Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« : Syyskuu 28, 2015, 15:26:50 » |
|
Eräs harrastajakollega teki viikonloppuna varsinaisen uroteon ja skannasi melkoisen nipun viikkovaroituksia 1980-1990-luvuilta. Koko pumpsi on kooltaan 994 MB, joten paketin lataamiseen kuluu hetki jos toinenkin. Jos porukkaa kiinnostaa, voin laittaa läjän ladattavaksi Dropboxiin. Tässä listaus paketin sisällöstä: -- 23.09.2015 02:59 3ˇ588ˇ441 VR_Viikkovaroitus_1986_no_05_1986.I.27-1986.II.02_Tampere.pdf 23.09.2015 12:02 26ˇ318ˇ107 VR_Viikkovaroitus_1986_no_05_1986.I.27-1986.II.02_Helsinki.pdf 23.09.2015 03:04 3ˇ198ˇ473 VR_Viikkovaroitus_1986_no_06_1986.II.03-1986.II.09.pdf 26.09.2015 14:38 17ˇ508ˇ777 VR_Viikkovaroitus_1986_no_07_1986.II.10-1986.II.16_Helsinki.pdf 25.09.2015 10:09 2ˇ523ˇ242 VR_Viikkovaroitus_1986_no_07_1986.II.10-1986.II.16_Tampere.pdf 25.09.2015 10:02 6ˇ087ˇ178 VR_Viikkovaroitus_1986_no_08_1986.II.17-1986.II.23_Tampere.pdf 25.09.2015 23:13 22ˇ822ˇ385 VR_Viikkovaroitus_1986_no_15_1986.IV.07-1986.IV.13_Helsinki.pdf 26.09.2015 14:04 23ˇ482ˇ620 VR_Viikkovaroitus_1986_no_35_1986.VIII.25-1986.VIII.31_Helsinki.pdf 23.09.2015 03:13 2ˇ671ˇ498 VR_Viikkovaroitus_1986_no_35_1986.VIII.25-1986.VIII.31_Tampere.pdf 23.09.2015 22:49 16ˇ028ˇ844 VR_Viikkovaroitus_1986_no_36_1986.IX.01-1986.IX.07_Helsinki.pdf 23.09.2015 02:50 6ˇ346ˇ270 VR_Viikkovaroitus_1986_no_36_1986.IX.01-1986.IX.07_Tampere.pdf 23.09.2015 17:49 20ˇ614ˇ192 VR_Viikkovaroitus_1986_no_38_1986.IX.15-1986.IX.21_Helsinki.pdf 26.09.2015 12:30 18ˇ256ˇ659 VR_Viikkovaroitus_1986_no_47_1986.XI.17-1986.XI.23_Helsinki.pdf 26.09.2015 14:29 20ˇ301ˇ793 VR_Viikkovaroitus_1986_no_49_1986.XII.01-1986.XII.07.pdf 25.09.2015 10:15 1ˇ291ˇ128 VR_Viikkovaroitus_1987_no_07_1987.II.09-1987.II.15_Tampere.pdf 23.09.2015 20:40 12ˇ738ˇ433 VR_Viikkovaroitus_1990_no_16_1990.04.16-1990.04.22.pdf 25.09.2015 22:09 27ˇ445ˇ429 VR_Viikkovaroitus_1990_no_18_1990.04.30-1990.05.06.pdf 23.09.2015 13:04 12ˇ108ˇ242 VR_Viikkovaroitus_1990_no_40_1990.10.01-1990.10.07.pdf 26.09.2015 11:39 13ˇ970ˇ747 VR_Viikkovaroitus_1991_no_13_1991.03.25-1991.03.31.pdf 26.09.2015 12:47 19ˇ035ˇ521 VR_Viikkovaroitus_1991_no_16_1991.04.15-1991.04.21.pdf 22.09.2015 22:50 14ˇ154ˇ652 VR_Viikkovaroitus_1991_no_22_1991.05.27-1991.06.02.pdf 23.09.2015 19:20 13ˇ583ˇ865 VR_Viikkovaroitus_1991_no_23_1991.06.03-1991.06.09.pdf 25.09.2015 20:57 9ˇ080ˇ328 VR_Viikkovaroitus_1991_no_24_1991.06.10-1991.06.16.pdf 26.09.2015 01:27 18ˇ557ˇ117 VR_Viikkovaroitus_1991_no_25_1991.06.17-1991.06.23.pdf 23.09.2015 18:25 12ˇ271ˇ963 VR_Viikkovaroitus_1991_no_26_1991.06.24-1991.06.30.pdf 25.09.2015 20:29 6ˇ662ˇ583 VR_Viikkovaroitus_1991_no_27_1991.07.01-1991.07.07.pdf 22.09.2015 10:36 13ˇ105ˇ456 VR_Viikkovaroitus_1991_no_28_1991.07.08-1991.07.14.pdf 25.09.2015 22:48 13ˇ634ˇ408 VR_Viikkovaroitus_1991_no_31_1991.07.29-1991.08.04.pdf 23.09.2015 12:17 13ˇ356ˇ363 VR_Viikkovaroitus_1991_no_32_1991.08.05-1991.08.11.pdf 23.09.2015 22:33 13ˇ661ˇ277 VR_Viikkovaroitus_1991_no_35_1991.08.26-1991.09.01.pdf 23.09.2015 18:49 10ˇ036ˇ829 VR_Viikkovaroitus_1991_no_36_1991.09.02-1991.09.08.pdf 23.09.2015 00:44 17ˇ028ˇ709 VR_Viikkovaroitus_1991_no_37_1991.09.09-1991.09.15.pdf 25.09.2015 21:12 9ˇ706ˇ399 VR_Viikkovaroitus_1991_no_42_1991.10.14-1991.10.20.pdf 25.09.2015 19:58 7ˇ481ˇ538 VR_Viikkovaroitus_1991_no_48_1991.11.25-1991.12.01.pdf 23.09.2015 00:25 11ˇ802ˇ017 VR_Viikkovaroitus_1991_no_49_1991.12.02-1991.12.08.pdf 23.09.2015 17:56 8ˇ508ˇ937 VR_Viikkovaroitus_1991_no_52_1991.12.23-1991.12.29.pdf 25.09.2015 20:36 11ˇ413ˇ438 VR_Viikkovaroitus_1992_no_03_1992.01.13-1992.01.19.pdf 23.09.2015 19:51 9ˇ642ˇ063 VR_Viikkovaroitus_1992_no_04_1992.01.20-1992.01.26.pdf 23.09.2015 12:36 6ˇ783ˇ468 VR_Viikkovaroitus_1992_no_05_1992.01.27-1992.02.02.pdf 22.09.2015 12:10 11ˇ377ˇ212 VR_Viikkovaroitus_1992_no_06_1992.02.03-1992.02.09.pdf 26.09.2015 14:18 13ˇ958ˇ229 VR_Viikkovaroitus_1992_no_07_1992.02.10-1992.02.16.pdf 22.09.2015 11:41 19ˇ657ˇ600 VR_Viikkovaroitus_1992_no_12_1992.03.16-1992.03.22.pdf 26.09.2015 13:15 16ˇ352ˇ741 VR_Viikkovaroitus_1992_no_13_1992.03.23-1992.03.29.pdf 23.09.2015 11:16 14ˇ645ˇ433 VR_Viikkovaroitus_1992_no_16_1992.04.13-1992.04.19.pdf 22.09.2015 12:46 23ˇ658ˇ336 VR_Viikkovaroitus_1992_no_21_1992.05.18-1992.05.24.pdf 26.09.2015 12:01 24ˇ217ˇ907 VR_Viikkovaroitus_1992_no_24_1992.06.08-1992.06.14.pdf 26.09.2015 01:08 17ˇ338ˇ951 VR_Viikkovaroitus_1992_no_25_1992.06.15-1992.06.21.pdf 26.09.2015 00:43 12ˇ766ˇ998 VR_Viikkovaroitus_1992_no_26_1992.06.22-1992.06.28.pdf 22.09.2015 11:24 22ˇ927ˇ980 VR_Viikkovaroitus_1992_no_27_1992.06.29-1992.07.05.pdf 26.09.2015 13:01 10ˇ786ˇ917 VR_Viikkovaroitus_1992_no_32_1992.08.03-1992.08.09.pdf 25.09.2015 22:36 23ˇ088ˇ102 VR_Viikkovaroitus_1992_no_33_1992.08.10-1992.08.16.pdf 26.09.2015 13:37 20ˇ620ˇ640 VR_Viikkovaroitus_1992_no_37_1992.09.07-1992.09.13.pdf 26.09.2015 02:29 20ˇ654ˇ982 VR_Viikkovaroitus_1993_no_19_1993.05.10-1993.05.16.pdf 25.09.2015 19:36 15ˇ302ˇ805 VR_Viikkovaroitus_1993_no_35_1993.08.30-1993.09.05.pdf 25.09.2015 23:48 15ˇ239ˇ986 VR_Viikkovaroitus_1993_no_36_1993.09.06-1993.09.12.pdf 22.09.2015 23:19 16ˇ900ˇ698 VR_Viikkovaroitus_1993_no_40_1993.10.04-1993.10.10.pdf 23.09.2015 01:41 10ˇ400ˇ913 VR_Viikkovaroitus_1993_no_41_1993.10.11-1993.10.17.pdf 26.09.2015 12:18 13ˇ981ˇ184 VR_Viikkovaroitus_1993_no_43_1993.10.25-1993.10.31.pdf 23.09.2015 20:03 6ˇ562ˇ140 VR_Viikkovaroitus_1993_no_47_1993.11.22-1993.11.28.pdf 23.09.2015 18:11 9ˇ570ˇ280 VR_Viikkovaroitus_1997_no_08_1997.02.17-1997.02.23.pdf 22.09.2015 11:56 12ˇ563ˇ041 VR_Viikkovaroitus_1997_no_09_1997.02.24-1997.03.02.pdf 23.09.2015 01:00 6ˇ466ˇ574 VR_Viikkovaroitus_1997_no_10_1997.03.03-1997.03.09.pdf 23.09.2015 00:00 14ˇ202ˇ771 VR_Viikkovaroitus_1997_no_12_1997.03.17-1997.03.23.pdf 25.09.2015 18:21 11ˇ383ˇ025 VR_Viikkovaroitus_1997_no_14_1997.03.31-1997.04.06.pdf 26.09.2015 13:50 8ˇ146ˇ007 VR_Viikkovaroitus_1997_no_19_1997.05.05-1997.05.11.pdf 26.09.2015 02:41 6ˇ100ˇ348 VR_Viikkovaroitus_1997_no_28_1997.07.07-1997.07.13.pdf 22.09.2015 12:27 16ˇ726ˇ138 VR_Viikkovaroitus_1997_no_30_1997.07.21-1997.07.27.pdf 25.09.2015 19:10 10ˇ330ˇ086 VR_Viikkovaroitus_1997_no_32_1997.08.04-1997.08.10.pdf 22.09.2015 23:40 18ˇ331ˇ160 VR_Viikkovaroitus_1997_no_33_1997.08.11-1997.08.17.pdf 26.09.2015 00:14 8ˇ536ˇ172 VR_Viikkovaroitus_1997_no_35_1997.08.25-1997.08.31.pdf 23.09.2015 22:14 8ˇ082ˇ519 VR_Viikkovaroitus_1997_no_43_1997.10.20-1997.10.26.pdf 23.09.2015 20:14 6ˇ599ˇ997 VR_Viikkovaroitus_1998_no_09_1998.02.23-1998.03.01.pdf 23.09.2015 19:02 8ˇ337ˇ448 VR_Viikkovaroitus_1998_no_10_1998.03.02-1998.03.08.pdf 23.09.2015 20:24 6ˇ078ˇ877 VR_Viikkovaroitus_1998_no_12_1998.03.16-1998.03.22.pdf 23.09.2015 19:41 9ˇ608ˇ573 VR_Viikkovaroitus_1998_no_13_1998.03.23-1998.03.29.pdf 23.09.2015 23:01 2ˇ850ˇ474 EtelÑ-Suomen_vakinaisten_junien_luetteloon_1997_1997.02.10.pdf 23.09.2015 02:15 2ˇ912ˇ906 Muutos_LÑnsi-Suomen_vakinaisten_junien_luetteloon_1997_1997.01.01.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 28, 2015, 17:40:13 » |
|
Tässä pari otetta viikkovaroituksista löytyvistä historianhavinoista: --
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 28, 2015, 18:34:47 » |
|
Kiinnostaa.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 28, 2015, 20:23:58 » |
|
Tosta voi latailla viikkovaroituksia joko yksittäisinä fileinä tai yhtenä kokonaisena zip-pakettina:
Erittäin mielenkiintoinen pala suomalaista rautatiehistoriaa, iso kiitos skannaajalle! Täytyy lukea näitä ihan ajan kanssa läpi. Näitähän julkaistiin nimensä mukaisesti ennen viikoittain siten, että vihkon väri oli vuorotellen vihreä, keltainen tai punainen. Muistaisin lukeneeni viikkovaroitusmenetelmän tulleen käyttöön meille Ruotsista. Tietääkö joku, mistä lähtien näitä on julkaistu? Viikkovaroitusten julkaiseminenhan päättyi keväällä 2001, kun ETJ (ennakkotietojärjestelmä) otettiin käyttöön, jolloin kuljettaja sai paperille vain hänen kuljettamaansa junaa koskevat ilmoitukset eikä koko vihkoa tarvinnut selata.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 28, 2015, 20:55:48 » |
|
Erittäin mielenkiintoinen pala suomalaista rautatiehistoriaa, iso kiitos skannaajalle!
Skannaajan ja harrastajakollegan nimi on Timo Järvi, jolle todellakin pitää antaa tästä projektista krediitit. Mun duuni oli niinkin "suuri" kuin jakaa Dropbox-tilini kansio porukalle. Eli Timpalle pisteet ja mulle pulla, kiitti...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 29, 2015, 07:34:33 » |
|
Tosta voi latailla viikkovaroituksia joko yksittäisinä fileinä tai yhtenä kokonaisena zip-pakettina:
Erittäin mielenkiintoinen pala suomalaista rautatiehistoriaa, iso kiitos skannaajalle! Täytyy lukea näitä ihan ajan kanssa läpi. Näitähän julkaistiin nimensä mukaisesti ennen viikoittain siten, että vihkon väri oli vuorotellen vihreä, keltainen tai punainen. Muistaisin lukeneeni viikkovaroitusmenetelmän tulleen käyttöön meille Ruotsista. Tietääkö joku, mistä lähtien näitä on julkaistu? Viikkovaroitusten julkaiseminenhan päättyi keväällä 2001, kun ETJ (ennakkotietojärjestelmä) otettiin käyttöön, jolloin kuljettaja sai paperille vain hänen kuljettamaansa junaa koskevat ilmoitukset eikä koko vihkoa tarvinnut selata. Jostakin muistelen lukeneeni, että järjestelmä tuli koekäyttöön noin vuomma 1967 Helsingin ja Kirkkonummen välille. Junaturvallisuussääntöön viikkovaroitus tuli 1.12.1969.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 29, 2015, 13:16:30 » |
|
Iso-Britanniassa on edelleen käytössä vastaava "Weekly Operating Notice" eli viikkovaroitusjulkaisu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 29, 2015, 14:49:08 » |
|
Minun muistaakseni viikkovaroitusilmoitukset otettiin käyttöön Turusta erkaneville radoille (Hki-Tku, Tl-Tku ja Tku-Nnl/Ukp) kesäkuussa 1967. Ei heti aikataulukauden vaihteesta vaan lähempänä kesäkuun loppua. Muille rataosille ne tulivat myöhemmin, olisiko ollut 1968 kuluessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 642
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 03, 2015, 15:08:41 » |
|
Jostakin muistelen lukeneeni, että järjestelmä tuli koekäyttöön noin vuomma 1967 Helsingin ja Kirkkonummen välille. Junaturvallisuussääntöön viikkovaroitus tuli 1.12.1969.
Tarkoitetaanko koekäytöllä, ettei viikkovaroitus ollut sitova vaan rinnalla annettiin edelleen viestit renkaalla? Jos tämmöinen koekäytön vaihe on ollut niin tuskin kovin pitkäkestoinen oli kuitenkaan, koska viikkovaroituksesta on hyötyä vasta sitten, kun vanhoista hankalista käytännöistä sai luopua. Minun muistaakseni viikkovaroitusilmoitukset otettiin käyttöön Turusta erkaneville radoille (Hki-Tku, Tl-Tku ja Tku-Nnl/Ukp) kesäkuussa 1967. Ei heti aikataulukauden vaihteesta vaan lähempänä kesäkuun loppua. Muille rataosille ne tulivat myöhemmin, olisiko ollut 1968 kuluessa.
Tarkoitetaanko tässä viikkovaroituksen käyttöönottoa ylipäätään vai mistä ajankohdasta lähtien painetut viikkovaroitukset tulivat? Olen ollut siinä käsityksessä, että P2:n ajautuminen Korialla 17.4.1967 vaihteen poikkeavalle raiteelle 90 km/h ja tästä seurannut Hr12-veturin 2211 kaatuminen johtui siitä, että tieto raiteen vaihdosta ilmoitettiin uudella tavalla viikkovaroituksessa eikä enää lapulla ja tämä johti erehtymiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 03, 2015, 17:49:19 » |
|
Jostakin muistelen lukeneeni, että järjestelmä tuli koekäyttöön noin vuomma 1967 Helsingin ja Kirkkonummen välille. Junaturvallisuussääntöön viikkovaroitus tuli 1.12.1969.
Tarkoitetaanko koekäytöllä, ettei viikkovaroitus ollut sitova vaan rinnalla annettiin edelleen viestit renkaalla? Jos tämmöinen koekäytön vaihe on ollut niin tuskin kovin pitkäkestoinen oli kuitenkaan, koska viikkovaroituksesta on hyötyä vasta sitten, kun vanhoista hankalista käytännöistä sai luopua. Muistikuvani on nimenomaan sellainen, että Viikkovaroitus korvsi erikseen annettavat J1 Varoitus ja J2 kohtausilmoituksen. Nyt en vain satu muistamaan, mistä tämä tieto on peräisi. Hyviä mahdollisuuksia ovat VR 1962-1987 tai Resiinalehdet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 03, 2015, 20:34:28 » |
|
Minun muistikuvani perustuivat siihen, milloin itse tekemiini nopeustaulukoihin (kulkuaikataulukoihin) alkoi ilmestyä tarkkoja tietoja hiljennyksistä.
Koska asialla näyttää olevan enemmän kiinnostusta, niin kaivoin lähteeksi VR Käskylehti 1967. Sieltä löytyy 22:2 (15.6.1967): "Rh:n päätöksen n:o 1490/3925, 31.5.1967, mukaisesti ryhdytään rataosilla Turku-Karjaa-Helsinki, Turku-Naantali-uusikaupunki sekä Turku-Toijala suoritettavista rata- sekä turvalaitetöistä yms. seikoista, jotka vaikuttavat junien kulkuun, sekä muista niistä johtuvista liikennejärjestelyistä, jotka poikkeavat aikataulumerkinnöistä tai muista pysyvistä määräyksistä, julkaisemaan viikottain ns. viikkovaroitusilmoitusta. ... Ensimmäiset viikkovaroitusilmoitukset koskevat viikkoa 19.6.-25.6.. ja astuvat voimaan 18.6. ja 19.6. välisenä yönä klo 0:00 ja ovat voimassa 25.6. ja 29.6. väliseen yöhön klo 24:00, jolloin seuraava viikkovaroitusilmoitus vastaavasti tulee käyttöön. ...(muita näihin liittyviä ohjeita)".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 06, 2015, 08:34:14 » |
|
Minun muistikuvani perustuivat siihen, milloin itse tekemiini nopeustaulukoihin (kulkuaikataulukoihin) alkoi ilmestyä tarkkoja tietoja hiljennyksistä.
Koska asialla näyttää olevan enemmän kiinnostusta, niin kaivoin lähteeksi VR Käskylehti 1967. Sieltä löytyy 22:2 (15.6.1967): "Rh:n päätöksen n:o 1490/3925, 31.5.1967, mukaisesti ryhdytään rataosilla Turku-Karjaa-Helsinki, Turku-Naantali-uusikaupunki sekä Turku-Toijala suoritettavista rata- sekä turvalaitetöistä yms. seikoista, jotka vaikuttavat junien kulkuun, sekä muista niistä johtuvista liikennejärjestelyistä, jotka poikkeavat aikataulumerkinnöistä tai muista pysyvistä määräyksistä, julkaisemaan viikottain ns. viikkovaroitusilmoitusta. ... Ensimmäiset viikkovaroitusilmoitukset koskevat viikkoa 19.6.-25.6.. ja astuvat voimaan 18.6. ja 19.6. välisenä yönä klo 0:00 ja ovat voimassa 25.6. ja 29.6. väliseen yöhön klo 24:00, jolloin seuraava viikkovaroitusilmoitus vastaavasti tulee käyttöön. ...(muita näihin liittyviä ohjeita)".
Kiitoksia Eljas jälleen kerran hyvästä selvitystyöstä lähdetietoineen. Nuo Käskylehdet jotka myöhemmin muuttuivat Virallisiksi Tiedotuksiksi ovat todella hyviä tiedonlähteitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 642
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 27, 2015, 19:20:14 » |
|
Koska asialla näyttää olevan enemmän kiinnostusta, niin kaivoin lähteeksi VR Käskylehti 1967. Sieltä löytyy 22:2 (15.6.1967): "Rh:n päätöksen n:o 1490/3925, 31.5.1967, mukaisesti ryhdytään rataosilla Turku-Karjaa-Helsinki, Turku-Naantali-uusikaupunki sekä Turku-Toijala suoritettavista rata- sekä turvalaitetöistä yms. seikoista, jotka vaikuttavat junien kulkuun, sekä muista niistä johtuvista liikennejärjestelyistä, jotka poikkeavat aikataulumerkinnöistä tai muista pysyvistä määräyksistä, julkaisemaan viikottain ns. viikkovaroitusilmoitusta. ... Ensimmäiset viikkovaroitusilmoitukset koskevat viikkoa 19.6.-25.6.. ja astuvat voimaan 18.6. ja 19.6. välisenä yönä klo 0:00 ja ovat voimassa 25.6. ja 29.6. väliseen yöhön klo 24:00, jolloin seuraava viikkovaroitusilmoitus vastaavasti tulee käyttöön. ...(muita näihin liittyviä ohjeita)".
Minäkin nuo Käskylehdet olen hankkinut mutta ovat hukassa tällä hetkellä, joten en pysty toistaiseksi tarkistamaan niistä. Mutta Helsingin Sanomat uutisoi 17.4.1967 sattuneesta Korian junaonnettomuudesta 19.4.1967 otsikolla "Liian kova vauhti ilmeinen syy Korian onnettomuuteen" ja artikkelista löytyy maininta: "Poikkeuksellisesta liikenteestä junien joutuessa siirtymään pohjoiselta raiteelta eteläiselle on ajoissa jokaiselle asiaankuuluvalle henkilökohtaisesti toimitettu moniste." Tuosta päätellen Kouvolan ja Helsingin välilläkään ei olisi ainakaan enää huhtikuussa 1967 ilmoitettu lapulla junaliikenteeseen vaikuttavista suunnitelmallisista poikkeuksista vaan käytäntö on ollut viikkovaroituksen tyyppinen, jos ei sitten vielä viikkovaroituksen nimellä tunnettu. Toisaalta jos Rautatiehallitus on tehnyt viikkovaroituksista päätöksen 31.5.1967 eli runsas kuukausi Korian onnettomuuden jälkeen niin voi kysyä, ovatko päivämäärien läheisyydet puhdasta sattumaa vai onko 31.5.1967 yritetty korjata jotain, joka Korian onnettomuuden yhteydessä johti siihen, ettei tieto kuljettajaa tavoittanut?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 27, 2015, 20:03:34 » |
|
Aiheeseen liittyen, juuri nyt on mahdollista hankkia itselleen muutamia oikeita Viikkovaroituksia.
Vorgin osto- ja myyntipalstalla on Kirjallisuus-huutokaupassani nro 1 tarjolla seuraavat. Käykää tutustumassa ja tarjotkaa "jotain".
(ovat jo menneet)
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2015, 14:55:25 kirjoittanut Jorma Rauhala »
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 642
|
« Vastaus #15 : Marraskuu 26, 2015, 22:24:16 » |
|
Nyt löysin minäkin hukassa olleet Käskylehdet. Tosiaan viikkovaroituksesta on ensimmäinen maininta Käskylehdessä 22/1967 (15.6.1967) mutta jo Käskylehdessä 11/1967 (3.4.1967) ilmoitetaan Junaturvallisuussääntöön tehtävästä muutoksesta, jossa kaksiraiteisen radan liikennöimisestä yksiraiteisena sekä siitä aiheutuvista raidemuutoksista, puhelinvartiopaikan peruuttamisesta tai liikennepaikan toimimisesta poikkeuksellisesti junanlähetyspaikkana ei tarvitse 1.4.1967 alkaen antaa ilmoitusta J 1, jos ratapiirien ja liikennepiirien päälliköt ovat vähintään 3 vuorokautta aikaisemmin antaneet kaikille asianomaisille kirjallisen ilmoituksen suoritetuista raide- ja turvalaitejärjestelyistä sekä noudatettavista muista turvallisuusmääräyksistä. Samoin heidän on ilmoitettava ajankohta, mistä lähtien kaksiraiteista rataa liikennöidään yksiraiteisena sekä vastaavasti mistä alkaen rataa liikennöidään jälleen kaksiraiteisena.
Koska kaksiraiteiset radat olivat pääsääntöisesti vilkkaimpiin lukeutuvien joukossa niin tämä voitanee tulkita jo yritykseksi vähentää laputtamisen tarvetta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pertti Miettinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 115
|
« Vastaus #16 : Joulukuu 11, 2015, 10:06:52 » |
|
Jostakin muistelen lukeneeni, että järjestelmä tuli koekäyttöön noin vuomma 1967 Helsingin ja Kirkkonummen välille. Junaturvallisuussääntöön viikkovaroitus tuli 1.12.1969.
Tarkoitetaanko koekäytöllä, ettei viikkovaroitus ollut sitova vaan rinnalla annettiin edelleen viestit renkaalla? Jos tämmöinen koekäytön vaihe on ollut niin tuskin kovin pitkäkestoinen oli kuitenkaan, koska viikkovaroituksesta on hyötyä vasta sitten, kun vanhoista hankalista käytännöistä sai luopua. Minun muistaakseni viikkovaroitusilmoitukset otettiin käyttöön Turusta erkaneville radoille (Hki-Tku, Tl-Tku ja Tku-Nnl/Ukp) kesäkuussa 1967. Ei heti aikataulukauden vaihteesta vaan lähempänä kesäkuun loppua. Muille rataosille ne tulivat myöhemmin, olisiko ollut 1968 kuluessa.
Tarkoitetaanko tässä viikkovaroituksen käyttöönottoa ylipäätään vai mistä ajankohdasta lähtien painetut viikkovaroitukset tulivat? Olen ollut siinä käsityksessä, että P2:n ajautuminen Korialla 17.4.1967 vaihteen poikkeavalle raiteelle 90 km/h ja tästä seurannut Hr12-veturin 2211 kaatuminen johtui siitä, että tieto raiteen vaihdosta ilmoitettiin uudella tavalla viikkovaroituksessa eikä enää lapulla ja tämä johti erehtymiseen. No nythän se selvisi pitkän ajan kuluttua, miksi Hr12 2211 oli vuoden poissa liikenteestä. Tuossa veturien ajokilometrit kirjasessa ei ole mainintaa kaatumisesta tai onnettomuudesta. Mainitaan vain ajetuksi huhtikuussa "vain" 8053 kilometriä. Seuraavan kerran liikenteessä huhtikuussa 1968, jolloin ajoa 2131 kilmetriä. Tästä eteenpäin ajoja onkin ollut runsaasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|