Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: TEOLLISUUSVETURIT 1986 LISTA  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« : Maaliskuu 09, 2017, 01:28:25 »

Ensimmäisen leveäraiteisten teollisuusveturien listan julkaisi Eljas Resiinassa vuonna 1975. Tämän päivän kovaa kamaa on tietäjien yhteistyönä syntynyt luettelo Resiinassa 2010/2.  Lisäksi Timo Lehtosen move5 artikkeli Resiinassa 1994/4 selventää asiaa.
1986 tein oheisen listan Olavi Kilpiön kanssa, mutta muutamien sattumusten takia se jäi kesken. Liitän sen muuttamattomana. Se siis yrittää kuvata tilannetta vuodenvaihteessa 1986/7, ja on  puutteellinen. Toisaalta se ratkaisee muutamia kysymyksiä.
Tavallisella kirjoituskoneella virheiden korjaaminen oli hankalaa, ja huonolla taidolla niitä tuli. Virallisen kirjeen teko oli minulle tuskaa. Viimeksi sain koneella kirjoitetun kirjeen yli kymmenen vuotta sitten.
Viimeisellä sivulla Olavin kommentit.  Muiden muassa kokonaan huomaamatta jäi Hackmannin Joutsenon sahan 1978 romutettu veturi. Eikä se varmaan ole ainoa.



* teoll-veturit-1986-a.jpg (248.34 kilotavua, 876x1200 - tarkasteltu 383 kertaa.)

* teoll-veturit-1986-b.jpg (251.32 kilotavua, 922x1200 - tarkasteltu 328 kertaa.)

* teoll-veturit-1986-c.jpg (243.6 kilotavua, 877x1200 - tarkasteltu 318 kertaa.)

* teoll-veturit-1986-d.jpg (226.76 kilotavua, 889x1200 - tarkasteltu 298 kertaa.)
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2017, 18:57:46 »

Mielenkiintoinen lista jossa harvinaisuuksia mukana, Mäntän Jenny ja kaksi traktoripohjaista veturia, sekä kaksi höyrysäiliöveturiakin.

Edit; Mitä ihmettä, onko tosiaan uudempi Tampereen Naistenlahden Move 51h ollut radio-ohjausvarusteinen?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2017, 19:17:24 kirjoittanut Tommi K Hakala » tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #2 : Huhtikuu 09, 2017, 17:57:50 »

Tätä kommenttia osasin odottaa. En löytänyt mustaa valkoisella, enkä edes komeata antennia kuvista. Siis kyseessä täytynee olla jonkinlainen haastattelutieto, muistelen seuraavaa: "Ähky" osasi vain komennot "hiljaa", ja "seis". Pitemmillä reissuilla tarvittiin kuski. Liitekuvassa näkyy yksinäinen veturi, ei harmi kyllä pakosavua. Oliko koe, vai pitempi projekti? Kuva on negataskun merkinnän mukaan otettu 1985. Kävin paikalla myös seuraavana vuonna. Taustalla näkyy riippusilta-höyryputki    kts    Paulin kuvaa kommentteineen:   http://vaunut.org/kuva/107354?t=n%25C3%25A4sinneula


* Ähky-1985.jpg (668.22 kilotavua, 1711x1200 - tarkasteltu 229 kertaa.)
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #3 : Huhtikuu 09, 2017, 19:20:22 »

Tätä kommenttia osasin odottaa. En löytänyt mustaa valkoisella, enkä edes komeata antennia kuvista. Siis kyseessä täytynee olla jonkinlainen haastattelutieto, muistelen seuraavaa: "Ähky" osasi vain komennot "hiljaa", ja "seis". Pitemmillä reissuilla tarvittiin kuski. Liitekuvassa näkyy yksinäinen veturi, ei harmi kyllä pakosavua. Oliko koe, vai pitempi projekti? Kuva on negataskun merkinnän mukaan otettu 1985. Kävin paikalla myös seuraavana vuonna. Taustalla näkyy riippusilta-höyryputki    kts    Paulin kuvaa kommentteineen:   http://vaunut.org/kuva/107354?t=n%25C3%25A4sinneula

Pahuksen pahus ja kerran pahus kun viime syksynä kännykkä jumahti ja siellä olleet kuvat tästä veturista ja sen ohjaamosta menivät hukkaan. Niistä olisi voinut päätellä asiaa...sen verran muistan, että tässä veturissa on muista Move 51.stä poiketen pystyasentoinen tehonsäätöpyörä, liittyisikö se radio-ohjaukseen ja sen toteutukseen?
Tosin, listallahan on muitakin Moveja radio-ohjauksella...Imatran Voimalla Jyväskylässä ja kaksi Rautaruukilla (viimeisiä RR-moottorisia, kenties?).
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #4 : Huhtikuu 09, 2017, 21:27:48 »

Radio-ohjaus taisi olla vahvasti tulossa. Imatran Voiman ”Teuvo” oli työnkuvaltaan kuin ”Ähky”. Rautaruukin veturit toimivat monipuolisemmin.
Molempien kuvat liitteenä.
Listan tietysti koettaa saada virheettömäksi, mutta ei sekään taida onnistua. Seuraava muistiin raapustettu kuvaa yhden toimijan tietoja pitemmältä ajalta. Tuskin oikein, mutta sisältänee jyviäkin:

Edellistä etsiessäni löysin muuta.   Siinä  mukana lappusen, johon on merkitty Kymi-Strömbergin kuljetusvälinekorjaamolla  Seppo Puron muistelut (1985) Kuusankosken leveäraiteisista moottorivetureista:
Kymi Oy:n ensimmäinen veturi oli alun perin Hallaan toimitettu Vdm 5 (valmistajan luettelon mukaan 503/1951), joka siirrettiin Ovakolle romutettavaksi 1982-3.
Seuraavat kaksi veturia olivat mallia move 51m, vuodelta 1952. Ne oli numeroitu väärinpäin, eli 504 oli 12 ja  505 oli 11 . Hän ei tiennyt muita numeroita. 11-alkuinen numerointi on peräisin ennen vuotta 1962. No 11 romutettiin Kuusankoskella noin 1975.  No 12 muutettiin hydrauliseksi. Toimi lopulta Hallassa, ja romutettiin 1982-83.
No 13 (560/ 1960)  oli jonkin aikaa Hallassa.
Saalastin valmistama veturi oli lainassa Kuusankoskella  2 vuotta  1976 – 78 .
Move 90 sai numeron 14   (901/ 1966).
Move 66/III sai numeron  15            (6615/ 1973).
Move  66/II  sai numeron   16            (6610/1972),  meni Kemi Oy:lle  1978.


* IVOn-Teuvo-1987.jpg (475.73 kilotavua, 2277x1566 - tarkasteltu 269 kertaa.)

* radio-ohjaus-1986.jpg (499.12 kilotavua, 2304x1422 - tarkasteltu 253 kertaa.)
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #5 : Huhtikuu 10, 2017, 11:13:57 »

IVO:n veturi Jyväskylän Rauhalahdessa oli Tve3 483 (ex. Vv13 1782). Sen kohtaloksi koitui tulipalo joskus tällä vuosituhannella, veturia ei siinäkään vaiheessa oltu käytetty enää vuosiin. 80-luvun lopulla ja vielä 90-luvun alussakin sekä IVO:n veturia että Kankaan paperitehtaan keltaista Otsoa näki satunnaisesti Jyväskylän tallilla niiden käydessä siellä huollossa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: TEOLLISUUSVETURIT 1986 LISTA  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina