Laitan tähän kuvan viimeisestä Ukko-Pekka veturista. Tuon kuvan otin v 1958 Kurkimäen asemalla. Isäni on juuri antanut ohitusopasteen päiväpikajunalle eli "Kalakukolle" niin kuin tuota junaa elokuvan perusteella myös ammattislangissa nimitettiin. Isäni, joka oli asemapäällikkönä, osallistui myös junanlähetysvuoroihin. Se oli hänelle mieluisaa työtä aivan eläkkeelle saakka. Veturi 1021 on tosiaan v 1957 valmistunut viimeinen Ukko-Pekka, joka on tällä hetkellä museojunan veturina Riihimäellä.
Mielenkiintoinen kuva mutta voisiko kuvausvuosi olla yhtä tuoreempi eli 1959? Hr1-veturit 1020 ja 1021 siirtyivät Kouvolan varikolle vasta alkuvuodesta 1959 "Nohabin tieltä". Raskas kiskotus valmistui Kuopioon 1957, joten teknisesti Hr1-veturin käyttö olisi myös 1958 mahdollista mutta ainakin minulle uusi tieto, jos Kouvola-Kuopio-väliä on ajettu myös Pasilan varikon Hr1-vetureilla poislukien Hr1-sarjan viimeiset vuodet, jolloin raskaan sarjan höyryvetureiden konepajakorjaukset tehtiin Kuopiossa.