[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« : Huhtikuu 23, 2017, 11:36:53 » |
|
Pari- kolmekymmentä vuotta sitten oli sähkövetureiden käytössä perjantai ja lauantai-iltaisin tehonrajoitus koska sähköä ei ollut riittävästi tarjolla valtakunnan verkossa. Tuo kyseisten iltojen rajoitus aiheutui ihmisten kylpytottumuksista, sähkölämmitteiset saunat laitettiin "tulille" noina iltoina. Sähkön tarjonnan vähentymisen huomasi veturissa, varsinkin sähkövetureiden parivedossa ajolangan jännite laski helposti niin alas että vetureiden alijännitesuoja saattoi toimia. Kuinkahan lienee nykyisin, onko rajoitus edelleen voimassa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 23, 2017, 11:52:25 » |
|
En tiedä, mutta sähköautot eivät ainakaan helpota tilannetta. Sanotaan että sähköjunat ja -autot ovat ympäristöystävällisiä, kun ne eivät saastuta, mutta jossain niidenkin tuottama sähkö on valmistettava. Kivihiilivoimaloissa, turvevoimaloissa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2017, 12:24:35 » |
|
Tuossa on jokin kuulopuhe tai sekaannus.
Koko sähköverkon kuormittaminen näkyy taajuuden alenemisena. Silloin ensin Suomessa suuret vesivoimalat ja myös koko pohjoismainen taajuussäätövoimalapooli alkavat laittaa lisää onkaa verkkoon, ja taajuus nousee.
Sähköveturit aiheuttavat paikallista ylikuormitusta, joka ei näy koko verkkoon. Virransyöttökyky kun on vain yhden vaiheen varassa ja yhdyslanka voi olla pitkä. Tällöin vain jännite laskee ja taajuus pysyy samana.
Viime vuosikymmeninä Suomeen on rakennettu vankka 400 kV verkko, jonka tehonantokyky on kyvä. Lisää tehdään koko ajan, koska tuulivoiman arvaamattomuus tuo ison randomin aspektin jakeluun. Jää nähtäväksi riittääkö nykyinen rakentaminen ja kuinka kauan yleensä jaksamme veronmaksajina tukea kannattamatonta tuulivoinan tuotantoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 23, 2017, 13:46:36 » |
|
En tiedä, mutta sähköautot eivät ainakaan helpota tilannetta. Sanotaan että sähköjunat ja -autot ovat ympäristöystävällisiä, kun ne eivät saastuta, mutta jossain niidenkin tuottama sähkö on valmistettava. Kivihiilivoimaloissa, turvevoimaloissa...
Pelästystä sähköautojen aiheuttamasta tehopulasta on olemassa väitöskirja, jonka lopputulema on varsin lohdullinen. Ei lopu sähkö eikä tehopula iske, vaikka heti huomenna olisi 500.000 sähköautoa Suomessa. Käytännössä sähköautot ladattaisiin kotona öisin ja virtaa otettaisiin 16A sulakkeiden takaa eli teho olisi sama kuin lohko- ja sisätilalämppärillä. Tuosta hitaasta öisin tapahtuvasta lataamisesta johtuen sähköverkolle ei olisi ongelmaa. Käytännössä öinen kulutuksen vähentymisen kuoppa loivenisi. Mitään dramaattista ei siis ole luvassa. Väitöskirjassa tutkittu skenaario oli vielä tuplattu valtion virallisesta tavoitteesta eli 250.000 ladattavasta autosta vuonna 2030.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 23, 2017, 15:25:44 » |
|
Onkin mielenkiintoista seurata tulevaa sähkön hinnoittelua. Tähän asti on yösähkö enää vähemmän edullista, kuin päiväsähkö. Tällä on ollut tarkoitus saada sähkökulutusta tasattua eri vuorokauden aikoina. Juuri esim. varaaja- ja lattialämmityskäytössä. Kun nyt kulutus muuttuisikin, miten sähkön hinnoitteluperusteet voivat muuttua. Konstit (lue: tekosyyt) kyllä keksitään. Lisäksi kuormitusten tasaamiseksi on esim. sähkökiukaan käytöllä pudotettu muuta lämmitystä sen ajaksi pois, kun kiuas on tehoa kuluttamassa. Kun tähän soppaan lykätään sähköauton öinen lataus......
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2017, 15:43:43 » |
|
Kylmä fakta on että emme ole sähköomavaraisia.. Eli hiili/öljy yms. "saastuttavia" on ajettu vihreiden toiminnalla alas. Tavallisessa tilanteessa kun saadaan tuotua se puute on tilanne ok. Mutta jos sattuu pitkä kovien pakkasten jakso Pohjoismaissa ja Venäjällä ollaan jo huonossa jamassa, tähän kun lisätään vielä yhden ydinvoimalan tai tuontijohdon irtaantuminen kantaverkosta on osassa maata pimeää, kun teräs tehtaat ja osa paperi/saha-teollisuudesta saadaan ajettua alas saadaan taas pirtteihin valoa ja lämpöä..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 23, 2017, 15:48:28 » |
|
Kyllä siitä oli ihan kirjallinen ohje, ei perustunut kuulopuheisiin. Yhdellä veturilla enintään 800 ampeeria, kahdella 400 ja ajolangan jännitettä tuli seurata. Tuli vain mieleen kun uuden atomivoimalan rakennus tökii pahasti. Kuinkahan käy jos tulisi pakkastalvi jolloin naaperitkin tarvitsisivat enemmän sähköä omiin tarpeisiinsa. Nythän märät kesät ja leudot talvet ovat auttaneet. Mikko ehtikin pohtimaan samaa asiaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Siimes
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 68
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 23, 2017, 16:25:52 » |
|
Kyllä rautatieliikenteen siirtäminen sähkökäyttöisten veturien varaan on riskialtis ratkaisu. Sota ym. kriisitilanteissa on sähköverkosto kyberuhkien takia hyvin haavoittuva.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 23, 2017, 18:25:43 » |
|
Pelästystä sähköautojen aiheuttamasta tehopulasta on olemassa väitöskirja, jonka lopputulema on varsin lohdullinen. Ei lopu sähkö eikä tehopula iske, vaikka heti huomenna olisi 500.000 sähköautoa Suomessa.
Aha, missähän väitöskirjassa noin sanotaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 23, 2017, 18:28:28 » |
|
Kyllä siitä oli ihan kirjallinen ohje, ei perustunut kuulopuheisiin. Yhdellä veturilla enintään 800 ampeeria, kahdella 400 ja ajolangan jännitettä tuli seurata. Tuli vain mieleen kun uuden atomivoimalan rakennus tökii pahasti. Kuinkahan käy jos tulisi pakkastalvi jolloin naaperitkin tarvitsisivat enemmän sähköä omiin tarpeisiinsa. Nythän märät kesät ja leudot talvet ovat auttaneet. Mikko ehtikin pohtimaan samaa asiaa.
Niin, on toki sellainen ohje voinut ollakin -- vaikka et siitä ilmeisesti mitään viitetietoa muistakaan -- mutta sillä ei ihan varmasti ole ollut mitään tekemistä sähkösaunojen tms kanssa. Suomen kantaverkkoa ei ole koskaan päästetty siihen tilaan, että muutama sähköveturi sitä olisi kaatanut. OL3 ilmeisesti tuottaa ainakin koemielessä sähköä jo ensi pakkaskaudella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 23, 2017, 18:33:00 » |
|
Kylmä fakta on että emme ole sähköomavaraisia.. Eli hiili/öljy yms. "saastuttavia" on ajettu vihreiden toiminnalla alas. Tavallisessa tilanteessa kun saadaan tuotua se puute on tilanne ok. Mutta jos sattuu pitkä kovien pakkasten jakso Pohjoismaissa ja Venäjällä ollaan jo huonossa jamassa, tähän kun lisätään vielä yhden ydinvoimalan tai tuontijohdon irtaantuminen kantaverkosta on osassa maata pimeää, kun teräs tehtaat ja osa paperi/saha-teollisuudesta saadaan ajettua alas saadaan taas pirtteihin valoa ja lämpöä..
Niin teollisuudella on kyllä ihan papereissa mainittuna ja sovittuina ne kuormat, joita aletaan tehopulassa irroitella. Terästehtaat tuskin siihen kuuluvat. Sen jälkeen aletaan ottaa kuluttajia irti, toivottavasti Helsingin kantakaupungista aloittaen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 23, 2017, 18:35:19 » |
|
Onkin mielenkiintoista seurata tulevaa sähkön hinnoittelua. Tähän asti on yösähkö enää vähemmän edullista, kuin päiväsähkö.
Ei ole mielestäni juuri kellään mitään syytä olla siirtymättä tuntipohjaiseen Spot-hinnoitteluun. Itse olen ollut siinä keppi- ja keihäsajasta lähtien eli heti kun mahdollisuus tuli. Nykyään tarjoajia on valittavaksi asti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 23, 2017, 18:40:12 » |
|
Kyllä rautatieliikenteen siirtäminen sähkökäyttöisten veturien varaan on riskialtis ratkaisu. Sota ym. kriisitilanteissa on sähköverkosto kyberuhkien takia hyvin haavoittuva.
Höpötihöi niille "kyberuhille". Ne ovat tietyn porukan myyntipuheita omille uhkakuvabisneksilleen. Yksi risteilyohjus esim meille Kangasalan 400 kV kenttään ja suurmuuntajaan ja se on siinä tämän alueen osalta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #14 : Huhtikuu 23, 2017, 18:49:34 » |
|
Pelästystä sähköautojen aiheuttamasta tehopulasta on olemassa väitöskirja, jonka lopputulema on varsin lohdullinen. Ei lopu sähkö eikä tehopula iske, vaikka heti huomenna olisi 500.000 sähköautoa Suomessa.
Aha, missähän väitöskirjassa noin sanotaan? Enpä tähän hätään sitä löydä, kun ei ole tekijästä eikä otsikosta varmaa muistikuvaa. Viime viikon sunnuntaina Hesarissa se taidettiin viimeksi mainita. Edit: Äkkiseltään googlattuna Fingridin sidosryhmälehdessä spekuloidaan sähköautojen kaatavan kantaverkon. Ei kaada, ei vaikka olisi 2,5 miljoonaa sähköauto, sanovat kantaverkkoyhtiöstäkin. "Sähköjärjestelmä on murroksessa, ja sähköautot nähdään joko peikkona tai mahdollisuutena. Sähköjärjestelmän kannalta 250 000 sähköauton energiankulutus ei ole iso ongelma, sähkönkulutuksen lisäys vuodessa on noin 1 TWh. Viimeisen kahdeksan vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin 8 TWh, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh:n lisäys). Niin siirto- kuin jakeluverkotkin ovat vahvistuneen kyseisen vuoden jälkeen, joten uskon, että piuhat keskimäärin kestävät."https://www.fingridlehti.fi/250-000-sahkoautoa-tulee-kaatuuko-kantaverkko/Ylipäätään ei löydy mitään järkevää lähdettä sellaiselle tiedolle, että sähköverkko ei suoriutuisi 250.000 sähköauton latauksista. Puheenvuorot joissa sellaista väitetään ovat tasoltaan samaa luokkaa kuin räjähtävät lepakot.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2017, 19:03:14 kirjoittanut Simo Virtanen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #15 : Huhtikuu 23, 2017, 18:51:16 » |
|
Kyllä rautatieliikenteen siirtäminen sähkökäyttöisten veturien varaan on riskialtis ratkaisu. Sota ym. kriisitilanteissa on sähköverkosto kyberuhkien takia hyvin haavoittuva.
Höpötihöi niille "kyberuhille". Ne ovat tietyn porukan myyntipuheita omille uhkakuvabisneksilleen. Yksi risteilyohjus esim meille Kangasalan 400 kV kenttään ja suurmuuntajaan ja se on siinä tämän alueen osalta. Eiköhän rautateiden vetovoima ole siinä vaiheessa niitä pienemmän luokan murheita. Mitään sellaista ei rautateillä kulje jota ei kumipyörillä voitaisi kuljettaa ottaen huomioon, että sillon eletään puolustustilalain mukaisessa asemassa ja viranomaiset määräävät mitä ja missä kuljetetaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #16 : Huhtikuu 23, 2017, 18:59:17 » |
|
Kyllä rautatieliikenteen siirtäminen sähkökäyttöisten veturien varaan on riskialtis ratkaisu. Sota ym. kriisitilanteissa on sähköverkosto kyberuhkien takia hyvin haavoittuva.
Höpötihöi niille "kyberuhille". Ne ovat tietyn porukan myyntipuheita omille uhkakuvabisneksilleen. Yksi risteilyohjus esim meille Kangasalan 400 kV kenttään ja suurmuuntajaan ja se on siinä tämän alueen osalta. Eiköhän rautateiden vetovoima ole siinä vaiheessa niitä pienemmän luokan murheita. Mitään sellaista ei rautateillä kulje jota ei kumipyörillä voitaisi kuljettaa ottaen huomioon, että sillon eletään puolustustilalain mukaisessa asemassa ja viranomaiset määräävät mitä ja missä kuljetetaan. Joo, kyllähän se niin on, että rautatiet ovat Suomessa ainakin menneisyyttä. Sähköt kyllä saa poikki naurettavan helposti, ja silloin tarvittaisiin miljoona lottaa, kampipuhelimia ja muistilehtiöitä, koska kaikki perustuu sähkön helppoon ja varmaan saatavuuteen. Mikään ei silloin kulje, ja puukaasuttimia ja hevosiakaan ei ole. Ratkaisu ongelmaan on ainakin minun mielestäni poliittinen maltti ja kaiken sodanlietsonnan lopettaminen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #17 : Huhtikuu 23, 2017, 19:01:24 » |
|
Pelästystä sähköautojen aiheuttamasta tehopulasta on olemassa väitöskirja, jonka lopputulema on varsin lohdullinen. Ei lopu sähkö eikä tehopula iske, vaikka heti huomenna olisi 500.000 sähköautoa Suomessa.
Aha, missähän väitöskirjassa noin sanotaan? Enpä tähän hätään sitä löydä, kun ei ole tekijästä eikä otsikosta varmaa muistikuvaa. Viime viikon sunnuntaina Hesarissa se taidettiin viimeksi mainita. No sehän on sitten melkein totta ja argumentti on lähes valiidi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #18 : Huhtikuu 23, 2017, 19:05:36 » |
|
Kyllä rautatieliikenteen siirtäminen sähkökäyttöisten veturien varaan on riskialtis ratkaisu. Sota ym. kriisitilanteissa on sähköverkosto kyberuhkien takia hyvin haavoittuva.
Höpötihöi niille "kyberuhille". Ne ovat tietyn porukan myyntipuheita omille uhkakuvabisneksilleen. Yksi risteilyohjus esim meille Kangasalan 400 kV kenttään ja suurmuuntajaan ja se on siinä tämän alueen osalta. Eiköhän rautateiden vetovoima ole siinä vaiheessa niitä pienemmän luokan murheita. Mitään sellaista ei rautateillä kulje jota ei kumipyörillä voitaisi kuljettaa ottaen huomioon, että sillon eletään puolustustilalain mukaisessa asemassa ja viranomaiset määräävät mitä ja missä kuljetetaan. Joo, kyllähän se niin on, että rautatiet ovat Suomessa ainakin menneisyyttä. Sähköt kyllä saa poikki naurettavan helposti, ja silloin tarvittaisiin miljoona lottaa, kampipuhelimia ja muistilehtiöitä, koska kaikki perustuu sähkön helppoon ja varmaan saatavuuteen. Mikään ei silloin kulje, ja puukaasuttimia ja hevosiakaan ei ole. Ratkaisu ongelmaan on ainakin minun mielestäni poliittinen maltti ja kaiken sodanlietsonnan lopettaminen. Suomiko täällä sotaa lietsoo? Kyllä se on Putin ja venäläiset ihan itse, jotka tämän maanosan turvallisuutta horjuttavat. Suomella ja muulla länsimaiden yhteisöllä ei olisi ollut mitään sitä vastaan, että Venäjä olisi kehittynyt länsimaiseksi demokratiaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #19 : Huhtikuu 23, 2017, 19:10:58 » |
|
Pelästystä sähköautojen aiheuttamasta tehopulasta on olemassa väitöskirja, jonka lopputulema on varsin lohdullinen. Ei lopu sähkö eikä tehopula iske, vaikka heti huomenna olisi 500.000 sähköautoa Suomessa.
Aha, missähän väitöskirjassa noin sanotaan? Enpä tähän hätään sitä löydä, kun ei ole tekijästä eikä otsikosta varmaa muistikuvaa. Viime viikon sunnuntaina Hesarissa se taidettiin viimeksi mainita. No sehän on sitten melkein totta ja argumentti on lähes valiidi. Kerro ihmeessä perusteet omalle kannallesi. Lisään tähän vielä toistamiseen tuohon äskeiseen lisäämäni: Edit: Äkkiseltään googlattuna Fingridin sidosryhmälehdessä spekuloidaan sähköautojen kaatavan kantaverkon. Ei kaada, ei vaikka olisi 2,5 miljoonaa sähköauto, sanovat kantaverkkoyhtiöstäkin. "Sähköjärjestelmä on murroksessa, ja sähköautot nähdään joko peikkona tai mahdollisuutena. Sähköjärjestelmän kannalta 250 000 sähköauton energiankulutus ei ole iso ongelma, sähkönkulutuksen lisäys vuodessa on noin 1 TWh. Viimeisen kahdeksan vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin 8 TWh, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh:n lisäys). Niin siirto- kuin jakeluverkotkin ovat vahvistuneen kyseisen vuoden jälkeen, joten uskon, että piuhat keskimäärin kestävät." https://www.fingridlehti.fi/250-000-sahkoautoa-tulee-kaatuuko-kantaverkko/Ylipäätään ei löydy mitään järkevää lähdettä sellaiselle tiedolle, että sähköverkko ei suoriutuisi 250.000 sähköauton latauksista. Puheenvuorot joissa sellaista väitetään ovat tasoltaan samaa luokkaa kuin räjähtävät lepakot.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #20 : Huhtikuu 23, 2017, 19:22:56 » |
|
Kyllä rautatieliikenteen siirtäminen sähkökäyttöisten veturien varaan on riskialtis ratkaisu. Sota ym. kriisitilanteissa on sähköverkosto kyberuhkien takia hyvin haavoittuva.
Höpötihöi niille "kyberuhille". Ne ovat tietyn porukan myyntipuheita omille uhkakuvabisneksilleen. Yksi risteilyohjus esim meille Kangasalan 400 kV kenttään ja suurmuuntajaan ja se on siinä tämän alueen osalta. Eiköhän rautateiden vetovoima ole siinä vaiheessa niitä pienemmän luokan murheita. Mitään sellaista ei rautateillä kulje jota ei kumipyörillä voitaisi kuljettaa ottaen huomioon, että sillon eletään puolustustilalain mukaisessa asemassa ja viranomaiset määräävät mitä ja missä kuljetetaan. Joo, kyllähän se niin on, että rautatiet ovat Suomessa ainakin menneisyyttä. Sähköt kyllä saa poikki naurettavan helposti, ja silloin tarvittaisiin miljoona lottaa, kampipuhelimia ja muistilehtiöitä, koska kaikki perustuu sähkön helppoon ja varmaan saatavuuteen. Mikään ei silloin kulje, ja puukaasuttimia ja hevosiakaan ei ole. Ratkaisu ongelmaan on ainakin minun mielestäni poliittinen maltti ja kaiken sodanlietsonnan lopettaminen. Suomiko täällä sotaa lietsoo? Kyllä se on Putin ja venäläiset ihan itse, jotka tämän maanosan turvallisuutta horjuttavat. Suomella ja muulla länsimaiden yhteisöllä ei olisi ollut mitään sitä vastaan, että Venäjä olisi kehittynyt länsimaiseksi demokratiaksi. Putin on erittäin selväpäinen ihminen. Sen sijaan juuri tuo Putinilla pelottelu on suoraan vaarallista meidän kannaltamme. Mitään syytä siihen ei ole. Kukaan Venäjällä ei Suomea uhkaa. EU:n väestönvaihtopolitiikka taas uhkaa meitä joka ainut päivä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #21 : Huhtikuu 23, 2017, 19:30:02 » |
|
Pelästystä sähköautojen aiheuttamasta tehopulasta on olemassa väitöskirja, jonka lopputulema on varsin lohdullinen. Ei lopu sähkö eikä tehopula iske, vaikka heti huomenna olisi 500.000 sähköautoa Suomessa.
Aha, missähän väitöskirjassa noin sanotaan? Enpä tähän hätään sitä löydä, kun ei ole tekijästä eikä otsikosta varmaa muistikuvaa. Viime viikon sunnuntaina Hesarissa se taidettiin viimeksi mainita. No sehän on sitten melkein totta ja argumentti on lähes valiidi. Kerro ihmeessä perusteet omalle kannallesi. Lisään tähän vielä toistamiseen tuohon äskeiseen lisäämäni: Edit: Äkkiseltään googlattuna Fingridin sidosryhmälehdessä spekuloidaan sähköautojen kaatavan kantaverkon. Ei kaada, ei vaikka olisi 2,5 miljoonaa sähköauto, sanovat kantaverkkoyhtiöstäkin. "Sähköjärjestelmä on murroksessa, ja sähköautot nähdään joko peikkona tai mahdollisuutena. Sähköjärjestelmän kannalta 250 000 sähköauton energiankulutus ei ole iso ongelma, sähkönkulutuksen lisäys vuodessa on noin 1 TWh. Viimeisen kahdeksan vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin 8 TWh, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh:n lisäys). Niin siirto- kuin jakeluverkotkin ovat vahvistuneen kyseisen vuoden jälkeen, joten uskon, että piuhat keskimäärin kestävät." https://www.fingridlehti.fi/250-000-sahkoautoa-tulee-kaatuuko-kantaverkko/Ylipäätään ei löydy mitään järkevää lähdettä sellaiselle tiedolle, että sähköverkko ei suoriutuisi 250.000 sähköauton latauksista. Puheenvuorot joissa sellaista väitetään ovat tasoltaan samaa luokkaa kuin räjähtävät lepakot. Niin mitä taas sanon, että tuon uutisen matematiikka on räjähtävän lepakon tasoa. Oikea tapa on laskea kaikkien Suomen polttomoottorikäyttöisten autojen polttoaineenkulutus ja suhteuttaa se sitten oletettuun täyssähköautojen kulutukseen vastaavissa oloissa. Lisäksi on laskettava kaikki sivukulut sähkönjakelusta. Edelleenkään, sähköautoilla EI voida korvata polttomoottorikäyttöisiä autoja Suomen oloissa, ei edes vaikka niiden ostamiseen annettaisiin kuinka veronmaksajain tukiaisia, kuten vesivoimassa ja irtorahassa kylpevässä Norjassa. Ja se "väikkäri" on edelleen hukassa. Mitä siihen sähkönkulutuksen väitettyyn laskuun tulee, niin ehkä pitää vähän niitä saman firman antamia tosiasioitakin katsoa: "Sähkönkulutus kaikkien aikojen ennätystasolla 7.1.2016" http://www.fingrid.fi/fi/ajankohtaista/tiedotteet/Sivut%2FS%C3%A4hk%C3%B6nkulutus-kaikkien-aikojen-enn%C3%A4tystasolla-7.1.2016.aspx
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #22 : Huhtikuu 23, 2017, 19:37:28 » |
|
Oikea tapa on laskea kaikkien Suomen polttomoottorikäyttöisten autojen polttoaineenkulutus ja suhteuttaa se sitten oletettuun täyssähköautojen kulutukseen vastaavissa oloissa. Lisäksi on laskettava kaikki sivukulut sähkönjakelusta.
Edelleenkään, sähköautoilla EI voida korvata polttomoottorikäyttöisiä autoja Suomen oloissa, ei edes vaikka niiden ostamiseen annettaisiin kuinka veronmaksajain tukiaisia, kuten vesivoimassa ja irtorahassa kylpevässä Norjassa.
Ei kai kukaan ole koskaan tuollaista väittänytkään? Siis, että näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa kaikki Suomen polttomoottoriautot vaihtuisivat sähköautoiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #23 : Huhtikuu 23, 2017, 19:39:26 » |
|
30 vuotta sitten tilanne oli kai toinen. Nyt kun tarkemmin asiaa muistelen niin tuo tehorajoitus mahtoi olla Savon radalla Mikkelin pohjoispuoleisella osuudella. Ehkä siellä oli silloisen kantaverkon siirtokyky vaatimattomampi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|