Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Henkilökunnan puute peruuttaa aamun lähijunaliikennettä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Heinäkuu 28, 2011, 10:25:58 »

Henkilökunnan puute peruuttaa aamun lähijunaliikennettä:

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/henkilokunnan_puute_peruuttaa_aamun_lahijunaliikennetta/
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2011, 11:06:21 »

Ei ole montaa viikkoa, kun täällä keskusteltiin junamyyjien ja konduktöörien eroavaisuuksista. Aiemmin oli ruuhka-aikoina konduktöörejä "reservissä" suorittamassa apukonduktöörien tehtäviä useamman rungon ruuhkajunissa, joista heidät tarvittaessa oli otettavissa käyttöön johtaviksi konduktööreiksi. Nyt heidän tilalla on junamyyjät, joita ei johtaviksi konduktööreiksi voida ottaa ja "varajärjestelmä" on kuopattu...

Olen melko varma, että tällaiset otsikot tulevat tutuiksi lähiaikoina... Kesälomakausi tuskin tuli yllätyksenä, koska olemme tienneet lomamme viime joulukuusta asti. Sairastapaukset ovat toki ikäviä, mutta ovatko ne yllättäviä?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2216


« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2011, 12:44:22 »

MTV3 uutiset (netissä) mukaan tilannetta  vaikeuttaa myös ylityökiintiön täyttyminen. http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/07/1366287/junavuoroja-peruttu-taas---nyt-konduktoorit-kipeina

(Lisäys:) Myös Taloussaomat kertovat osasyyn olevan lumisesta talvesta johtunut ylityökiintiön täyttyminen:
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2011/07/28/konduktoorit-loppuivat--nain-tekee-vr/201110588/12

Jos tämä pitää paikkansa. tilanne ei ole voinut tulla VR-yhtymä Oy:lle yllätyksenä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2011, 13:14:07 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2011, 15:02:32 »

I- ja K-junat ovat kulkeneet melko tyhjinä heinäkuun ajan. Nehän olisi voinut yhdistää harvemmin kulkevaksi N-junaksi ja henkilökuntaa olisi riittänyt paremmin muihin juniin. Neljä N-junaa tunnissa olisi ollut ihan riittävä määrä.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 474


« Vastaus #4 : Heinäkuu 28, 2011, 15:10:18 »

MTV3 uutiset (netissä) mukaan tilannetta  vaikeuttaa myös ylityökiintiön täyttyminen. http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/07/1366287/junavuoroja-peruttu-taas---nyt-konduktoorit-kipeina

(Lisäys:) Myös Taloussaomat kertovat osasyyn olevan lumisesta talvesta johtunut ylityökiintiön täyttyminen:
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2011/07/28/konduktoorit-loppuivat--nain-tekee-vr/201110588/12

Jos tämä pitää paikkansa. tilanne ei ole voinut tulla VR-yhtymä Oy:lle yllätyksenä.

Saman kertoo myös VR:n oma tiedote, joten kai se pitää paikkansa.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #5 : Heinäkuu 28, 2011, 15:11:52 »

19 § Ylityö

1. Ylityötä on sovitun säännöllisen vuorokautisen tai viikoittaisen taikka jaksottaisen työajan lisäksi tehty työ.

2. Työntekijää saa hänen suostumuksellaan pitää ylitöissä yhteensä enintään 207 tuntia kuuden kuukauden ajanjakson aikana, kuitenkin enintään 250 tuntia kalenterivuodessa. Mainitut kuuden kuukauden ajanjaksot ovat 1.1.-30.6. sekä 1.7. - 31.12. väliset ajat.

Rautatieliikenteeseen liittyvissä töissä saa työntekijää hänen suostumuksellaan pitää ylitöissä enintään 138 tuntia 6/6/5 työjakson aikana, kuitenkin enintään 250 tuntia 17 työjakson aikana. Työntekijää saadaan pitää ylityössä kuitenkin enintään 36 tuntia työjaksossa.

3. Työnantajan edustaja ja työntekijöitä edustava pääluottamusmies voivat sopia edellä 2 kohdassa mainitun 250 tunnin lisäksi lisäylityön tekemisestä. Lisäylityön enimmäismäärä on 80 tuntia kalenterivuodessa tai 17 työjaksossa. Edellä 2 kohdassa todettua 207/138 tunnin enimmäistuntimäärää ei saa kuitenkaan ylittää.

Lähde: Liikenne- ja Erityisalojen Työnantajat ry ja Rautatieläisten Liitto ry Rautatiealan työehtosopimus
1.5.2010-31.3.2012 sivut 22-23.

http://rautl.fi/easydata/customers/rautl/files/Tyoehtosopimukset/rautl_tes_2010-2012_paino_lopullinen_23062010.pdf

* * *

Mikäli väitetään viime talven myöhästymisten vaikuttaneen tilanteeseen, niin talven aikana jokaisessa työvuoron viimeisen junan olisi pitänyt melkoisesti myöhässä. Työvuoron sisällä myöhässä kulkeva juna ei vaikuta ylitöihin, vaan ainoastaan työvuoron päättävä tai katkaiseva (kotiasemalla yli 1h tauko, vieraalla paikkakunnalla yli 2h tauko).

Ylityöt ovat vapaaehtoisia, eikä sellaisiin ole välttämättä suostuttava. Perusperiaate toki on, että "oma juna" viedään perille ja ylityöt "veikataan", mutta lähdetäänkö sen jälkeen kotiin vai suostutaanko tekemään ylitöitä on jokaisen oma ratkaisu. Kesäkeleissä työskenteleminen esimerkiksi ilmastoimattomissa junissa (Sm1/2, taajama- tai pikajunat) vaihtoehtona uimarannalle perheen tai ystävien kanssa meneminen ei varmasti paljoa mietitytä. Työntekijän syyllistäminen siitä, että joku junavuoro joudutaan perumaan ellei ylitöihin suostuta on mielestäni erittäin kyseenalaista. Kyllä se todellinen ongelma on jossain aivan muualla kuin yksittäisen työntekijän ratkaisussa ylitöihin jäämisestä...

Pieni tasa-arvokysymys lienee myös se, että kesän helteillä naiskonduktööreillä on jo vuosia ollut lupa pukeutua hameeseen tai housuhameeseen. Mieskonduktöörit sitä vastoin käyttävät joka kelissä pitkiä suoria tummia housuja. Voin kertoa, että kyseisissä housuissa ei juuri ilma vaihdu. Perusteluina pitkille housuille olemme kuulleet mm. "työasun kuuluu olla juhlallinen". Kyllä siinä on juhla kaukana, kun vääntää jopa 15-tuntista työvuoroa yli +30'C lämpötilassa housut märkinä... Miten olisi mm. poliiseilla tai australialaisilla konduktööreillä(!) käytössään olevat capri-malliset housut?

Yhteenvetona voisin todeta, että junien peruuntumisista on aivan turha osoitella konduktöörien suuntaan. Syyllisiä en kuitenkaan ryhdy täällä arvuuttelemaan, mutta tuon tällaiset ajatukset esille...

tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #6 : Heinäkuu 28, 2011, 15:16:39 »

Saman kertoo myös VR:n oma tiedote, joten kai se pitää paikkansa.

Tiedotteiden teksteillä on tapana kadota jossain vaiheessa, joten jätetään historian kirjoihin tuon Heikin linkittämän tekstikin luettavaksi:

"Pääkaupunkiseudun lähijunavuoroja peruttu

Joitakin pääkaupunkiseudun lähijunavuoroja on peruttu torstaina 28.7. Syynä on konduktöörien puuttuminen.  Järkyttynyt Turvallisuussyistä junaa ei voida ajaa ilman konduktööriä, joka vastaa junassa paitsi asiakaspalvelusta, myös matkustamisen turvallisuudesta.

Tilanne johtuu äkillisistä sairastapauksista, jotka ovat sattuneet keskelle kesälomakautta. Työntekijöiden saantia vaikeuttaa se, että viime talven jäljiltä monien konduktöörien ylityökiintiö on täynnä, eivätkä he voi tehdä enempää ylitöitä.

Lähijunia peruttiin torstaiaamun aikana parikymmentä. Kaikkiaan VR ajaa vuorokaudessa melkein 900 lähijunavuoroa.

Iltapäivän ruuhka-aikaan saatetaan vielä perua joitain yksittäisiä junavuoroja. On mahdollista, että vuoroja joudutaan perumaan myös perjantaina."
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #7 : Heinäkuu 28, 2011, 16:12:03 »

Aina niin tasokkaan Virnistää Suomi24-keskustelupalstan työpaikat-osiossa http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3238 on yllättävän paljon rautatieammatteihin liittyviä aiheita. Tätä aihetta sivuavaa (henkilöstön?) purkautumista löytyy http://keskustelu.suomi24.fi/node/9949115.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #8 : Heinäkuu 28, 2011, 17:32:26 »

Melkoisen kovaa, osittain aiheellistakin, kritiikkiä tuolla keskustelupalstalla. Harmittavaa sikäli, että kirjoitukset tuolla (tai täällä) eivät auta tippaakaan asioiden todelliseen muutoshalukkuuteen. Rautatieläisten Liitto ry:n toiminnan tai toimimattomuuden arvosteleminen on osittain jäsenistöstä kiinni - itse sinne on luottamustehtäviin mahdollista osastotasolla henkilöitä valita tai jättää valitsematta (= ei äänestä vaaleissa). Toimitusjohtaja on pitänyt pari kertaa vuodessa henkilökunnalle avoimia keskustelutilaisuuksia, joissa on saanut "avautua" asioista halutessaan/uskaltaessaan.

Onko asioista avoimesta kertominen sitten kannattavaa, kun tunnetusti kritiikin kestäminen on kovin harvalle mieluista kuultavaa? Tiedä häntä, mutta ainakin voi itse sanoa toimineensa yhtymän arvojen mukaisesti (avoimuus, vastuullisuus...).

Kyllä työntekijällä on paljon asioita hyvinkin, mutta kritiikin ja julkisuudessa viime aikoina pyörineiden otsikoiden perusteella voidaan hyvällä omalla tunnolla kysyä onko jotain myös pielessä sekä tarttisko tehrä jottai?
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #9 : Heinäkuu 28, 2011, 21:44:28 »

Oli ihan mielenkiintoista kuultavaa tuo Larin kirjoitus minkälaista on työskennellä kipparina kesähelteellä. Itse kun kulkee kevyissä kesätamineissa niin eipä sitä tule ajateltua kuinka kuumissa työvaatteissa jotkut joutuvat töitä tekemään.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #10 : Heinäkuu 29, 2011, 05:20:11 »

Pieni tasa-arvokysymys lienee myös se, että kesän helteillä naiskonduktööreillä on jo vuosia ollut lupa pukeutua hameeseen tai housuhameeseen. Mieskonduktöörit sitä vastoin käyttävät joka kelissä pitkiä suoria tummia housuja. Voin kertoa, että kyseisissä housuissa ei juuri ilma vaihdu. Perusteluina pitkille housuille olemme kuulleet mm. "työasun kuuluu olla juhlallinen". Kyllä siinä on juhla kaukana, kun vääntää jopa 15-tuntista työvuoroa yli +30'C lämpötilassa housut märkinä... Miten olisi mm. poliiseilla tai australialaisilla konduktööreillä(!) käytössään olevat capri-malliset housut?

Yhtään hameellista konnaria ei ole tullut vastaan. Mutta yksi capri housuinen ja yksi vielä lyhyempipunttinen. Molemmat naisia.
tallennettu
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #11 : Heinäkuu 31, 2011, 22:21:36 »

Kuumuudesta, vaatetuksesta, tiedä sitten... Olin Epsanjassa, lämpöä +30 C, suorat pitkät housut monella ammattiryhmällä, tarjoilijalla, konduktöörillä, poliisilla, jne. Myös yllättävän monella paikallisella pitkät farkut jalassa. Eräs ulkoravintola, jossa aivan tukalan kuuma seisova ilma, oli tarjoilija jolla suorien housujen lisäksi pitkähiainen kauluspaita. Me suomalaiset niukoissa sortseissa hikikarpalot otsalla, ja tarjoilija aivan naama kuivana, juhlavasti tarjoillen. Mahtaako heikäläisillä sitten olla kuumuuden sietokyky jotain aivan eri luokkaa?
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #12 : Elokuu 01, 2011, 10:31:37 »

Mahtaako heikäläisillä sitten olla kuumuuden sietokyky jotain aivan eri luokkaa?

Välimeren maissa aikuiselle miehelle ei arkikäytössä kuulu shortsit. Turistit on asia erikseen.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #13 : Elokuu 01, 2011, 12:40:34 »

Mahtaako heikäläisillä sitten olla kuumuuden sietokyky jotain aivan eri luokkaa?

Kyllä. Ja vastaava kyky kehittyy turistillekin kohtalaisen nopeasti, arviolta noin parissa viikossa.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2216


« Vastaus #14 : Elokuu 04, 2011, 14:30:23 »

Nyt myös MTV3 uutisoi nettisivuillaan asiasta. Siinä on haastateltu mm

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/08/1369322/vrn-ongelmat-jatkuvat-yhtio-karsii-konduktooripulasta Rautatieläisten liiton puheenjohtaja Vesa Maurialaa, konduktööri Risto Kirvesmiestä sekä VR-yhtymä oy:n lähiliikennejohtaja Kari Pekka Rosenholmia.

Kun verrataan haastateltavan Kari Pekka Rosenholmin lausuntoa VR-yhtymän asiaa koskevaan lehdistötiedotteeseen http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110728123236.html , niiin siitä selviää että muutama tarkoittaa VR-yhtymä oy:ssa paria kymmentä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Henkilökunnan puute peruuttaa aamun lähijunaliikennettä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina