Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #25 : Lokakuu 04, 2009, 20:26:53 » |
|
Laitetaan yksi isovaalee Haapamäelle päivystämään tällaisia tilanteita. Sieltä se vois mukavasti mennä vetelemään Pendoja pois tieltä. Tai voisihan haapamäkeläiset tarjota vetoapupäivystystä omilla vetureillaan alihankintatyönä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #26 : Lokakuu 04, 2009, 20:30:12 » |
|
No katsokaas, kun Pendolinojen elinkaari on ollut tälläinen: Ensiksi on ollut lastentauteja ja nyt niiden jälkeen alkaa jo ikääntymisen tuoma kuluminen yms. haitata näiden laitteiden toimintaa
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #27 : Lokakuu 04, 2009, 21:32:52 » |
|
Laitetaan yksi isovaalee Haapamäelle päivystämään tällaisia tilanteita. Sieltä se vois mukavasti mennä vetelemään Pendoja pois tieltä. Tai voisihan haapamäkeläiset tarjota vetoapupäivystystä omilla vetureillaan alihankintatyönä. Joku höyryhepo pelastamassa pendolinoa olisi hieno näky kieltämättä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #28 : Lokakuu 04, 2009, 21:48:12 » |
|
"Joku höyryhepo pelastamassa pendolinoa olisi hieno näky kieltämättä"
Se olisi vuoden kuva.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #29 : Lokakuu 04, 2009, 22:04:17 » |
|
Laitetaan yksi isovaalee Haapamäelle päivystämään tällaisia tilanteita. Sieltä se vois mukavasti mennä vetelemään Pendoja pois tieltä. Olisiko se sen luotettavampaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 186
|
« Vastaus #30 : Lokakuu 04, 2009, 22:16:54 » |
|
Tällä hetkellä liikennetiedotteista ilmenee, että pendolinot 60 Oulusta ja 94 Pieksämäeltä saapuisivat yhtäaikaa Tampereelle noin klo 0.00.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #31 : Lokakuu 04, 2009, 23:04:17 » |
|
Vai onko kaikki Ov-Hpk-Sk välin junansuorittajat lomautettu säästösyistä. Kauko-ohjauksen alaista toimintaa nykyisin koko rataosa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #32 : Lokakuu 04, 2009, 23:12:39 » |
|
Pendolino S56 paikkasi InterCity 58:n tosiaan Oulusta Helsinkiin kahdella Sm3-yksiköllä. Lähtö Oulusta tapahtui muutaman minuutin ennen kello neljää ja pysähdyspaikat olivat siis IC58 aikataulun mukaiset. Järjestely tuntui onnistuneen ja ainakin takimmaisessa rungossa oli istumapaikkoja tarvitsijoille. InterCity 43:sta InterCity 58:aan tulossa ollut runko kääntyi Seinäjoelta Pendolino S56:ksi. Joku siellä kuitenkin tökki ja niinpä Tikkurilassa IC56:n seistessä kello 22:30 aikaan sai S58 sen kiinni.
S58 kohtasi S45:n ja IC47:n Kannuksessa, S53 tuli vastaan Rajaperkiössä sekä IC55:n Seinäjoella.
Loppupeleissä S56, joka korvasi IC58 sai vielä korvata IC2-92 Tampereen ja Helsingin välilläkin 92:n noin 30 minuutin myöhästymisestä johtuen. Täytyy myöntää, että melkoinen seikkailu oli matka Oulusta Helsinkiin matkustajana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 172
|
« Vastaus #33 : Lokakuu 04, 2009, 23:31:17 » |
|
Suosittelisin tekemään kaikkiin automaattikytkimillä varustettuihin vekottimiin hinauspuomin ja hinausvaierin kiinnitysvarusteet ja erillisen paineilmaliitoksen jarruja varten jonka jälkeen hinaus suoritetaan kuten maantieliikenteessä. Tämä ehkäisee kytkentä ongelmat ja tarvittaessa romut tulevat perässä vaikka nahkoneen. Nopeudellahan ei ole väliä, koska aika jää kumminkin lyhyemmäksi kuin ruveta tälläiseen leikkimiseen. Yksi vaihtoehto on tietysti kipata paska penkalta alas.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2202
|
« Vastaus #34 : Lokakuu 05, 2009, 08:38:58 » |
|
Yli kahden tunnin myöhästymisissä SJ (Ruotsissa) maksaa 50% lipun hinnasta takaisin rahana. Aikaisemmin SJ antoi tilalle kokonaan uuden lipun ilmaiseksi, mutta se oli jonkun EU säännön vastainen käytäntö ja nyt siis korvaus on pienempi ainakin säännöllisesti matkustavalle. Millainen käytäntö Suomessa on?
Iltasanomien nettiartikkelin mukaan vain myöhästymisestä aiheutuneet lisäkustannukset korvataan. http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1737282
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #35 : Lokakuu 05, 2009, 09:15:53 » |
|
Suosittelisin tekemään kaikkiin automaattikytkimillä varustettuihin vekottimiin hinauspuomin ja hinausvaierin kiinnitysvarusteet ja erillisen paineilmaliitoksen jarruja varten jonka jälkeen hinaus suoritetaan kuten maantieliikenteessä..
Heh-heh. Vai että oikein vaierilla. Ensinnäkin saisi olla aika paksua vaieria, jotta kestäisi. Lisäksi vaieri ei pysty pidätellä, jos pendoliino tömähtää alamäessä hinaavan veturin perään, siinä veturin ajaja on äkkiä läts ikkunasta läpi, ei näin pojat. Pendoliinossakin on keksitty erillinen hinauskytkinmötikkä, joka laitetaan käsipelin kiinni, ja näin mikä tahansa veturi voi siihen kytkeytyä. Junissa välit täytyy AINA olla kiinteitä, muutoin ihmisiä lentää lasin läpi, ja se ei ole kivaa. Nyt oli kai vain huonoa tuuriakin, että hommat vei aikaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #36 : Lokakuu 05, 2009, 11:34:37 » |
|
Täytyy nostaa hattua Larille & Co, jotka tällaisissa tilanteissa ovat asiakaspalvelussa. Kylmiä hermoja siinä tarvitaan, kun ei ole tietoa tilanteen käänteistä ns johtokeskuksissa ja samalla pitäisi antaa ajantasaista asiallista informaatiota asiakkaille, joista osalla on todella kiire ja osa kiukuttelee vain kiukuttelun vuoksi kun sattuivat aamulla väärällä jalalla nousemaan. Ja tunnetusti haukkujahan tulee aina enemmän kuin kiitoksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #37 : Lokakuu 05, 2009, 19:58:06 » |
|
"Petri" "myöhässä" 15600 osumaa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Miikkulainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 49
|
« Vastaus #38 : Lokakuu 05, 2009, 20:16:51 » |
|
"Petri" "myöhässä" 15600 osumaa *Reps* onneks olen isyyslomalla!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 172
|
« Vastaus #39 : Lokakuu 05, 2009, 22:16:00 » |
|
Mikolle: Joo Pirruus iski. Mutta sitä varten se ilmaletku jarruille, hiljainen nopeus sekä puomi. Siellähän oli yritetty juuri sitä kytkintä mutta ei kaarteen takia onnistunut. Eikä sen vaierin niin kamalan paksu tarvi olla jos jarruja vähän vapautetaan esim. sillä ilmaletkulla. Hinausmatka mahdollisimman lyhyt kunnes se kytkimen käyttö onnistuu. Jos matkustajat ovat kyydissä, heidät komennetaan istumaan sekä varautumaan "kaikkeen".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #40 : Lokakuu 06, 2009, 10:49:40 » |
|
"Petri" "myöhässä" 15600 osumaa Ei se noin mene. Pendolinoja on Suomessa 18 kappaletta: "myöhässä" per yksikkö siis 543,9 kertaa. Petrejä on Suomessa 40299 kappaletta. Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Petri . Täten Petrit ovat "myöhässä" per yksikkö vain 0,39 kertaa, ollen siis monisatakertaisesti luotettavampia kuin Pendolinot!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #41 : Lokakuu 06, 2009, 16:26:51 » |
|
"Joku höyryhepo pelastamassa pendolinoa olisi hieno näky kieltämättä"
Se olisi vuoden kuva.
Pendoliino pääsee höyryvoimalla kotia XD
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #42 : Lokakuu 06, 2009, 17:19:58 » |
|
Ei riitä, että Pendolinot ovat epäluotettvia. Ne ovat myös erittäin epämukavia ja ahtaita. Erityisesti ns. niskatyyny on kuin inkvisitioväline. Vanhat siniset vaunut ovat mukavia ja tilavia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #43 : Lokakuu 06, 2009, 17:21:45 » |
|
Eikä sen vaierin niin kamalan paksu tarvi olla jos jarruja vähän vapautetaan esim. sillä ilmaletkulla.
Kyllä ne pitää vapauttaa käytännössä kokonaan, että vaunut liikkuisivat mielekkäällä vetovoimalla. Ja mielekäs tarkoittaa tässä sitä, että joku vaijeri (siinä on jii) sen ylipäätään kestäisi. Hauska idea kuitenkin, mutta kyllä melko moni idea menisi toteuttamiskelpoisuude tämän edelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #44 : Lokakuu 07, 2009, 03:59:20 » |
|
"pendolino" "ajoissa" 3940 osumaa lähde: www.google.fiHeh-heh. Vai että oikein vaierilla. Ensinnäkin saisi olla aika paksua vaieria, jotta kestäisi.
Tietenkään vaijeri ei olisi "kovinkaan" käytännöllinen hinauspuuhissa, mutta kestävyyden kannaltahan vaijerit ovat käyttökelpoisia melkein mihin vaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kjell Knapas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #45 : Lokakuu 07, 2009, 14:18:20 » |
|
Kyllä vaijerivetoa itse asiassa harrastetaan tässä maassa. Mm Inkeroisissa ja Lauritsalassa on varta vasten sähkömoottoreita, joilla vaunuja vedellään vaijereilla. Ja mitä pitäisi tehdä, jos nykäisty vaunu jää ristiin? Tilata apuveturi kymmenien tai satojen kilometrien päästä? No ei, se on kyllä vihon viimeinen keino. Mm tätä tilannetta varten eräissä vetureissa todella on vaijerivetolaitteet.
Vaijeriveto samaa raidetta kulkevalla veturilla lienee harvinaista, koska on harvoin tarpeen. Mikään mahdottomuus se ei kuitenkaan ole. Jarrua voi laittaa kiinni liikkeellelähdön jälkeen sillee sopivasti, että väli pysyy kireänä.
JMR:llä piti kerran siirtää mäennyppylän toiselle puolelle kaksi vaunua, joihin ei voinut kytkeytyä. Siirtoa yritettiin miesvoimin kaksi kertaa (vauhtia ottamalla), mutta voimat vaan eivät riittäneet. Vaunut vedettiin sitten huipun yli maastoautolla pitkällä köydellä. Kun alamäki alkoi, pysäytin vaunut jarrukengällä. Pysähtymishetkellä otin kengän pyörän alta pois, annoin vaunujen valua hieman lisää ja pysäytin uudelleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #46 : Lokakuu 07, 2009, 15:44:01 » |
|
Kyllä vaijerivetoa itse asiassa harrastetaan tässä maassa. Mm Inkeroisissa ja Lauritsalassa on varta vasten sähkömoottoreita, joilla vaunuja vedellään vaijereilla. Ja mitä pitäisi tehdä, jos nykäisty vaunu jää ristiin? Tilata apuveturi kymmenien tai satojen kilometrien päästä? No ei, se on kyllä vihon viimeinen keino. Mm tätä tilannetta varten eräissä vetureissa todella on vaijerivetolaitteet.
Eikös noissa kuitenkin vaijeri tee eräänlaisen lenkin? Joka tapauksessa siten, että se kykenee välittämään voimia molempiin suuntiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #47 : Lokakuu 07, 2009, 15:47:07 » |
|
Oleellisin kysymys tässä asiassa pitäisi olla se, miten on mahdollista, että rataverkolla sallitaan liikkuvan kalustoa, joka ei ole vian tullen hinattavissa pois muun liikenteen tieltä, jos vika tapahtuu kaarteessa eikä suoralla osuudella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 135
|
« Vastaus #48 : Lokakuu 07, 2009, 15:55:27 » |
|
Koska pendon linjatunnus on S (rikki), niin se käyttäytyy itselleen ominaisella tavalla olemalla rikki koska on rikki!
|
|
|
tallennettu
|
Dieselin ääni turrutti pääni!
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #49 : Lokakuu 07, 2009, 16:20:10 » |
|
Kyllä vaijerivetoa itse asiassa harrastetaan tässä maassa. Mm Inkeroisissa ja Lauritsalassa on varta vasten sähkömoottoreita, joilla vaunuja vedellään vaijereilla. Ja mitä pitäisi tehdä, jos nykäisty vaunu jää ristiin? Tilata apuveturi kymmenien tai satojen kilometrien päästä? No ei, se on kyllä vihon viimeinen keino. Mm tätä tilannetta varten eräissä vetureissa todella on vaijerivetolaitteet.
Eikös noissa kuitenkin vaijeri tee eräänlaisen lenkin? Joka tapauksessa siten, että se kykenee välittämään voimia molempiin suuntiin. Jos vaijeri on riittävän pitkä, että saadaan jonkinlainen turvaväli aikaan, tuo ei ehkä ole niin tärkeää hinausmatkan ollessa kokonaisuudessa korkeintaan 100 metriä (tai, mikä on pisin mahdollinen kallistetun kaarteen pituus Suomessa?) Joku vaan hinattavan junan ohjaamoon jarrua käyttelemään ja suurimmaksi sallituksi nopeudeksi 5km/h tai vähemmän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|