Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Aikataulut 19.6.2017 alkaen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #25 : Huhtikuu 29, 2017, 08:24:50 »

Ic-pari 65/70 muuttuu Edo-junaksi. Onkohan tämä nyt sitten vankiliikenteen loppu Suomen rautateillä?
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #26 : Huhtikuu 30, 2017, 08:12:40 »

kyllä siellä  VR matkahaun mukaan kaksi D-junaa kulkee, 15.50 lähtevä ja 16.30 lähtevä

Katsoin selitykset väärin päin. Eli loppukesästä lähtien 15.50 vuoro lopettaa ja sen tilalle tulee 15.51 R-juna.
Aika outoa. Kenellekköhän tuokin vuoro on tarkoitettu, kun edellinen R-juna mennyt vain 11 minuuttia aikaisemmin. Tuo R-juna ajetaan Sm2-kalustolla, joten sen aikataulu on 10 minuuttia tavallista R-junaa hitaampi, jolloin lähes kaikki Keravaa kauemmas menevät, joilla on mahdollisuus ehtiä edelliseen junaan, käyttävät sitä. Osa taas on töissä pidempään, ja menee 16:10 lähtevällä nopeammalla R-junalla. Kun tuo ajetaan D-junana Sm2-kalustolla, matka-aika on vain 2 min hitaampi ja voi tuntua vähempien pysähdysten johdosta jopa nopeammalta. Vuoron matkustajamäärät tulevat varmasti pienenemään muutoksen myötä. Vuoron matkustajiksi jäävät kuitenkin ne, jotka haluavat kulkea puolityhjällä junalla, sillä 15:40 ja 16:10 junat ovat todella täynnä, etenkin jälkimmäinen.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #27 : Toukokuu 02, 2017, 14:59:07 »

Suomessa kierto tapahtuu kumipyörillä. Omat tietoni ovat VR:n liikennetilannesivujen ratatyöluettelosta, Riihimäestä siellä ei vielä ole mainintaa.

Pdf version mukaan Turun 'pikavuorolla' ei ole virallista Siuntio pysähdystä, mutta matka kuitenkin hidastuu noin 10 minuuttia.
Matkahaustakin pysähdys on poistunut. Joten kello 16 aikoihin töistä pääsevät siuntiolaiset joutuvat edelleen odottamaan melkein puolitoista tuntia kotiin pääsyä.


tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 176


« Vastaus #28 : Toukokuu 18, 2017, 23:04:22 »

Suomessa kierto tapahtuu kumipyörillä. Omat tietoni ovat VR:n liikennetilannesivujen ratatyöluettelosta, Riihimäestä siellä ei vielä ole mainintaa.


VR matkalippukaupasta löytyy bussikorvaukset Riihimäeltä Tampereelle juhannusaaton päivästä alkaen. Tarjolla esim Riihimäki - Tampere leppoisaa taajamabussimatkailua, lähtö klo 12:40, kesto 2 t 25 min.


* Ri-Tpe-20170623-1240-bussiyhteys.jpg (73.58 kilotavua, 957x562 - tarkasteltu 554 kertaa.)
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #29 : Kesäkuu 05, 2017, 17:06:55 »

14.8. alkaen aamun ensimmäinen Y-juna Helsinkiin  alkaa lähteä Karjaalta, siis ma-pe!  Vastaavasti Helsingistä lähtee klo 23 jälkeen joka ilta Karjaalle L-juna!
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #30 : Kesäkuu 06, 2017, 06:53:13 »

Riihimäki-Lahti-lähijunat ovat näemmä saaneet ainakin aikatauluissa tunnuksen G.
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 313


« Vastaus #31 : Kesäkuu 06, 2017, 08:37:03 »

Ic-pari 65/70 muuttuu Edo-junaksi. Onkohan tämä nyt sitten vankiliikenteen loppu Suomen rautateillä?

Ei ole. Voihan vankivaunun lisätä junaan vaikka siinä on Edo Hymyilee
tallennettu
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #32 : Kesäkuu 10, 2017, 12:15:46 »

Riihimäki-Lahti-lähijunat ovat näemmä saaneet ainakin aikatauluissa tunnuksen G.

Kyllä niistä G-junia tulee, eli kirjainten pitäisi näkyä myös junien keulilla. Samalla tuli mieleen, millähän säädöllä aikovat pitää Sm2-rungoilla ajettavien D-junien linjatunnusnauhoja. Viritetäänkö ne vain kahden kirjaimen väliin, kun D-kirjainta ei Sm1/Sm2-kaluston tunnusnauhasta löydy?
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #33 : Kesäkuu 10, 2017, 14:23:52 »

Riihimäki-Lahti-lähijunat ovat näemmä saaneet ainakin aikatauluissa tunnuksen G.

Kyllä niistä G-junia tulee, eli kirjainten pitäisi näkyä myös junien keulilla. Samalla tuli mieleen, millähän säädöllä aikovat pitää Sm2-rungoilla ajettavien D-junien linjatunnusnauhoja. Viritetäänkö ne vain kahden kirjaimen väliin, kun D-kirjainta ei Sm1/Sm2-kaluston tunnusnauhasta löydy?
Toivottavasti ei ainakaan viritetä kirjainten väliin, koska nythän se tarkoittaa virkajunaa, sillä vain hyvin harvoin siirtoajoon viitsitään virittää V. Ennemmin kannattaa käyttää O:ta, koska se muistuttaa eniten D:tä. Tai sitten voidaan käyttää P:n yläosaa, jolloin saadaan litistetty D.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #34 : Kesäkuu 10, 2017, 16:28:11 »

Riihimäki-Lahti-lähijunat ovat näemmä saaneet ainakin aikatauluissa tunnuksen G.

Kyllä niistä G-junia tulee, eli kirjainten pitäisi näkyä myös junien keulilla. Samalla tuli mieleen, millähän säädöllä aikovat pitää Sm2-rungoilla ajettavien D-junien linjatunnusnauhoja. Viritetäänkö ne vain kahden kirjaimen väliin, kun D-kirjainta ei Sm1/Sm2-kaluston tunnusnauhasta löydy?
Toivottavasti ei ainakaan viritetä kirjainten väliin, koska nythän se tarkoittaa virkajunaa, sillä vain hyvin harvoin siirtoajoon viitsitään virittää V. Ennemmin kannattaa käyttää O:ta, koska se muistuttaa eniten D:tä. Tai sitten voidaan käyttää P:n yläosaa, jolloin saadaan litistetty D.

Eikö tätä nyt voitu ajatella etukäteen tunnuksia suunnitellessa?

tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #35 : Kesäkuu 11, 2017, 07:46:11 »

Riihimäki-Lahti-lähijunat ovat näemmä saaneet ainakin aikatauluissa tunnuksen G.

Kyllä niistä G-junia tulee, eli kirjainten pitäisi näkyä myös junien keulilla. Samalla tuli mieleen, millähän säädöllä aikovat pitää Sm2-rungoilla ajettavien D-junien linjatunnusnauhoja. Viritetäänkö ne vain kahden kirjaimen väliin, kun D-kirjainta ei Sm1/Sm2-kaluston tunnusnauhasta löydy?
Toivottavasti ei ainakaan viritetä kirjainten väliin, koska nythän se tarkoittaa virkajunaa, sillä vain hyvin harvoin siirtoajoon viitsitään virittää V. Ennemmin kannattaa käyttää O:ta, koska se muistuttaa eniten D:tä. Tai sitten voidaan käyttää P:n yläosaa, jolloin saadaan litistetty D.

Eikö tätä nyt voitu ajatella etukäteen tunnuksia suunnitellessa?

Ilmeisesti VR:n ulkopuolella ei tiedetty sitä, että VR aikoo korvata Eil-vaunut Sm2 kalustolla. Liikennevirastossa ei ainakaan tiedetty, sillä sen tänä vuonna valmistuneen suunnitelman mukaan D-junat oli tarkoitus lakkauttaa vuoteen 2040 mennessä ja ajaa loppuun asti Eil-vaunuilla, jolloin D-tunnusta ei olisi koskaan tarvinnut käyttää Sm2-kaluston kilvissä. HSL ei myöskään tiennyt, koska se asensi uusia matkakortinlukijoita Eil-kalustoon vielä alkuvuonna. Ulkopuoliset tahot siis valitsivat D-tunnuksen tietämättä VR:n aikeista.
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #36 : Kesäkuu 11, 2017, 22:21:54 »

14.8. alkaen aamun ensimmäinen Y-juna Helsinkiin  alkaa lähteä Karjaalta, siis ma-pe!  Vastaavasti Helsingistä lähtee klo 23 jälkeen joka ilta Karjaalle L-juna!

Joko tämän näkee jostain julkisesta lähteestä ?
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #37 : Kesäkuu 12, 2017, 11:26:36 »

Riihimäki-Lahti-lähijunat ovat näemmä saaneet ainakin aikatauluissa tunnuksen G.

Kyllä niistä G-junia tulee, eli kirjainten pitäisi näkyä myös junien keulilla. Samalla tuli mieleen, millähän säädöllä aikovat pitää Sm2-rungoilla ajettavien D-junien linjatunnusnauhoja. Viritetäänkö ne vain kahden kirjaimen väliin, kun D-kirjainta ei Sm1/Sm2-kaluston tunnusnauhasta löydy?
Toivottavasti ei ainakaan viritetä kirjainten väliin, koska nythän se tarkoittaa virkajunaa, sillä vain hyvin harvoin siirtoajoon viitsitään virittää V. Ennemmin kannattaa käyttää O:ta, koska se muistuttaa eniten D:tä. Tai sitten voidaan käyttää P:n yläosaa, jolloin saadaan litistetty D.

Eikö Sm2:sten linjakilpirullissa ole jäljellä pientä pätkää tyhjää kalvoa, johon voisi stanssata Ilmalan suolla uuden kirjaimen? Vaihtoehtoisesti vakituiseen peltipaikkua työstävä toisen polven vekki tai örmynaamainen ja jäykkäniskainen kondukröötti voisi printtailla Riihimäen ajovarikon renkituvan tulostimella A4:ille pari kissan kokoista deetä ruttaantumaan eväslaukkuunsa ja livauttaa ne aina työläisvuoroon lähtiessään vaivihkaa kirjaimiksi Sakari-Matin linjakilpiin; toisen junankeulaan, toisen häntään. Saisivat asentajat sitten Ilmalan suolla ronkkia niitä paperinpaloja sieltä kelojen väleistä, jos tulisi kitutunnilla tekemisenpulaa.

Mulla oli joskus paletissa Härkätien vakiovuoro Turusta Koski Tl:ään. Lähinnä koulukkaita asuntoihinsa noutava ja maantienposkeen tiputteleva linjavuoro löytyi aikataulukirjan viimeiseltä sivulta ‒ ei siis ollut välttämättä liikennöitsijän essentiaalisimpia kulkuvuoroja. Ehkä siitä johtuen vuorossa käytettyjen autojen linjakilpirulliin ei joitain harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta ollut raaskittu lisätä korjaamolla »Koskea». Sen sijaan rullista löytyi kilvet linjaa [TURKU-AURA-KYRÖ] [LOIMAA-HIRVIKOSKI] varten. Niinpä mulla oli tapana rullata Koskelle lähtiessä oikeanpuoleiseen (oven puoleinen) etukilpeen [TURKU] ‒ se löytyi siitä myös pelkkänänsä ‒ sekä vasempaan [LOIMAA-HIRVIKOSKI], josta peitin parilla A4:lla »Loimaan» ja »hirven». Toiset pruhjut tekivät niin, että jättivät vasemman kilven vallan plankoksi: »Kuissää semssi askarteles? Kyl nek koulukka oikke auto muutenki erottava!»
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #38 : Kesäkuu 12, 2017, 11:32:11 »

Lähijunien aikataulusivuilla on paha käännösmoka: Ei matalalattiajuna -> Nej låggolvståg
tallennettu
Jaakko Vähäsöyrinki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #39 : Kesäkuu 16, 2017, 05:52:19 »

Riihimäki-Lahti-lähijunat ovat näemmä saaneet ainakin aikatauluissa tunnuksen G.

Kyllä niistä G-junia tulee, eli kirjainten pitäisi näkyä myös junien keulilla. Samalla tuli mieleen, millähän säädöllä aikovat pitää Sm2-rungoilla ajettavien D-junien linjatunnusnauhoja. Viritetäänkö ne vain kahden kirjaimen väliin, kun D-kirjainta ei Sm1/Sm2-kaluston tunnusnauhasta löydy?
Toivottavasti ei ainakaan viritetä kirjainten väliin, koska nythän se tarkoittaa virkajunaa, sillä vain hyvin harvoin siirtoajoon viitsitään virittää V. Ennemmin kannattaa käyttää O:ta, koska se muistuttaa eniten D:tä. Tai sitten voidaan käyttää P:n yläosaa, jolloin saadaan litistetty D.

Eikö tätä nyt voitu ajatella etukäteen tunnuksia suunnitellessa?

Ilmeisesti VR:n ulkopuolella ei tiedetty sitä, että VR aikoo korvata Eil-vaunut Sm2 kalustolla. Liikennevirastossa ei ainakaan tiedetty, sillä sen tänä vuonna valmistuneen suunnitelman mukaan D-junat oli tarkoitus lakkauttaa vuoteen 2040 mennessä ja ajaa loppuun asti Eil-vaunuilla, jolloin D-tunnusta ei olisi koskaan tarvinnut käyttää Sm2-kaluston kilvissä. HSL ei myöskään tiennyt, koska se asensi uusia matkakortinlukijoita Eil-kalustoon vielä alkuvuonna. Ulkopuoliset tahot siis valitsivat D-tunnuksen tietämättä VR:n aikeista.

Mm, hetkinen. Siis mikä on Eil:ien kohtalo ? Ne ( kin ) romutetaan ?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #40 : Kesäkuu 16, 2017, 08:28:35 »

Ihan asiasta toiseen: Sr3 -vetureita ei ole käytetty missään aikataulunmukaisessa matkustajajunavuorossa, vaikka vetureita lienee maassa kymmenkunta ja ensimmäisen saapumisesta on n puolitoista vuotta. Ei taida 19.6 voimaan astuneissa tauluissakaan olla yhtään Sr3:lla vedettäväksi merkittyä matkustajajunaa? Mistä johtuu?

Varautuuko VR jo siihen että henkilöliikenteen kilpailutuksessa, kaikki henkilöjunakalusto siirretään kalustoyhtiöön jossa VR:llä ei olisi mitään sananvaltaa? Pidetäänkö veturisarja siksi kokonaan VR Transpointin käytössä jolloin suurempi todennäköisyys olisi ettei niitä ei siirretä mihinkään kalustoyhtiöön?

t. Rainer


tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #41 : Kesäkuu 16, 2017, 08:55:11 »

Ihan asiasta toiseen: Sr3 -vetureita ei ole käytetty missään aikataulunmukaisessa matkustajajunavuorossa, vaikka vetureita lienee maassa kymmenkunta ja ensimmäisen saapumisesta on n puolitoista vuotta. Ei taida 19.6 voimaan astuneissa tauluissakaan olla yhtään Sr3:lla vedettäväksi merkittyä matkustajajunaa? Mistä johtuu?

Varautuuko VR jo siihen että henkilöliikenteen kilpailutuksessa, kaikki henkilöjunakalusto siirretään kalustoyhtiöön jossa VR:llä ei olisi mitään sananvaltaa? Pidetäänkö veturisarja siksi kokonaan VR Transpointin käytössä jolloin suurempi todennäköisyys olisi ettei niitä ei siirretä mihinkään kalustoyhtiöön?

t. Rainer

Samaa olen itsekin jo ehtinyt vähän ihmetellä. Mutta eikös Sr3 toisaalta ole jo ominaisuuksiensa puolesta paremminkin tavarajunaveturi. Sillä pitäisi olla parempi vetokyky, mistä on etua raskaiden tavarajunien kanssa pelatessa. Lisäksi löytyy radio-ohjausvalmius ja last mile -aggregaatti sähköistämättömillä syrjäraiteenpätkillä tehtäviä vaihtotöitä varten. Sr2 on elementissään parin-kolmen vaunun Edo-junissa; sirkkelöiköön niitä!
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #42 : Kesäkuu 16, 2017, 17:00:06 »

Varautuuko VR jo siihen että henkilöliikenteen kilpailutuksessa, kaikki henkilöjunakalusto siirretään kalustoyhtiöön jossa VR:llä ei olisi mitään sananvaltaa? Pidetäänkö veturisarja siksi kokonaan VR Transpointin käytössä jolloin suurempi todennäköisyys olisi ettei niitä ei siirretä mihinkään kalustoyhtiöön?

En oikein usko tuohon, koska omistajallahan on täydellinen sananvalta asiassa. Kenelläkään muulla ei sitä ole.

Ennemmin olisin A-P:n kanssa samoilla linjoilla ja pitäisi kollata aikataulut läpi, että joko olisi pian aika juhlia viimeistä Sr1:n vetämää matkustajajunaa.

Kun Sr3:n erikoisominaisuudet kuitenkin viittaavat selvästi tavaraliikenteen tarpeisiin, niin luulisi VR:n vapauttavan tavaraliikenteestä Sr2:a matkustajajunien vetovoimaksi.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #43 : Kesäkuu 16, 2017, 18:27:57 »

Olisiko Sr3 kanssa kuitenkin vain kyse siitä, että koulutettuja kuljettajia ei liene vielä kovin montaa. Kaikki aikanaan ja mielummin kunnon testaukset pohjille, ettei maine mene niinkuin joillain kalustotyypeillä on saattanut käydä...
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #44 : Kesäkuu 19, 2017, 17:22:57 »

D-junissa käytettiin tänään ainakin tunnuksia G, X ja H. Perjantaina kuulemma käytettiin ainakin R:ää ja T:tä. Aamulla D-junassa 9628 kuulutukset ja matkakortinlukijat eivät toimineet, mutta sen sijaan keulasta päin toisessa yksikössä luki näytössä "LIPUNMYYNTI". Useita Sm5-junia tuli vastaan puutteellisella matkustajainformaatiolla. Mm. Sm5 01:ssä luki kilvissä "A-JUNA", 21:ssä pelkkä U ja 73:n sivukilvissä kummallakin rivillä E Helsinki.
tallennettu
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #45 : Kesäkuu 19, 2017, 18:27:00 »

D-junissa käytettiin tänään ainakin tunnuksia G, X ja H. Perjantaina kuulemma käytettiin ainakin R:ää ja T:tä. Aamulla D-junassa 9628 kuulutukset ja matkakortinlukijat eivät toimineet, mutta sen sijaan keulasta päin toisessa yksikössä luki näytössä "LIPUNMYYNTI". Useita Sm5-junia tuli vastaan puutteellisella matkustajainformaatiolla. Mm. Sm5 01:ssä luki kilvissä "A-JUNA", 21:ssä pelkkä U ja 73:n sivukilvissä kummallakin rivillä E Helsinki.
Ja Sm5 44:ssa luki K Kerava, näin ainakin vuorossa K 9363 n. klo 11.20. Paluujunassa vastaavasti K Helsinki. Ja onko niihin D-juniin niin vaikeaa saada se oikea kirjain? Kestäähän se toisaalta jos jokaiseen Sm2-junaan laitetaan uusi kirjain linjakilpinauhaan.
tallennettu

Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2993


« Vastaus #46 : Kesäkuu 19, 2017, 19:21:48 »

Riihimäki-Lahti-lähijunat ovat näemmä saaneet ainakin aikatauluissa tunnuksen G.

Kyllä niistä G-junia tulee, eli kirjainten pitäisi näkyä myös junien keulilla. Samalla tuli mieleen, millähän säädöllä aikovat pitää Sm2-rungoilla ajettavien D-junien linjatunnusnauhoja. Viritetäänkö ne vain kahden kirjaimen väliin, kun D-kirjainta ei Sm1/Sm2-kaluston tunnusnauhasta löydy?

Vankivaunu oli tänään Oulusta lähtevässä Ic-70Edon jälkeen Nom 1003
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #47 : Kesäkuu 20, 2017, 08:15:29 »

Vankivaunu oli tänään Oulusta lähtevässä Ic-70Edon jälkeen Nom 1003

Missä kohtaa junaa vankivaunu on kun veturi työntää?

t. Rainer
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 313


« Vastaus #48 : Kesäkuu 20, 2017, 12:45:56 »

Lainaus

Missä kohtaa junaa vankivaunu on kun veturi työntää?


Tässä tapauksessa veturi ei työnnä vaan vetää koko matkan Oulusta Helsinkiin. Runkokierron takia tässä on kuitenkin ilmeisesti järkevää pitää edo-vaunu kun jossain toisaalla samaa runkoa ajetaan edosta käsin.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #49 : Kesäkuu 20, 2017, 13:06:05 »

Lainaus

Missä kohtaa junaa vankivaunu on kun veturi työntää?


Tässä tapauksessa veturi ei työnnä vaan vetää koko matkan Oulusta Helsinkiin. Runkokierron takia tässä on kuitenkin ilmeisesti järkevää pitää edo-vaunu kun jossain toisaalla samaa runkoa ajetaan edosta käsin.

Eikö vankivaunu kulje nykyisin vain Savon rataa pitkin Oulun ja Helsingin välillä (vai tuleeko se Helsinkiin enää olenkaan?)  eli siirtyykö Kouvolassa sitten veturi toiseen päähän jos vankivaunu on matkassa?

t. Rainer
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Aikataulut 19.6.2017 alkaen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina