Kalustopätevyyksistä:
-kalustokoulutus ei ole ilmaista – kuljettajat koulutetaan siihen kalustoon, mitä he pääasiallisesti tulevat käyttämään.
-jos koulutettaisiin tyyppeihin, mitä käytetään ehkä kerran vuodessa, niin käytännön kokemus + pikku niksit jäisivät puutteelliseksi (mitkä ovat edut/haitat, jos yksi juna jää kerran myöhään verrattuna siihen, että juuri tuo juna lähtisi aikanaan ja jäisi jonkin ”pienen” vian takia tulpaksi linjalle?). Mitä useammin ajat jollakin tyypillä, sen paremmin sen myös tunnet.
-Jos jokin ammattikunta on sopinut pelisäännöt (työsopimus) työnantajansa kanssa, miksi jokin ulkopuolinen taho on viisaampi kertomaan, miten homma hoidetaan? Missä IT-firmassa jonkin tärkeän projektin työntekijä voidaan ”lennossa” vaihtaa toiseen, jollei toinen ole lainkaan perehtynyt aiheeseen – tai kuinka monta varaihmistä tällaiseen perehdytetään? Kuinka suuri osuus riittävästi perehdytetyn varatyöntekijöiden kuluista on työn tilaajan laskussa.
-Vaikka lentokoneetkin ovat päältä päin useasti samankaltaisia, niihin annetaan oma tyyppikoulutus, eikä koneita lennetä ilman tyyppikoulutusta (haluttaisiko olla matkustajana epäpätevän lentäjän matkassa?)
-Toki lentokone on junaa monimutkaisempi laite ja koulutus/perehdytys kestää kauemmin, mutta samoin on verrattaessa bussia/junaan. Siinä, missä bussikuljettajalle tyyppikoulutus hoituu ns. hetkessä, se ei hoidu veturinkuljettajalle.
Miksi se, ettei Sm5:ttä tuosta vaan heitetä Pendon tilalle, on VR:n karsinoitumista? Miksi se ei käy syyksi, että HSL on vuokrannut FLRTit HSL-liikenteeseen, eikä niitä muuhun käytetä – ei edes Riihimäen paikkuun eikä edes poikkeustilanteessa. Hyvä esimerkki muuten siitä, mitä kilpailutus useine operaattoreineen sitten saattaa myös tuoda tullessaan.
Muutenkin keskusteluista turhan usein henkii kova paatos jonkin asian puolesta tai vastaan. Sitä helpompaa on löytää ratkaisuja, mitä vähemmän tietää tai haluaa tunnustaa perusteita. Keskustelu voisi monesti olla hauskempaa ilman turhia tunnelatauksia ja kiinni naulattuja asenteita.
Ugh. Olen puhunut