Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kajaanin pendoliinolta puuttui kuski  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 637


« Vastaus #50 : Maaliskuu 06, 2013, 10:36:48 »

Miten muuten jos tulee totaalinen liikennehäiriö, jolloin kaikki etukäteen laaditut kalustokierrot pettävät niin onko tosiaan silloin aikaa vielä pohtia, kuka voi tehdä mitä vai onko nykyinen järjestelmä suunniteltu niin, ettei pahan häiriön sattuessa ole suurinta osaa liikenteestä aikomustakaan hoitaa? Ulkopuolisen silmin tuntuisi aika paljon helpommalta, jos kaikilla olisi pätevyys oman varikkonsa kaikkeen tavanomaiseen kalustoon ja kaikille lähialueen radoille. Sen vielä ymmärtää, että joku Sm6:n kaltainen erikoisuus kannattaa hoitaa poikkeusjärjestelyin.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #51 : Maaliskuu 06, 2013, 12:00:55 »

Ja mistäs kuljettajia saadaan silloin, kun influenssaepidemia kaataa sankat joukot petiin potemaan ja/tai noro-virus vessanpönttöä tukevasti halaamaan?
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #52 : Maaliskuu 06, 2013, 13:02:43 »

Ulkopuolisen silmin
Nimenomaan.

Tuollahan se jo selitettiin, että jos kuljettaja on sellaisessa vuorossa jossa ei ole ajoa Pendolinolla, ei silloin ole mitään järkeä kouluttaa sellaista kalustoa jota ei joudu ajamaan. Niitä "totaalisia liikennekaaoksia" sattuu todella harvoin, ja jos sattuu, niin kyllä sille lähiliikennekuljettajalle silloinkin riittää lähiliikennettä ajettavaksi.

Jos "varmuuden vuoksi" koulutettaisi myös Pendolino jolla ei ole ajoa, niin sitten kun ehkä kolmen vuoden kuluttua kysytään vapaaehtoista ajamaan jonkun reissun pendolla, niin eihän se lähiliikennekuski saa sitä pendoa edes liikkeelle kun ei ole koulutuksen jälkeen käynyt edes ohjaamossa.

Ja mistäs kuljettajia saadaan silloin, kun influenssaepidemia kaataa sankat joukot petiin potemaan ja/tai noro-virus vessanpönttöä tukevasti halaamaan?
Tätä varten on heittovuoro. Jos heitosta loppuu väki niin sitten kysellään vuorojen kuljettajia ylitöihin.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #53 : Maaliskuu 06, 2013, 13:18:12 »

Kalustopätevyyksistä:
-kalustokoulutus ei ole ilmaista – kuljettajat koulutetaan siihen kalustoon, mitä he pääasiallisesti tulevat käyttämään.
-jos koulutettaisiin tyyppeihin, mitä käytetään ehkä kerran vuodessa, niin käytännön kokemus + pikku niksit jäisivät puutteelliseksi (mitkä ovat edut/haitat, jos yksi juna jää kerran myöhään verrattuna siihen, että juuri tuo juna lähtisi aikanaan ja jäisi jonkin ”pienen” vian takia tulpaksi linjalle?). Mitä useammin ajat jollakin tyypillä, sen paremmin sen myös tunnet.
-Jos jokin ammattikunta on sopinut pelisäännöt (työsopimus) työnantajansa kanssa, miksi jokin ulkopuolinen taho on viisaampi kertomaan, miten homma hoidetaan? Missä IT-firmassa jonkin tärkeän projektin työntekijä voidaan ”lennossa” vaihtaa toiseen, jollei toinen ole lainkaan perehtynyt aiheeseen – tai kuinka monta varaihmistä tällaiseen perehdytetään? Kuinka suuri osuus riittävästi perehdytetyn varatyöntekijöiden kuluista on työn tilaajan laskussa.
-Vaikka lentokoneetkin ovat päältä päin useasti samankaltaisia, niihin annetaan oma tyyppikoulutus, eikä koneita lennetä ilman tyyppikoulutusta (haluttaisiko olla matkustajana epäpätevän lentäjän matkassa?)
-Toki lentokone on junaa monimutkaisempi laite ja koulutus/perehdytys kestää kauemmin, mutta samoin on verrattaessa bussia/junaan. Siinä, missä bussikuljettajalle tyyppikoulutus hoituu ns. hetkessä, se ei hoidu veturinkuljettajalle.

Miksi se, ettei Sm5:ttä tuosta vaan heitetä Pendon tilalle, on VR:n karsinoitumista? Miksi se ei käy syyksi, että HSL on vuokrannut FLRTit HSL-liikenteeseen, eikä niitä muuhun käytetä – ei edes Riihimäen paikkuun eikä edes poikkeustilanteessa. Hyvä esimerkki muuten siitä, mitä kilpailutus useine operaattoreineen sitten saattaa myös tuoda tullessaan.

Muutenkin keskusteluista turhan usein henkii kova paatos jonkin asian puolesta tai vastaan. Sitä helpompaa on löytää ratkaisuja, mitä vähemmän tietää tai haluaa tunnustaa perusteita. Keskustelu voisi monesti olla hauskempaa ilman turhia tunnelatauksia ja kiinni naulattuja asenteita.

Ugh. Olen puhunut Hymyilee
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 637


« Vastaus #54 : Maaliskuu 06, 2013, 13:41:28 »

Tuollahan se jo selitettiin, että jos kuljettaja on sellaisessa vuorossa jossa ei ole ajoa Pendolinolla, ei silloin ole mitään järkeä kouluttaa sellaista kalustoa jota ei joudu ajamaan. Niitä "totaalisia liikennekaaoksia" sattuu todella harvoin, ja jos sattuu, niin kyllä sille lähiliikennekuljettajalle silloinkin riittää lähiliikennettä ajettavaksi.

Ajoinkin takaa tilannetta, jossa kalustokierrot sekoavat täysin ja vuoroon on tarjolla erilainen juna kuin normaalisti. OK. Epäilemättä on niin, että monelle riittää lähiliikennettä ajettavaksi joka tapauksessa, joten kaikilla ei tarvitse Pendolinopätevyyttä olla mutta ymmärsin edellä, ettei sitä ole kaikilla niissä heittovuoroissakaan, joista korvaajat otetaan.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 637


« Vastaus #55 : Maaliskuu 06, 2013, 13:57:34 »

-Jos jokin ammattikunta on sopinut pelisäännöt (työsopimus) työnantajansa kanssa, miksi jokin ulkopuolinen taho on viisaampi kertomaan, miten homma hoidetaan?

Tämä koko keskusteluketju on syntynyt sen vuoksi, ettei homma tässä tapauksessa toiminut eikä tämä ollut ensimmäinen vastaava tapaus, joten mikä rikos se on, jos harrastajaa kiinnostaa tietää, mikä hommassa tökkii? Tottakai olisin voinut tyytyä myös Ilta-Sanomien versioon aiheesta mutta sitten olisi jäänyt pimentoon useampi mielenkiintoinen asia, joka sittemmin on selvinnyt. Tämmöisistä talon sisäisistä asioista ulkopuolisen on aika vaikea saada tietoa muuta kuin pihdeillä nyhtämällä.

Miksi se, ettei Sm5:ttä tuosta vaan heitetä Pendon tilalle, on VR:n karsinoitumista? Miksi se ei käy syyksi, että HSL on vuokrannut FLRTit HSL-liikenteeseen, eikä niitä muuhun käytetä – ei edes Riihimäen paikkuun eikä edes poikkeustilanteessa.

Esimerkkini oli toki huono. Sm5:sta ei varmaankaan laitettaisi poikkeustilanteissakaan pitkille reiteille mutta Sm1-2:n ja Sm4:n osalta näin varmasti voisi tapahtua.
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #56 : Maaliskuu 06, 2013, 13:59:30 »

Epäilemättä on niin, että monelle riittää lähiliikennettä ajettavaksi joka tapauksessa, joten kaikilla ei tarvitse Pendolinopätevyyttä olla mutta ymmärsin edellä, ettei sitä ole kaikilla niissä heittovuoroissakaan, joista korvaajat otetaan.
Jos kalustokierrot sekoaa niin ei niitä kuljettajia sinne heitosta oteta, heiton kuskin kun saat paikalle seuraavaksi päiväksi.

Kiertojen sekoaminen ylipäätään on lähiliikenteen ongelma, ei niinkään kaukoliikenteen. Lähiliikenteessäkin se on harvinaista.

Rajallisten resurssien maailmassa on poikkeustilanteisiinkin varautumiselle laitettava joku raja, mielikuvitusta käyttämällä voidaan kyllä keksiä mahdollisia häiriötilanteita ja niihin teoreettisia korjauksia, mutta kaikkeen ei ole järkevää varautua.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #57 : Maaliskuu 06, 2013, 15:05:29 »

Juuri noin!
Kaikkeen ei voi varautua, mutta moneen asiaan voi, kuten lyhyeen sähkö- tai lämpökatkokseen, ja ruokaa voi vähäsen varata, ja ajatella että vähän myöhäisemmälläkin kulkuvälineellä voi päästä perille.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 637


« Vastaus #58 : Maaliskuu 06, 2013, 21:25:02 »

Jos kalustokierrot sekoaa niin ei niitä kuljettajia sinne heitosta oteta, heiton kuskin kun saat paikalle seuraavaksi päiväksi.

OK. Eli nuo tilanteet jäävät ilmeisesti kokonaan varavuorolle? Tästä tietysti herää heti uusi kysymys eli mitä jos varavuoro päättyy vaikka tunnin kuluttua ja tulee keikka Helsingistä Kouvolaan? Vai pelaako varavuoro parivartion tavoin eli tuore kaveri tulee paikalle reilusti, ennenkuin edellinen on lopettamassa?

Joka tapauksessa tässä on tullut jo monta asiaa, joita omin päin ei voi keksiä. Nyt mm. tajuan, miksi huonon kelin yllättäessä ei vaihdeta hidastettuihin poikkeusaikatauluihin, joilla matkustajainformaatio olisi mahdollista pitää automaattisesti paremmin ajan tasalla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #59 : Maaliskuu 06, 2013, 21:31:59 »

Nyt mm. tajuan, miksi huonon kelin yllättäessä ei vaihdeta hidastettuihin poikkeusaikatauluihin, joilla matkustajainformaatio olisi mahdollista pitää automaattisesti paremmin ajan tasalla.

Operaatiokeskushan päättää missä vaiheessa otetaan poikkeusaikataulut käyttöön. Ja poikkeusaikataulut koskevat oikeastaan vain lähiliikennettä. Jos poikkeusaikataulut otetaan käyttöön niin silloinhan ainoastaan lähiliikenteen kuljettajilla sekoaa vuorot, ajot jne. jollon operaatiokeskuksessa onkin kiirettä kun pitää katsoa kuka kuljettaja pistetään mihinkin junaan.. Silloin myös taitaa varalle jäädä enemmän kuljettajia, koska jos vaikka otetaan supistamissuunnitelman taso 2 käyttöön, niin siinä on mm. I ja K-junat peruttu ja N-junat ajetaan normaalin 10minuutin sijasta 20minuutin välein, jolloin joka toinen kuljettaja vapautuu.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 637


« Vastaus #60 : Maaliskuu 06, 2013, 21:43:45 »

En nyt tarkoittanut poikkeusaikatauluilla junavuorojen peruuttamista tai K-junien korvaamista N-junilla vaan sellaista, että olisi rinnakkainen aikataulu pidennettyine ajoaikoineen, joka ennustaisi paremmin junien todellista kulkua.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kajaanin pendoliinolta puuttui kuski  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina