Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Z-junavuorojen vähentäminen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #25 : Syyskuu 12, 2010, 11:31:55 »

Onnettomuuskustannukset katetaan vakuutuksilla
 "Kohdentumana ovat lisäksi liikenneonnettomuuksien vuotuiset noin 3 miljardin euron ja
liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen noin yli 500 miljoonan euron yhteiskuntataloudelliset
kustannukset."  Lainaus liikenneministeriön sivulta.  Nämä siis kansantalouden näkökulmasta.
Valtion talous ei ole sama asia kun kansantalous. Katsokaa budjettiesitystä, niin siitä käy ilmi että tieliikenteestä kerätyt verot ovat merkittävät.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #26 : Syyskuu 12, 2010, 22:47:12 »

Onnettomuuskustannukset katetaan vakuutuksilla
Ei kateta.
tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #27 : Syyskuu 12, 2010, 23:07:16 »

Ei kateta.


Mukava lukea tällaisia hyvin perusteltuja kommentteja. Virnistää Vähintään yhtä antoisa oli tässä ketjussa ollut "Yleinen harhaluulo."-kommentti. Hymyilee
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #28 : Syyskuu 13, 2010, 09:50:32 »

Mukava lukea tällaisia hyvin perusteltuja kommentteja. Virnistää

Eikö olekin! Kuten esimerkiksi aiemmin esitetty "tieliikenne on rahasampo valtiolle". Eihän siinäkään esitetty kuin pari hassua satunnaista lukua, joilla ei väitteen kanssa ole juuri mitään tekemistä...

Mutta kun olen viimeisen kymmenen vuoden aikana saanut käydä saman keskustelun useampia kertoja ja esittänyt faktat, minulle on aina vastattu, ettei tuo voi pitää paikkaansa ja minä en ymmärrä mistään mitään, en enää jaksa muuta kuin vastata niin kuin huudetaan.

Tämä tästä taas tällä kertaa minun osaltani. Luultavasti aiheeseen palataan viimeistään 1-2 vuoden kuluttua jossain.
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #29 : Syyskuu 13, 2010, 13:02:47 »

Ei kateta.

Mukava lukea tällaisia hyvin perusteltuja kommentteja. Virnistää Vähintään yhtä antoisa oli tässä ketjussa ollut "Yleinen harhaluulo."-kommentti. Hymyilee

Ajatellaanpa asiaa arkijärjellä:

1) Perheenisä kuolee liikenteessä.  Mitä vakuutus korvaa?  Muutaman kymppitonnin leskelle.  Mitä yhteiskunta korvaa: leskeneläkettä, toimeentulotukea, alentuneet päivähoitomaksut yms.

2) Työikäinen ihminen loukkaantuu vakavasti liikenneonnettomuudessa.  Mitä vakuutus korvaa: könttäsumman alentuneesta työkyvystä, mutta ei varmastikaan loppuikänä ansaitsemassa jääneitä palkkatuloja.  Mikä tarkoittaa, että yhteiskunta menettää myös vastaavat verotulot ja kansantuotteesta jää uupumaan samainen lohkare.

Joten: vakuutukset eivät kata (edes näitä) liikenneonnettomuuksien yhteiskunnallisia kustannuksia.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #30 : Syyskuu 13, 2010, 15:48:34 »

linkin takaa selvitys kustannuksista: http://www.intermin.fi/intermin/hankkeet/turva/home.nsf/files/Auli%20Forsberg_/$file/Auli%20Forsberg_.pdf.  Kustannuksiksi on arvoitu 2,6 miljardia vuodessa, ja kun liikenne tuottaa n. 6miljardia ,niin nviivan alle jää selkeästi fyrkkaa(ja valtion taloudessa tilannetta parantaa liikennevakuutuksen maksatus)  Pitää muistaa että verotulojen väheneminen ei ole ihan simppeli juttu, jos mä irtisanon itseni ja siirryn muuaalle, todennäköisesti työnantaja palkaa jonkin muun,
työvoimasta 10% liikatarjonta tällähetkellä
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #31 : Syyskuu 14, 2010, 18:12:06 »

linkin takaa selvitys kustannuksista: http://www.intermin.fi/intermin/hankkeet/turva/home.nsf/files/Auli%20Forsberg_/$file/Auli%20Forsberg_.pdf.  Kustannuksiksi on arvoitu 2,6 miljardia vuodessa, ja kun liikenne tuottaa n. 6miljardia ,niin nviivan alle jää selkeästi fyrkkaa(ja valtion taloudessa tilannetta parantaa liikennevakuutuksen maksatus)  Pitää muistaa että verotulojen väheneminen ei ole ihan simppeli juttu, jos mä irtisanon itseni ja siirryn muuaalle, todennäköisesti työnantaja palkaa jonkin muun,
työvoimasta 10% liikatarjonta tällähetkellä

Häh? Siis jo pelkät onnettomuudet kuluttaa jo melkein puolet siitä, mitä liikenne tuottaa?! Ja kuitenkin suurin osa kuluista tulee muista asioista kuin onnettomuuksista.
Tuohon päälle tienpidon määrärahat, puolisen miljardia vuodessa. Ja tuo vain valtion budjetista, hirveän iso osa tiestöstä on kuntien vastuulla. Sitten se, miten kaupunkialueilla hukataan tilaa parkkipaikkoihin sekä tietysti kaikenmaailman pysäköintijärjestelyjen rakennuskulutkin. Liikenteenvalvonta maksaa sekin, eikä ole itsekannattavaa. Päälle vielä kansantaloudellisia vaikutuksia siitä, että tieliikenteen olemassaolo siirtää ihmisiä ainakin kaupungeissa omilta jaloiltaan ja pyöriensä selistä muihin liikennemuotoihin. Lapsia ei uskalleta päästää kävelemään kouluun jne.
Tuossa tulee 6 miljardia aika nopeasti täyteen ja ylittyykin.

Olisihan se kiva, jos tieliikenteen kulut olisivatkin pelkkiä onnettomuuksia.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Z-junavuorojen vähentäminen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina