Ruotsiin ollaan suunnittelemassa uutta Pitkäjärvi-nimistä liikennepaikkaa
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=5975490Pitkäjärvi näkyy olevan jo kuvahaussa mahdollinen kotimainenkin liikennepaikka, tosin toistaiseksi ilman kuvia.
Mukavaa on kuitenkin, että Ruotsissa on samannimisiä suomenkielisiä liikennepaikkoja kuin Suomessakin. Eräs jo ollut oli Koivukylä, joka sijaitsi Karungin-Ylitornion (eli Övertorneå tai oikeasti Matarengi) radalla.
Aika liki asiaa on myös Forsa, jossa edelleenkin näkyy rata olevan (Forsan pitäjän kotiseutuyhdistyksen kotisivut ja kartta:
http://www.sockenbilder.se/forsa3/). Paikallinen museorautatie on Dellenbanan
http://www.dellenbanan.nu, jolla on mahdollista matkustaa Forsaan resiinalla. (Koskahan Forssaan pääsee jälleen resiinalla?)
Olisi voinut kuvitella, että meidän Forssan Rautatien jälkeläinen JMR esiintyisi sikäläisissä rautatielinkeissä - vaan ei!
Onpa tuolla Ruotsissa ollut jopa FORSSA-niminen (siis kahdella ässällä) Avonsiden konepajan 1871 rakentama höyryveturikin (kuva siitä on tällä sivulla ylöspäin rullaten
http://www.historiskt.nu/smalsp/hj/hj_fakta.html#2Mielenkiintoisia juttuja on tuolla Dellenbananin ystävien sivuilla: Forsa on ollut aikanaan maailman pohjoisin rautatieasemakin, v. 1859.