Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Mites tälläänen puomilaitos tavan teillä?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Lokakuu 02, 2009, 21:11:40 »

Tuollaasta defaulttina kiinni olevaa puomilaitostaha vois kokeella myös ihan tavan tasoristeyksissäkin. Tosin autojen puolesta vilikasliikenteises ei ehkä pelittäs kovin hyvin, mutta ehkä näillä ns puskaradoilla paremmin.  Siis tollaasta meinaan http://vaunut.org/kuva/59001
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2009, 23:33:10 »

Tuollaasta defaulttina kiinni olevaa puomilaitostaha vois kokeella myös ihan tavan tasoristeyksissäkin. Tosin autojen puolesta vilikasliikenteises ei ehkä pelittäs kovin hyvin, mutta ehkä näillä ns puskaradoilla paremmin. 

Oikeastaanhan tämä toimisi mainiosti vaikka kuinka vilkasliikenteisillä radoilla, mutta risteävän maantieliikenteen pitäisi olla suhteellisen hiljaista ja pääosin vakiokulkijoista koostuvaa. Vakiliikkujille kortti auton tuulilasiin (vrt. Kampin pysäköintilaitos tai esim. Tanskan maksulliet sillat) ja satunnaisille kulkijoille nappi tien viereen. Kortin tunnistutksen tai napin painalluksen jälkeen puomi auki heti kun radan ylitys on turvallista.

Päästäisiinköhän tällaisilla lähelle Ruotsin tasoristeysonnettomuuslukuja? Ehkä ei, ajettaisiinhan niitä puomeja luultavasti vain entistä enemmän rikki...
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Lokakuu 03, 2009, 13:14:54 »

En usko, että puomeja ajettaisiin rikki, jos tuollainen systeemi olisi käytössä. Puomien rikki ajamisessa on usein ajatuksena, että "pentele, yleensä ovat auki, mutta nyt ehtivät juuri mennä kiinni. Ei sieltä nyt kuitenkaan vielä junaa tule ja mulla on kiire kiire kiire!" Tällaista tottumusta ei tule, jos puomit ovat defaulttina kiinni. Napin painamisen jälkeen jos ei puomit avaudu, on siinä aika korkea kynnys ruveta puomeja terrorisoimaan.

Tai sitten ollaan totuttu ajamaan mutkan takana, mäen alapäässä olevasta tasoristeyksestä kovaa vauhtia läpi, kun niin on aina ennenkin tehty. Sitten onkin puomit alhaalla, eikä ehtisi enää jarruttaa. Tällöinkin tämä tottumus voitaisiin välttää, jos puomien eteen joka tapauksessa pitäisi aina pysähtyä tai vähintään hiljentää.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Lokakuu 07, 2009, 19:07:20 »

Tuollaasta defaulttina kiinni olevaa puomilaitostaha vois kokeella myös ihan tavan tasoristeyksissäkin. Tosin autojen puolesta vilikasliikenteises ei ehkä pelittäs kovin hyvin, mutta ehkä näillä ns puskaradoilla paremmin. 

Oikeastaanhan tämä toimisi mainiosti vaikka kuinka vilkasliikenteisillä radoilla, mutta risteävän maantieliikenteen pitäisi olla suhteellisen hiljaista ja pääosin vakiokulkijoista koostuvaa. Vakiliikkujille kortti auton tuulilasiin (vrt. Kampin pysäköintilaitos tai esim. Tanskan maksulliet sillat) ja satunnaisille kulkijoille nappi tien viereen. Kortin tunnistutksen tai napin painalluksen jälkeen puomi auki heti kun radan ylitys on turvallista.

Päästäisiinköhän tällaisilla lähelle Ruotsin tasoristeysonnettomuuslukuja? Ehkä ei, ajettaisiinhan niitä puomeja luultavasti vain entistä enemmän rikki...


Tierä mihinä liitukaurella P. Heikkinen vielä elelee, mutta eipä tuosta ole kovin montaa viikkoa takaperin ko Ksk:n satamasta pois ajelles puomit aukes automaattisesti. Saman ilmiön olen havainnut myös Vs:n satamas Vaskiluoros. Ehkä se sitte o vaan jotta täällä Pohjanmaalla ollaan niin paljo erellä tekniikas jotta ...   Virnistää
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #4 : Lokakuu 07, 2009, 20:17:04 »

Tuo, että puomit ovat kiinni, paitsi auton tullessa avautuvat(tietenkin jos junaa ei ole tulossa) vähentäisi kyllä todennäköisesti tasoristeysonnettomuuksia, mutta lisäisi luultavasti puomien rikki ajamista!

Miksei niistä puomeista voisi tehdä niin kestäviä, ettei niistä noin vain autolla läpi ajetakkaan?
Sen verran olen kuitenkin fysiikkaakin opiskellut, etteihän niistä saa millään läpiajamattomia, mutta kuitenkin nykyistä tukevampia.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Ilari Uotila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #5 : Lokakuu 07, 2009, 20:40:32 »

Eköhän riitä, jos läpiajossa menee lamppuja, maski tai tuulilasi palasiksi.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #6 : Lokakuu 07, 2009, 20:42:32 »

Eköhän riitä, jos läpiajossa menee lamppuja, maski tai tuulilasi palasiksi.

Mä en usko, että näitä puomien läpiajajia pätkääkään kiinnostaa mitä autolla tapahtuu, lukuunottamatta vaurioita jotka pysäyttävät ajopelillä matkanteon.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Lokakuu 07, 2009, 23:53:49 »

Tierä mihinä liitukaurella P. Heikkinen vielä elelee, mutta eipä tuosta ole kovin montaa viikkoa takaperin ko Ksk:n satamasta pois ajelles puomit aukes automaattisesti. Saman ilmiön olen havainnut myös Vs:n satamas Vaskiluoros. Ehkä se sitte o vaan jotta täällä Pohjanmaalla ollaan niin paljo erellä tekniikas jotta ...   Virnistää
Rautatiekaurella, Tervoo, rautatiekaurella.

Enkös minä tuossa juuri luetellut pari paikkaa, joissa puomit aukeavat ihan automaagisesti? En tiedä tällaisia olevan rautateiden ja yleisten teiden tasoristeyksessä Suomessa, mutta enhän minä kovin paljon mainitunlaisista risteyksitä tiedäkään. Ehkä haluat, Tervo, luetella minulle muutaman sellaisen sieltä Pohojaanmaalta, että osaan käydä katsomassa seuraavan kerran siellä päin liikkuessani?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Lokakuu 09, 2009, 19:51:14 »

Tierä mihinä liitukaurella P. Heikkinen vielä elelee, mutta eipä tuosta ole kovin montaa viikkoa takaperin ko Ksk:n satamasta pois ajelles puomit aukes automaattisesti. Saman ilmiön olen havainnut myös Vs:n satamas Vaskiluoros. Ehkä se sitte o vaan jotta täällä Pohjanmaalla ollaan niin paljo erellä tekniikas jotta ...   Virnistää
Rautatiekaurella, Tervoo, rautatiekaurella.

Enkös minä tuossa juuri luetellut pari paikkaa, joissa puomit aukeavat ihan automaagisesti? En tiedä tällaisia olevan rautateiden ja yleisten teiden tasoristeyksessä Suomessa, mutta enhän minä kovin paljon mainitunlaisista risteyksitä tiedäkään. Ehkä haluat, Tervo, luetella minulle muutaman sellaisen sieltä Pohojaanmaalta, että osaan käydä katsomassa seuraavan kerran siellä päin liikkuessani?


Mun mielestä sä turajit joistaki korteista vakkareille ja napista satunnaasille.
Aika liitukautiselta kuullostaa kyllä. Tertiäärikaurella varmaha sitte olis pitäny itte veivata veräjä auki  Virnistää Tollaasia automaagisesti avautuvia puomeja/portteja pääsee kokeeleen varmaha tätänykyä kaikis satamis mis on ulukomaanliikennettä ja ovat ko syystä airattuja. Mutta pitää päästä ensin manuaalisesti sinne puomien sisäpuolelle jotta pääsee automaattisesti ulos. Tuossapa pjh:lle foto automaagisesti aukeevan puomin käyttöohojeesta  http://johannes.1g.fi/kuvat/kiskoilla/060809%20Dm7/060809Dm7-297.jpg/full
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Lokakuu 11, 2009, 00:59:08 »

Tuossapa pjh:lle foto automaagisesti aukeevan puomin käyttöohojeesta  http://johannes.1g.fi/kuvat/kiskoilla/060809%20Dm7/060809Dm7-297.jpg/full
Kiitos kiitos! Hienoa aina saada ihan autenttisia käyttöohjeita.
Ihan en nyt oivalla, että missä päin tässä se rautatien ja yleisien tien tasoriesteys sijaitsee, mutta eppäälemättä se on ihan vaan minun tyhymyyttä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Lokakuu 11, 2009, 01:29:13 »

Tuossapa pjh:lle foto automaagisesti aukeevan puomin käyttöohojeesta  http://johannes.1g.fi/kuvat/kiskoilla/060809%20Dm7/060809Dm7-297.jpg/full
Kiitos kiitos! Hienoa aina saada ihan autenttisia käyttöohjeita.
Ihan en nyt oivalla, että missä päin tässä se rautatien ja yleisien tien tasoriesteys sijaitsee, mutta eppäälemättä se on ihan vaan minun tyhymyyttä.
Epäilemättä. Olen kyllä vähän pettynyt jotta pjh:kin käyttää ns idioottikorttia.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Lokakuu 11, 2009, 19:54:44 »

Epäilemättä. Olen kyllä vähän pettynyt jotta pjh:kin käyttää ns idioottikorttia.
Älä huoli, aina ei voi voittaa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Mites tälläänen puomilaitos tavan teillä?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina