linkin takaa selvitys kustannuksista:
http://www.intermin.fi/intermin/hankkeet/turva/home.nsf/files/Auli%20Forsberg_/$file/Auli%20Forsberg_.pdf. Kustannuksiksi on arvoitu 2,6 miljardia vuodessa, ja kun liikenne tuottaa n. 6miljardia ,niin nviivan alle jää selkeästi fyrkkaa(ja valtion taloudessa tilannetta parantaa liikennevakuutuksen maksatus) Pitää muistaa että verotulojen väheneminen ei ole ihan simppeli juttu, jos mä irtisanon itseni ja siirryn muuaalle, todennäköisesti työnantaja palkaa jonkin muun,
työvoimasta 10% liikatarjonta tällähetkellä
Häh? Siis jo pelkät onnettomuudet kuluttaa jo melkein puolet siitä, mitä liikenne tuottaa?! Ja kuitenkin suurin osa kuluista tulee muista asioista kuin onnettomuuksista.
Tuohon päälle tienpidon määrärahat, puolisen miljardia vuodessa. Ja tuo vain valtion budjetista, hirveän iso osa tiestöstä on kuntien vastuulla. Sitten se, miten kaupunkialueilla hukataan tilaa parkkipaikkoihin sekä tietysti kaikenmaailman pysäköintijärjestelyjen rakennuskulutkin. Liikenteenvalvonta maksaa sekin, eikä ole itsekannattavaa. Päälle vielä kansantaloudellisia vaikutuksia siitä, että tieliikenteen olemassaolo siirtää ihmisiä ainakin kaupungeissa omilta jaloiltaan ja pyöriensä selistä muihin liikennemuotoihin. Lapsia ei uskalleta päästää kävelemään kouluun jne.
Tuossa tulee 6 miljardia aika nopeasti täyteen ja ylittyykin.
Olisihan se kiva, jos tieliikenteen kulut olisivatkin pelkkiä onnettomuuksia.