Tässä vielä yksi (jatko) idea liittyen Hr11/KCik kunnostusprojektiin. Jos tämä ei mitään annakaan, niin ei se otatkaan. Eli ideaehdotus on seuraavanlainen. Laitetaan tänne keskustelun puolelle saman tien aihe nimeltä ”Hr11/KCik pelastusprojekti”. Tässä aloituksessa käytäisiin asioita läpi, niin kuin olen kommentointipuolella esittänyt.
http://vaunut.org/kuva/15520 ”Vaihtoehtojahan ovat mm. joukkorahoitus, perinteinen rahankeräys ja tuotemyynti. Eikö joukkorahoituksessa ”rahoittaja” odota jotain vastinetta sijoittamalleen rahalle =osinkoa??. Minusta yksinkertaisin ja selkein olisi tuo tuotemyynti, se kun ei tarvitse mitään lupia. Se voisi mennä seuraavasti. Näiltä sivuilta olisi linkki ”Hr 11/KCik” projekti sivuille, jossa ensin kerrottaisiin tämän kaluston historia mm. VR:n ensimmäinen dieselveturi (runsain kuvin) ja lopuksi kaluston nykytilanne. Lopuksi käytäisiin läpi sen mahdollinen korjaussuunnitelma ylimalkaisesti. Facebook:ssa olisi myös oma sivu kunnostusprojektille”
Mutta asian ydin olisi tässä vaiheessa vasta se, että kysyttäisiin näitä sivuja lukevilta (vieraat ja jäsenet) alustavasti heidän halujaan tukea taloudellisesti tätä projektia. Samalla voitaisiin kysyä myös halukkaita ottamaan osaa itse kunnostusprojektiin.
Voisiko olla jopa niin, että tämä keskustelu olisi avoin kaikille, eli siihen voisi ottaa (anonyymisti) osaa ilman tunnuksien luomista ja kirjaantumista sivuille. Lopuksi olisi kysely jossa ”nappuloita” klikkaamalla tämä halukkuus ilmaistaan anonyymisti. ”Olen valmis tukemaan kunnostusprojektia” ”nappula 20 eur” ”nappula 40 eur” ”nappula 80 eur”. Olen myös valmis osallistumaan itse kunnostustöihin ”nappula”.
2 kuukauden jälkeen sitten katsottaisiin mikä on lopputulos, eli laskettaisiin rahat ja "henkilökunta". Jos tulos on kovinkin positiivinen, niin eikun hommiin. Voin omalta kohdaltani sanoa, että minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta suuremmin tukea muita kunnostusprojekteja (pl. porkkana+ Sm1/2) kuin Hr11. Höyryjä, dieseleitä ja lättiä (museojunilla tuntuu olevan muutenkin ns. ahtautta radoilla mm. viimekesän sekoilut) on minusta pienen maan tarpeiksi riittävästi, sama koskee myös vaunukalustoa, tietyin poikkeuksin. Voin kuvitella, että samanmielisiä 60-luvun nuoria on tässä maassa runsaasti. Eli Porkkana ja Hr11 liitevaunun kera Stadin rautatieasemalle lähivuosien aikana. Eli yksi kaunis juhannuspäivä otettaisiin yhteiskuva Steissiltä jossa laiturit olisivat täynnä 50/60-luvun kalustoa, niin vaunuja kuin vetureita. Olisiko 1969 sopiva vuosi?, saataisiin myös Sm1 mukaan kuvaan. Katos pitäisi kyllä retusoida pois?.
Jos homma lähtee liikkeelle, niin jokaisella on myös ystäviä, kavereita ja sukulaisia joilta varmaan irtoaa tukea projektiin. Myös sellaiset joilla on yrityskontakteja (mm. minulla) voisivat hankkia sitä kautta tukea projektille, rahan tai tarvikkeiden muodossa. Muuta minulla ei ole enää sanottavaa tästä aiheesta, toivottavasti myös ylläpidosta joku lukee tämän?.
Toinen juttu. Nyt pitäisi myös alkaa panostamaan siihen että, kun lähiaikoina alkaa esim. Sm ½ ym. ym. kaluston romutus, niin niistä valittaisiin pikaisesti sälytettävät yksilöt (liikenteeseen ja varaosiksi), ja järjestettäisiin niille kunnon säilytysolosuhteet.
Muutenhan käy samanlaisesti kuin Hr11:ta kanssa, eli vielä syntymättömät rautatieharrastajat käyvät tulevaisuudessa (2030 luvulla?) samanlaista keskustelua kuin nyt käydään Hr11 tiimoilta.
Pitkä keskustelu aiheessa.
http://vaunut.org/kuva/15520