Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Liikenneviraston junantunnistusjärjestelmä asenteilla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« : Kesäkuu 18, 2012, 19:15:33 »

Junien viat voidaan tunnistaa aiempaa paremmin

Junien hajoamiseen radalle kesken matkan toivotaan helpotusta uudesta järjestelmästä. Liikenneviraston hallinnoima uusi junantunnistusjärjestelmä ilmaisee mahdolliset viat vaunun tarkkuudella.

Liikenneviraston ylitarkastajan Seppo Mäkituvan mukaan uusilla valvontalaitteilla voidaan välillisesti parantaa turvallisuutta.

– Voimme puuttua vikoihin, ennen kuin mitään suurta ehtii tapahtua.

VR asentaa parhaillaan radiotaajuustunnisteita kaikkiin vaunuihinsa ja vetureihinsa. Liikennevirasto puolestaan aloittaa tunnistelukijalaitteiden asentamisen valvontapisteisiin tänä kesänä.

Mäkituvan mukaan järjestelmä ei koske liikenteenohjausta.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/06/1567987/junien-viat-voidaan-tunnistaa-aiempaa-paremmin
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #1 : Kesäkuu 18, 2012, 22:56:27 »

Jälleen yksi rautatieuutinen, jossa on oiottu mutkia enemmän kuin tarpeeksi.

Tulkitsisin, että tässä on äärimmäisen tiivistetysti kerrottu kahdesta eri järjestelmästä, eli (1) kaluston RFID-tunnisteista ja niiden lukijoista radan varressa, sekä (2) rataan asennetuista laitteistoista jotka tunnistavat esimerkiksi lovia. Kuumailmakäynti-ilmaisimia ja virroittimien kuntokameroitahan rataverkolla jo on, joskin niitä vissiin on tarkoitus lisätä entisestään.

Eli toisin kuin vähän turhan pienen pähkinän kuoreen puristetusta uutisesta voisi äkkiseltään kuvitella, ei ole olemassa mitään laitteistoa, jolla luettaisiin ulkoa jotain vaunun vikadiagnostiikkaa tai mitään sensellaista.

tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #2 : Kesäkuu 19, 2012, 02:31:02 »

Jälleen yksi rautatieuutinen, jossa on oiottu mutkia enemmän kuin tarpeeksi.

Tulkitsisin, että tässä on äärimmäisen tiivistetysti kerrottu kahdesta eri järjestelmästä, eli (1) kaluston RFID-tunnisteista ja niiden lukijoista radan varressa, sekä (2) rataan asennetuista laitteistoista jotka tunnistavat esimerkiksi lovia. Kuumailmakäynti-ilmaisimia ja virroittimien kuntokameroitahan rataverkolla jo on, joskin niitä vissiin on tarkoitus lisätä entisestään.

Eli toisin kuin vähän turhan pienen pähkinän kuoreen puristetusta uutisesta voisi äkkiseltään kuvitella, ei ole olemassa mitään laitteistoa, jolla luettaisiin ulkoa jotain vaunun vikadiagnostiikkaa tai mitään sensellaista.

Uutinen on tosiaan lyhyt ja harhaanjohtava. Eihän se oikeastaan tavalliselle kansalaiselle edes kerro, mistä on kyse. En minäkään siitä ymmärtänyt yhtään mitään muuta kuin, että tuo on kenties hyvä juttu että saadaan tunnistettua vian aiheuttaneita kalustoyksiköitä. Taustat siitä vaan puuttuu kuten mitä vikoja etsitään, miksi...

PS. Olen kyllä kuullut, että Pendolinoissa on olemassa vikadiagnostiikan etäluku. Sekin on langatonta tiedonsiirtoa. Iskee silmää
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #3 : Kesäkuu 19, 2012, 06:07:11 »

Jälleen yksi rautatieuutinen, jossa on oiottu mutkia enemmän kuin tarpeeksi.

Heh. Koska itse en ymmärtänyt uutisesta lainkaan mistä on kyse, jätin kommentoimatta uutista mitenkään.
Pyörittelin kyllä tovin, miten ihmettelyni ilmaisisin, mutta en päässyt puusta pitkään.

Luulenpa että uutisen harhaanjohtava otsikko onnistuu ohjaamaan lukijan odotukset väärille raiteille. Veikin tovin, ennenkuin löysin tekstistä jotakin kyllin neutraalia omaksi otsikokseni. Mutta edelleenkään et tajunnut, miten toimittaja on päätynyt valitsemaansa otsikkoon.  Ehkä toimittaja ei ole varsinaisesti käsittänyt saamaansa lehdistötiedotetta tms?

Mutta totuus löytyy tuolta: http://www.prnewswire.com/news-releases/liikennevirasto-on-valinnut-vilant-systems-oyn-rfid-junantunnistusjarjestelman-toimittajaksi-159383645.html
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #4 : Kesäkuu 19, 2012, 12:36:42 »

PS. Olen kyllä kuullut, että Pendolinoissa on olemassa vikadiagnostiikan etäluku. Sekin on langatonta tiedonsiirtoa. Iskee silmää

Olisiko siinäkin? Flirtissä on ainakin. No, joka tapauksessa olemassa olevaa tekniikkaa nykykalustossa. Hymyilee



Kiitoksia linkistä. Jonkinlaista noiden kahden laitteistokokonaisuuden integraatiota on siis luvassa. Vaikuttaa kannatettavalta toiminnalta.

Vähän tuolla kuitenkin on mainostekstin makua, ainakin kohta:

"Esimerkiksi tieto kuumentuneesta laakerista voidaan yhdistää oikeaan vaunun ja junan tietoihin tapahtumahetkellä, jolloin viallinen osa voidaan vaihtaa ennen kuin se hajoaa."

Tästä saattaa saada käsityksen, että aiemmin tämä ei ole ollut mahdollista. No, on ollut, nimitäin kuumakäynti-ilmaisimet osaavat kertoa, kuinka mones akseli on kyseessä - ja kummalla puolella. Lisäksi kun liikenteenohjaus tietää, mikä juna ilmaisimen juuri ylitti, niin sama tieto on ollut aikaisemminkin olemassa. Toki uusi järjestelmä helpottaa vaunun identifiointia, mikä on tietysti hyvä juttu.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #5 : Kesäkuu 19, 2012, 14:19:42 »

PS. Olen kyllä kuullut, että Pendolinoissa on olemassa vikadiagnostiikan etäluku. Sekin on langatonta tiedonsiirtoa. Iskee silmää

Olisiko siinäkin? Flirtissä on ainakin. No, joka tapauksessa olemassa olevaa tekniikkaa nykykalustossa. Hymyilee

On Pendossakin. Siirtää kaksi kertaa vuorokaudessa (tai pyydettäessä) diagnostiikkatiedot palvelimelle.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 816


« Vastaus #6 : Kesäkuu 19, 2012, 22:18:55 »

PS. Olen kyllä kuullut, että Pendolinoissa on olemassa vikadiagnostiikan etäluku. Sekin on langatonta tiedonsiirtoa. Iskee silmää

Olisiko siinäkin? Flirtissä on ainakin. No, joka tapauksessa olemassa olevaa tekniikkaa nykykalustossa. Hymyilee

On Pendossakin. Siirtää kaksi kertaa vuorokaudessa (tai pyydettäessä) diagnostiikkatiedot palvelimelle.
Sitten kai myös Allussakin?
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #7 : Kesäkuu 19, 2012, 22:58:14 »

PS. Olen kyllä kuullut, että Pendolinoissa on olemassa vikadiagnostiikan etäluku. Sekin on langatonta tiedonsiirtoa. Iskee silmää

Olisiko siinäkin? Flirtissä on ainakin. No, joka tapauksessa olemassa olevaa tekniikkaa nykykalustossa. Hymyilee

On Pendossakin. Siirtää kaksi kertaa vuorokaudessa (tai pyydettäessä) diagnostiikkatiedot palvelimelle.
Sitten kai myös Allussakin?

Ei ole, siis siirtoa. Ainakaan vielä. Systeemit on eri vuosikertaa. Pendoonkin tehtiin jälkikäteen Suomessa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Liikenneviraston junantunnistusjärjestelmä asenteilla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina