Olen tuossa kunnostellut junan loppuopastinta. Millainen on mahtanut olla virtalähde.
Perinteisessä OLLI-loppuopastelyhdyssä (noissa viitelinkin mukaisissa kantikkaissa malleissa) on käytetty 6V 250 mA hehkupolttimoa, jossa on bajonetti-BA9s-nastakanta (ei siis E10-kierrekanta). Virtalähteenä on käytettty neljää (4) kappaletta ja huomaa - poikkeuksellisesti rinnan kytkettyä 6 V jousiparistoa (mallia 4R25). Samoja paristoja on käytetty käsivalaisimissa, radioissa, jne. Jousipariston keskijousi on miinus (-) ja ulompi kulmassa oleva jousi plus (+) napa.
Viitekuva:
http://vaunut.org/kuva/5292Jousiparisto:
http://www.sahkokaluste.fi/tuotekuvat/450x450/varta-v430v.jpgLoppuopastimen irroitettavassa pohjalevyssä on kuminen tiivistehuullos, joka kiertää pohjalevyn reunoja ja jakaa samalla sisäosan neljään "osioon". Näihin osioihin kiinnitetään paristot pystyasentoon eli jousikontaktit ylöspäin. Pystyssä paristot voivat olla miten päin tahansa eli jousien asettelulla ei ole väliä, sillä pariston keskijousi pysyy aina "paikallaan" ja ainoastaan "kulmajousi liikkuu". Loppuopastimen sisäosaan kiinnitetty piirilevy on taas suunniteltu siten, että pariston kontaktijouset osuvat aina paikoilleen ja napaisuus menee oikein. Loppuopastin toimii yhdellä paristolla, mutta tuotantokäytössä määrä on ollut arvatenkin neljä pidemmän toiminta-ajan saavuttamiseksi, koska hehkupolttimo kuluttaa enemmän virtaa kuin nykyinen LED-diodi tai -matriisi. Tuohon aikaan yhdellä polttimolla, kahdella vastakkain asetetulla heijastinpinnalla (polttimo keskellä) sekä punaisen ja valkoisen "lasin" (muovia) muotoilulla on saavutettu varsin hyvin näkynyt valoefekti.
Yleensä paristokäyttöisissä laitteissa suositaan paristojen sarjaankytkentää (korkeampi napajännite). Yleensä paristojen rinnankytkentää ei suositella, koska paristot eivät ole "ideaalisia" eli häviöttömiä - niissä kun on aina jonkin verran sisäistä vastusta. Paristojen rinnan kytkennällä saavutetaan kuitenkin isompi virranantokyky ja siten toiminta aika. Rinnan kytkettyjen paristojen napajännite alenee alussa "nippuun" kytketyistä huonoimman pariston tasolle eli käytännössä osa paristoista purkautuu hieman, kunnes kaikkien paristojen napajännite on sama.
Tuli joskus aikanaan tutkittua tuollaisen purkin sielunelämää ja ns. reverse-engineerattu skemakin taitaa olla tallella
Uusimmalla LED-tekniikalla toteutettuun loppuopastimeen ei ole vielä päässyt tutustumaan.
LED-opari:
http://vaunut.org/kuva/12854