Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: UK:n sähköistysjärjestelmät  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 410


« : Kesäkuu 11, 2017, 21:34:40 »

Kävin 70-luvun lopussa Lontoossa ja olen ollut siitä lähtien sitä mieltä, että UK:n rautateillä käytetään vain virtakiskoja  sähköistysjärjestelmänä. Kun käy nykyisin Eteläenglannissa ei kai kuva ole vielä muuttunutkaan. Tietysti Eurostar ja sen ikäisiä linjoja myös pohjoisempaa ovat eri asia.

Yllätyin äsken täysin kun Facebookissa tuli tämä kuva vastaan https://www.flickr.com/photos/86020500@N06/8639862681 jossa näkyy ajolanka vuonna 1974. Yritin löytää verkosta lisää tietoa. En ole nopeasti löytänyt kuvausta mikä järjestelmä on otettu käyttöön eri maanosissa mihin aikaan. Mutta löytyy kivanäköinen esite Glasgowin lähiliikenteen sähköistämisestä  vuodesta 1960 http://www.railwaysarchive.co.uk/documents/BRS_Glasgow1960.pdf Myös ajolangalla.  Pitäisi joskus lukea kokonaan...

tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #1 : Kesäkuu 12, 2017, 10:16:46 »

Britanniassa on viime vuosikymmenille saakka ollut käytössä kolme merkittävää sähköistysjärjestelmää:

- 750 V tasasähkö, virtakiskolla. Lontoon eteläpuolinen Englanti, muutamat Lontoon ympäristön radat joilla on yhteisliikennettä metron kanssa, sekä Liverpoolin seutu.
- 25 kV 50 Hz ajojohdolla. Sama systeemi kuin Suomessa. Pääradat Lontoosta pohjoiseen, Keski-Englanti, Skotlanti, Lontoon ja Kanaalitunnelin välinen yhdysrata sekä Kanaalitunneli itse. Ensimmäiset sähköistykset tällä systeemillä Lontoon ja Glasgow'n välinen päärata eräine sivuratoineen 1950-luvun lopussa ja 1960-luvulla.
- 1500 V tasasähkö ajojohdolla. Valittiin Britannian standardiksi joskus toisen maailmansodan aikoihin. Ehdittiin toteuttaa Lontoon ja Manchesterin seuduille. Lontoon ympäristössä katosi kuitenkin jo 1960-luvulla ja Manchesterin seudulla 1980-luvun alkuvuosina. Valtaosa radoista muutettiin vaihtosähkölle, mutta Manchesterin - Sheffieldin välinen rata, tämän sähköistyksen pisin yhtäjaksoinen osuus, lakkautettiin lähes täydellisesti 1981 - liikenne ei siis jatkunut edes dieselvetoisena.

Muitakin systeemejä on aiemmin ollut käytössä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Kesäkuu 17, 2017, 11:21:43 »

Tää on tässä keskustelussa mielenkiintoinen linkki: http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/british-isles/british-isles.gif .
Sinisellä Euroopan standardisähköjärjestelmä, eli Suomesta tuttu 25 kV. Vaaleanpunaisella 750 V virtakisko ja vihreällä sähköistämättömät osuudet.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #3 : Kesäkuu 19, 2017, 16:49:36 »

Kyllä, hyvä suuntaa-antava kartta. Eksaktit tuon kartan tiedot eivät kuitenkaan enää ole. Tuon sivuston karttoja ei ole päivitetty enää vuoden 2012 jälkeen. Sinä aikana sähköistysohjelmaa Britanniassa on jatkettu.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: UK:n sähköistysjärjestelmät  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina