Millähän perusteella joillakin kohtauspaikoilla on noi turvapätkät ja toisilla ei? Itse ainakin olettaisin, että kun sivuun mennään kuitenkin yleensä 35km/h, niin punaiselle opastimelle pysähtyminen onnistuu useimmissa tapauksissa. Olisiko sitten tapaukset joissa sivulle johtava vaihde on jotain muuta kuin sn35 tyyppiä, toisaalta sitten, kannattaako kohtauspaikoilla käyttää nopeampia vaihteita?
Maamme rataosista suurin osa on toteutettu yksilöllisillä turvalaitekokonaisuussuunnitteluilla ja siksi ratkaisut vaihtelevat rataosasta toiseen. Esimerkiksi Llh-Pri-välillä kohtauspaikoilla on ollut turvaraiteet hyvinkin kauan, siis jo paljon ennen kauko-ohjauksen rakentamista. Sitten kun kauko-ohjaus rakennettiin, välille rakennettiin kokonaan uusia liikennepaikkoja, ja niillekin rakennettiin turvaraiteet. Toisaalta esimerkiksi Tku-Tl-välille ei rakennettu turvaraiteita, vaikka kauko-ohjauksen rakentaminen sinne ajoittui samoihin vuosiin kuin Llh-Pri-välillä.
Ellei turvaraiteita ole, ristiinajomahdollisuutta torjutaan siten, että kohtauspaikan sivuuttava juna saa tulo-opastimeensa vihreän vasta, kun pysähtyvä juna on sivuraiteen suojassa. Näin ollen turvaraiteiden puuttuminen lähinnä hidastaa liikennettä.
Useimmissa tapauksissa ei riitä.
Nopeammat vaihteet ja turvaraiteet löytyvät esim Llh-Sk-väliltä ja tuovat lisää kapasiteettia.