Mitä taas tulee Lohjan seudun paikallisliikenteeseen, se varmaan on harkitsemisen arvoinen asia. Lohjan tai Vihdin seudulta tuskin kuitenkaan löytyy merkittävästi paikallisliikennekapasiteetin tarvista Saloon tai Turkuun. Näin ollen minun järkeni sanoo, että ELSA-radasta EL-osa saattaa Kehäradan kaltaisena ratkaiuna hyvinkin osoittautua kannattavaksi, mutta LSA:aan en usko ihan lähivuosikymmeninä.
Espoosta on Histan, Veikkolan ja Nummelan kautta Lohjalle matkaa noin 45 km. Tämä on varsin pitkä rataosuus, jonka suorassa vaikutuspiirissä on tällä hetkellä noin 50.000 asukasta eli Leppävaaran asukasluvun verran. Histaan on kaavailtu 20.000 asukasta. Uudenmaan liiton ennusteet veikkaavat radan varteen 150.000 asukasta vuoteen 2030 mennessä, mikä kuulostaa aika optimistiselta. Voi olla, että väestöpohja on pelkkään paikallisliikenteeseen varsin kapea. Kustannuksia kun syntyy tunnelirakentamisesta, koska uudella pintaradalla ei voida mennä keskelle rakennettua asutusta. Lohja tarvitsee aseman keskustansa alle ja Nummelassakin tulee vastaan jonkinlainen tunneliratkaisu maankäytöllisistä syistä.
Mitäpäs jos jatkettaisiinkin rataa Lohjalta kohti etelää. Noin 16 kilometrin panostuksella saataisiin yhteys Lohjalta Siuntioon ja läntisen Uudenmaan Pisara-rata olisi siinä! Jos vielä Helsingin Pisara rakennetaan, junat voidaan panna kiertämään kahdeksikkoa Pasila-Ooppera-Hakaniemi-Pasila-Siuntio-Lohja-Pasila. Silloin voitaisiin muuttaa linjatunnuksia ja antaa junille tunnukset 3B (Båtvik) ja 3T (Tsäringmoss).