Veeti Pietilä
Käyttäjä
Poissa
|
« : Eilen kello 14:37:32 » |
|
Kerron nyt oman mielipiteeni ryhmiin joissa "keskustellaan" rautatieaiheista Ryhmissä aletaan haastamaan riitaa haukkumalla ihmisiä. Kuten minua haukuttiin ryhmässä.  Eikö osata käyttäytyä! Ryhmissä levitetään myös muuta häslinkiä. Kokeilin vain ryhmää jos siinä saisi tietoa mutta kun porukka alkaa haastamaan riitaa niin ryhmästä poistuin.  Ohje: Jos olet tällaisessa ryhmässä POISTU SIITÄ!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jonne Rantalainen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #1 : Eilen kello 14:54:21 » |
|
Kaikki ryhmät eivät suinkaan ole tuollaisia. Valitettavasti osa ryhmistä on verrattavissa pikkulasten riitelyyn, joka on aiheetonta ja yleensä turhaa. Itse olen ollut useissa ryhmissä jäsenenä, yhdessä myös ylläpitäjänä. Ryhmän menoon vaikuttaa jäsenmäärä ja ikä. Nämä kaksi asiaa kun ovat kunnossa, ryhmään muodostuu yhteishenki jossa riitoja ei ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oliver Karhu
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #2 : Eilen kello 14:55:10 » |
|
Olit itse sanonut ”Tyhmä idoiti pakssa läjä tymä komo ja kaikki ihan tyhmiä koko ryhmässä”, että taisi olla sinä joka otti herneet nenään pikku provosta. Maailma ei mene niinkuin haluaa, ja tälläisen välttävä keino on se sammutusnappi puhelmine kyljedsä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 15:33:21 kirjoittanut Oliver Karhu »
|
tallennettu
|
Sursur2 Ylimahti
Mäntsälä vain mielessäin
|
|
|
Daniel Nironen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #3 : Eilen kello 15:24:46 » |
|
Oma kokemukseni on, että näissä ryhmissä saa paljon infoa eri aiheista, ja ovat kätevämpiä mitä vorg. Ja mitä riitelyyn tulee, sulje se puhelin, niin asia selvitetty
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #4 : Eilen kello 15:45:37 » |
|
Ryhmissä ei tosiaan ole itsessään mitään vikaa, vaan käyttäjäkunta ja keskustelun taso ratkaisevat. Luulenpa, ettei Vorg ole sopivin alusta ratkoa tällaisten ryhmien sisäisiä ristiriitoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #5 : Eilen kello 16:35:25 » |
|
Olen ja olen ollut jäsenenä lukemattomissa WhatsApp-ryhmissä, joista moni on vähintäänkin sivunnut rautateitä ja osa ollut jopa sille täysin omistettuja. Ylläpitäjänkin olen monessa ryhmässä vuosien varrella toiminut.
WhatsAppissa ei alustana ole itsessään mitään sellaista vikaa, joka estäisi sitä olemasta hyvä alusta rautateistä puhumiseen ja myös tiedon hankintaan, mutta WhatsApp-ryhmän pysyminen hyvältä edellyttää yleensä hyviä sääntöjä sekä aikaa ja vaivannäköä ylläpidolta.
Olen saanut havaita monien ilmapiiriltään huonojen ryhmien sisäisten draamojen säteilyä muihin ryhmiin ja yhteisöihin. Uskoakseni vaunut.org ei kuitenkaan ole paras alusta näiden draamojen ratkaisuun, vaan asianomaisten lienee parempi ratkaista ne keskenään, tai yksinkertaisesti kävellä pois koko asiasta, se on aina ratkaisu. Kaikkien ihmisten kanssa ei aina tule toimeen, eikä tarvitsekaan. Homottelu kuitenkin voitaisiin jättää viime vuosisadalle ja muiden ihmisten viestien jakamisesta ei tarvitse tehdä tapaa ollenkaan.
Ps. foorumit ovat monella tapaa suotuisampi alusta rautatieaiheiselle keskustelulle, sillä kun tieto on kerran hankittu, on se foorumilta paremmin löydettävissä kaikille muillekin, joita sama asia kiinnostaa, myös vuosia myöhemmin. Toisaalta näissä WhatsApp-ryhmissä vastauksen saa yleensä nopeammin, edellyttäen tietysti että kysymys on sellainen, johon joku ryhmän jäsenistöstä tietää suoralta kädeltä vastauksen. Jos asia vaatii kaivelua ja selvittelyä, tomivat foorumit siihen tarkoitukseen huomattavasti paremmin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilmari Tommola
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #6 : Eilen kello 17:24:22 » |
|
Komppaan edellisiä kommentteja. Yli viisi vuotta rautatieaiheisissa ryhmissä olleena voin sanoa, että keskustelun taso on kohentunut, kun keskustelijat ovat kasvaneet. WhatsApp-ryhmissä riiteleminen ei myöskään ole tavatonta rautatiepiirien ulkopuolellakaan. Asianmukainen ylläpito, jäsenten sitoutuminen ryhmän sääntöihin ja ennen kaikkea hyvä yhteishenki merkitsevät, ei keskustelualusta.
|
|
|
tallennettu
|
Junakuvaus kuuluu taiteeseen ja taiteellisuus junakuviin.
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #7 : Eilen kello 17:31:31 » |
|
Mikähän rautatieharrastuksessa oikein on, kun tuntuu, että koko skene on enemmän tai vähemmän rikki?
En käsitä, miten ihmiset ylipäätään jaksavat käyttää rajallista aikaansa keskinäiseen nahisteluun joistain aivan naurettavan pienistä asioista.
Itselläni on aika monta harrastusta, mutten ole vielä missään muualla törmännyt vastaavanlaiseen säätämiseen ja toisten arvostelemiseen kuin rautatieporukoissa. Lajille on ilmeisesti tunnusomaista toisten suoranainen kiusaaminenkin, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt.
Kuten Antti tuossa yllä kirjoitti, konfliktit voi välttää helposti kävelemällä pois koko asiasta.
Ymmärrän, että joillekin kaikki rautateihin liittyvä on henki ja elämä, mutta ei se silti tarkoita sitä, että muita kohtaan olisi mitään oikeutta käyttäytyä halventavasti. Edelliselle virkkeelle on olemassa myös vähemmän diplomaattinen muotoilunsa.
Rautatieharrastuspiireissä on kertynyt vuosien varrelta lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka halveksittavaksi eri tahot ovat itsensä lopulta tehneet, kun aikansa ovat kukkulan kuninkaita leikkineet ja itseään muita parempina pitäneet.
Nahistelusta pitäisi tuomita sakkoja, törkeästä nahistelusta ehtoollista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #8 : Eilen kello 20:11:17 » |
|
Jos olet tällaisessa ryhmässä POISTU SIITÄ!
Aikoinaan Caacistoliitto-ryhmässä tämäkään ei auttanut, vaan poistunut käyttäjä lisättiin heti takaisin. Oli estettävä kaikki ylläpitäjät, jotteivät he enää lisää takaisin.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #9 : Eilen kello 20:50:44 » |
|
Kyseisessä ryhmässä on enemmistö nuoria tietyillä jäsenillä, eivät henkilökemiat toimi eiköhän jokainen voisi katsoa itseään peilistä ja miettiä omaa käytöstä.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Juho Rintala
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #10 : Eilen kello 22:39:53 » |
|
Tätä samaa Jyrkin kanssa aattelen, olin itse poissa kolme tuntia noin, ja tämä kaikki oli ehtinyt tapahtua...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joel Kuikka
Käyttäjä
Paikalla
|
« Vastaus #11 : Tänään kello 10:17:08 » |
|
En käsitä, miten ihmiset ylipäätään jaksavat käyttää rajallista aikaansa keskinäiseen nahisteluun joistain aivan naurettavan pienistä asioista.
Siis tämä! Itse oon vähän turhan useasti päässyt (vai pitäiskö sanoa joutunut) katsomaan vierestä kuvaajien välisiä riitoja ja ne on vähän turhan useasti alkanut aika mitättömistä asioista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|