatko nämä oikoradan ja muutaman harvan modernisoidun osuuden piirteitä? Vai löytyykö turvavaihde tai turvaraide käytännössä kaikkialta, kun vain osaa katsoa?
Käyttötapaukset raiteensululle ja turvavaihteelle ovat eri. Raiteensulku on ratkaisuna huomattavasti halvempi, mutta sitä ei saa sijoittaa junakulkutieraiteelle. Väärässä asennossa ollessaan se tekisi varsin pahaa jälkeä. Raiteensulut ovat tyypillinen ratkaisu kuormausraiteilla, radanpidon raiteilla, joillakin seisontaraiteilla jne.

Turvavaihteita löytyy kyllä ympäri Suomen, mutta mitenkään järjestelmällisesti niitä ei kaikilla radoilla ole. Kyllä niitä silti aika laajalti löytyy, kun osaa vain katsoa. Välillä myös jokin muu, ihan oikealle raiteelle vielä, vaihde riittää antamaan sivusuojan, jolloin turvavaihteelle ei ole tarvetta.

Erikseen on olemassa myös kapistus nimeltä pysäytyslaite, joka toiminnaltaan muistuttaa raiteensulkua, mutta pysäyttää junan hellävaraisemmin. Näitä saa olla myös junakulkutieraiteilla. Pysäytyslaitteita on kuitenkin Suomessa vain kourallinen, sillä ne ovat lopulta varsin epäkäytännöllinen ratkaisu.

Jostain Väyläviraston ohjeesta saattaisi löytyä ohjeet missä tilanteissa turvavaihteita on käytettävä. Linkki Väyläviraston ohjeluetteloon: https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/OL/rautatieohjeet.pdf

Listaa turvavaihteista ei taida olla missään. Julian kartalta https://juliadata.fi/map/view?mode=diagram#13.44/64.53587/24.99907 niitä voi silmämääräisesti etsiä.
RATO 7.3.4:ssa on kriteereitä aiheeseen liittyen. Mitenkään kovin suoraviivaisia tai helposti luettavia nämä vaatimukset eivät ole.

Suomen Väylät -karttapalvelussa on jokaiselle vaihteelle tieto, onko kyseessä turvavaihde vai ei. Parisensataa vaihdetta on sellaiseksi merkitty. Tieto ei ole kuitenkaan kattavaa; minulta ei mennyt montaa minuuttia löytää turvaivaihdetta, jota ei sellaiseksi ollut merkitty. Näin mututuntumalla sanoisin, että turvavaihteita on selkeästi enemmän.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2685


« Vastaus #5 : Maaliskuu 20, 2025, 08:34:37 »

Aiempaa keskustelua aiheesta on https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=886.0
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Lyhyet pistot  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina