Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« : Maaliskuu 16, 2017, 13:41:21 » |
|
http://yle.fi/uutiset/3-9513854VR Group sijoittaa yli sata miljoonaa euroa dieselvetureihin. Se hankkii uusia vetureita tai kunnostaa nykyistä kalustoaan. Summa tarkentuu kilpailutuksen aikana, yhtiö tiedottaa.
Yhtiö perustelee, että sen nykyiset veturit ovat elinkaarensa lopussa ja asiakkaiden tarpeet ovat muuttuneet.
– Investointi uusiin vetureihin näyttää kannattavammalta kuin järeä peruskorjaus, arvioi VR Groupin liikennejohtaja Petri Auno.
Kilpailutus aloitetaan kevään aikana. Päätöksiä VR aikoo tehdä kesään 2018 mennessä. VR hankkinee useita kymmeniä uusia vetureita.
Dieselvetureita käytetään erityisesti ratapihoilla, tavarakuljetusten kuormaus- ja purkupaikoilla ja sähköistämättömillä rataosuuksilla tavaraliikenteessä. Matkustajaliikenteessä niitä käytetään vähän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 16, 2017, 13:54:21 » |
|
Eiköön tämä ollut jo aiemminkin tapetilla, mutta meni jäihin hetkeksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 216
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 16, 2017, 15:26:22 » |
|
VR Group kertoi torstaina investoivansa yli sata miljoonaa euroa uusien dieselvetureiden hankintaan tai mahdollisesti vanhojen peruskorjaukseen. VR Group kertoo valmistelleensa uusien dieselvetureiden hankintaa pitkään. Nykyinen kalusto on teknisesti elinkaarensa päässä ja asiakastarpeetkin ovat muuttuneet. – Investointi uusiin vetureihin näyttää massiivista peruskorjausta kannattavammalta vaihtoehdolta, mutta saneerausvaihtoehto pidetään auki uushankinnan rinnalla ennen lopullista päätöstä, VR Groupin liikennejohtaja Petri Auno kertoo yhtiön tiedotteessa. Investoinnin suuruus on yli 100 miljoonaa euroa. Uusien dieselvetureiden hankintakilpailutus alkaa kevään aikana ja päätöksiin pyritään ensi vuoden kesään mennessä. Vetureita on tarkoitus hankkia useita kymmeniä, mutta määrä tarkentuu kilpailutuksen alkuun mennessä. Kilpailutukseen tulee myös optio hankittavien vetureiden kunnossapidosta. Dieselvetureita käytetään VR:n mukaan etenkin ratapihoilla, tavarakuljetusten kuormaus- ja purkupaikoilla sekä tavaraliikenteessä sähköistämättömillä rataosuuksilla. Matkustajaliikenteessä niiden käyttö on hyvin vähäistä. http://www.verkkouutiset.fi/talous/vr%20group%20dieselveturit-62918
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 16, 2017, 16:00:19 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Henrik Hietala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 44
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 16, 2017, 16:20:16 » |
|
Käviskö se jo tänne räätälöity Vectron dieselinä? Luulis ainaki helpottavan huolto/varaosatoimintaa (vaikka Sr3:een taisi kuulua huoltopaketit).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 16, 2017, 22:01:27 » |
|
Käviskö se jo tänne räätälöity Vectron dieselinä? Luulis ainaki helpottavan huolto/varaosatoimintaa (vaikka Sr3:een taisi kuulua huoltopaketit).
Eiköhän seuraava riisseli ole keskiohjaamollinen, eli Fer-veturien tyyppinen, vaihtotöiden vuoksi. Tosin, radio-ohjauksella ei ohjaamon sijoitus vaikuta niin paljon?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Rantanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 16
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 17, 2017, 12:17:17 » |
|
Toivottavasti valitaan sellainen työjuhta joka ei aina ole pajalla. Voith Gravita voisi olla hyvä, jos halutaan hydraulinen voimansiirto, mitä dv12 edustaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Laanti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 18, 2017, 12:07:21 » |
|
Uutisissa mainittiin joku päivä sitten että VR aikoo mahdollisesti hankkia uusia dieselvetureita. Onko tästä kenelläkään parempaa tietoa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 18, 2017, 14:12:34 » |
|
Toisessa keskustelussa asiassa lisää: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10136.0.htmlOnko kellään linkkiä siihen (vajaan kymmenen vuoden takaiseen?) VR:n raporttiin, selvitykseen tai mikä olikaan, jossa oli oikein aikataulutettuna nykyisten dieselvetureiden arvioidut eläköitymisvuodet? Olisi mielenkiintoista katsoa, onko silloin tehdyt aikatauluarviot jo nyt menneet miten pahasti puihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 24, 2017, 11:29:39 » |
|
Toisessa keskustelussa asiassa lisää: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10136.0.htmlOnko kellään linkkiä siihen (vajaan kymmenen vuoden takaiseen?) VR:n raporttiin, selvitykseen tai mikä olikaan, jossa oli oikein aikataulutettuna nykyisten dieselvetureiden arvioidut eläköitymisvuodet? Olisi mielenkiintoista katsoa, onko silloin tehdyt aikatauluarviot jo nyt menneet miten pahasti puihin. Mun muistaakseni tuo kaavio löytyi jostain viranomaisten prujusta, ei VR:n raportista. Muistikuva ei ole kovin vahva, mutta uskaltaisin silti kehottaa etsimään VR:n raporttien lisäksi myös Enneviraston (ja RHK:n) raporteista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 24, 2017, 11:45:12 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 25, 2017, 13:57:15 » |
|
Oman lisänsä tarpeeseen tekee vaihtotyö, missä määrin sitä tehdään RO:lla. Tarvitaanko veturi vai jokin muu ruputti. RO:sta ollaan jossakin määrin luopumassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 25, 2017, 14:12:21 » |
|
Niin, jos käytännössä kohta kaikki tavaraliikenne on pendelöintiä, miten paljon tarvitaan vaihtovetureita?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 25, 2017, 17:47:12 » |
|
Oman lisänsä tarpeeseen tekee vaihtotyö, missä määrin sitä tehdään RO:lla. Tarvitaanko veturi vai jokin muu ruputti. RO:sta ollaan jossakin määrin luopumassa.
Kiintoisaa - osaatko valaista asiaa miksi näin? Ja onko kenties jotakin tulossa tilalle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 25, 2017, 18:48:08 » |
|
Ehkä kokonaistaloudellisuus ja toimivuus on joissakin tilanteissa parempi kuljettajan ajamana. Joissakin paikoin on palattu kuljettajan ajamaan päivystäjään. Esim. Talvivaarassa vaihtotyöt tehdään kaivoksen robotilla. Lokotraktoreita on kokeiltu satamissa. Tällä hetkellä joissakin satamissa vaidot ovat pahasti myöhässä, monta asiaa on valitsijoilla mietittävänä ja rahaa tahtoo aina olla rajallisesti käytettävissä, ei käy kateeksi heidän työtään. Kuinka valinnassa on onnistunut, sen tietää vasta vuosikymmenien päästä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #15 : Huhtikuu 06, 2017, 15:07:45 » |
|
Mahtaako olla aika luontevaa, että kun hankitaan uusia Dieseleitä niissä on radio-ohjaus jo valmiina tai ainakin suoraan kytkettävissä. Onkos Vectronissa radio-ohjaus mahdollisuus?
Varmaan molempi parempi, Kuljettaja ajaa pitemmät siivut ja vaikkapa tekee itse kauko-ohjaimella vaihtotyöt. Näin tietysti tilanteesta riippuen, varmasti on paikkoja missä erillinen junamies on jostain syystä parempi.
Miten lienee, ajatuksena vaikkapa vaunujen vaihtoa pienellä asemalla. Tulisiko uuteen kauko-ohjaimeen näyttö ja veturiin kamerat/tutkat. Monin paikoin tämä voisi nopeuttaa/helpottaa yhden miehen vaihtotöitä. Toki sopivilla turvakäytännöillä, ettei ihan sokkona voisi/saisi ajella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #16 : Huhtikuu 06, 2017, 20:23:35 » |
|
Onkos Vectronissa radio-ohjaus mahdollisuus?
Kyl ainakin maanantaina 13/2 Viitos-Siimenssi näytti Pasilan autojuna-asemalla ottavan vastaan käskyjä VEKin kaukosäätimestä.
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|