Ruotsissa (näin muistelen kuulleeni) vetureissa on vaihtokytkin (tavara/pika), jolla voi ohjailla tasoristeyksen hälytyksen toiminta-aikaa.
Tästä ajatuksestahan voisi jalostaa käänteisenkin sovelluksen. Eli että vetureissa olisi »kertaajat», jotka juoruilevat edessä olevan ylikäytävän turvallisuuslaitoksen toimivuudesta. Kuinkahan suuren työn takana sellaisen ymppääminen olisi osaksi jo olemassa olevaa JKV-laitteistoa?
Ruotsissa tämä toiminto on sikäläisessä JKV:ssa olemassa kuten edellisessä viestissä kerroinkin.
Työ olisi Suomessa suuri. Ja kuten aiemminkin jo laitoin, niin täällä kulttuuri ei tue kyseistä ajattelutapaa:
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lo_2014-07_rato6_web.pdfVaroituslaitosta ei saa varustaa tasoristeysopastimella, jos
– varoituslaitos hälyttää kohdassa 6.5.3.2.2 esitettyjen vaatimusten mukaisen ajan ennen raiteen suurimman nopeuden mukaista nopeutta käyttävän yksikön saapumista tasoristeykseen,
– raidetta käytetään junaliikenteessä,
– raiteen suurin nopeus hälytysosuudella on yli 35 km/h tai
– raiteen kautta voidaan varmistaa kulkutie.