19 § Ylityö1. Ylityötä on sovitun säännöllisen vuorokautisen tai viikoittaisen taikka jaksottaisen työajan lisäksi tehty työ.
2. Työntekijää saa hänen suostumuksellaan pitää ylitöissä yhteensä enintään 207 tuntia kuuden kuukauden ajanjakson aikana, kuitenkin enintään 250 tuntia kalenterivuodessa. Mainitut kuuden kuukauden ajanjaksot ovat 1.1.-30.6. sekä 1.7. - 31.12. väliset ajat.
Rautatieliikenteeseen liittyvissä töissä saa työntekijää hänen suostumuksellaan pitää ylitöissä enintään 138 tuntia 6/6/5 työjakson aikana, kuitenkin enintään 250 tuntia 17 työjakson aikana. Työntekijää saadaan pitää ylityössä kuitenkin enintään 36 tuntia työjaksossa.
3. Työnantajan edustaja ja työntekijöitä edustava pääluottamusmies voivat sopia edellä 2 kohdassa mainitun 250 tunnin lisäksi lisäylityön tekemisestä. Lisäylityön enimmäismäärä on 80 tuntia kalenterivuodessa tai 17 työjaksossa. Edellä 2 kohdassa todettua 207/138 tunnin enimmäistuntimäärää ei saa kuitenkaan ylittää.
Lähde: Liikenne- ja Erityisalojen Työnantajat ry ja Rautatieläisten Liitto ry Rautatiealan työehtosopimus
1.5.2010-31.3.2012 sivut 22-23.
http://rautl.fi/easydata/customers/rautl/files/Tyoehtosopimukset/rautl_tes_2010-2012_paino_lopullinen_23062010.pdf* * *
Mikäli väitetään viime talven myöhästymisten vaikuttaneen tilanteeseen, niin talven aikana jokaisessa työvuoron viimeisen junan olisi pitänyt melkoisesti myöhässä. Työvuoron sisällä myöhässä kulkeva juna ei vaikuta ylitöihin, vaan ainoastaan työvuoron päättävä tai katkaiseva (kotiasemalla yli 1h tauko, vieraalla paikkakunnalla yli 2h tauko).
Ylityöt ovat vapaaehtoisia, eikä sellaisiin ole välttämättä suostuttava. Perusperiaate toki on, että "oma juna" viedään perille ja ylityöt "veikataan", mutta lähdetäänkö sen jälkeen kotiin vai suostutaanko tekemään ylitöitä on jokaisen oma ratkaisu. Kesäkeleissä työskenteleminen esimerkiksi ilmastoimattomissa junissa (Sm1/2, taajama- tai pikajunat) vaihtoehtona uimarannalle perheen tai ystävien kanssa meneminen ei varmasti paljoa mietitytä. Työntekijän syyllistäminen siitä, että joku junavuoro joudutaan perumaan ellei ylitöihin suostuta on mielestäni erittäin kyseenalaista. Kyllä se todellinen ongelma on jossain aivan muualla kuin yksittäisen työntekijän ratkaisussa ylitöihin jäämisestä...
Pieni tasa-arvokysymys lienee myös se, että kesän helteillä naiskonduktööreillä on jo vuosia ollut lupa pukeutua hameeseen tai housuhameeseen. Mieskonduktöörit sitä vastoin käyttävät joka kelissä pitkiä suoria tummia housuja. Voin kertoa, että kyseisissä housuissa ei juuri ilma vaihdu. Perusteluina pitkille housuille olemme kuulleet mm. "työasun kuuluu olla juhlallinen". Kyllä siinä on juhla kaukana, kun vääntää jopa 15-tuntista työvuoroa yli +30'C lämpötilassa housut märkinä... Miten olisi mm. poliiseilla tai australialaisilla konduktööreillä(!) käytössään olevat capri-malliset housut?
Yhteenvetona voisin todeta, että junien peruuntumisista on aivan turha osoitella konduktöörien suuntaan. Syyllisiä en kuitenkaan ryhdy täällä arvuuttelemaan, mutta tuon tällaiset ajatukset esille...