Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: YLE Elävä arkisto: Rautatieaiheisia pätkiä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2617


« Vastaus #25 : Helmikuu 18, 2015, 23:46:09 »

Jokin puolipuomilaitoksella varustettu tasoristeyskin ohitetaan. Hymyilee Asjallista. Mikähän tasoristeys mastaa olla kyseessä?

Voisi olla Palopuron laitos. Seisakelaituri kyltteineen on aivan vieressä.

Ks. kuva: http://vaunut.org/kuva/24967
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #26 : Helmikuu 18, 2015, 23:53:54 »

Voisi olla Palopuron laitos. Seisakelaituri kyltteineen on aivan vieressä.

Itse olin kovasti päätymässä Purolaan. Voit toki olla oikeassakin.

www.vaunut.org/kuva/24980
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2617


« Vastaus #27 : Helmikuu 18, 2015, 23:59:02 »

Itse olin kovasti päätymässä Purolaan. Voit toki olla oikeassakin.

www.vaunut.org/kuva/24980

Purola on. Isompi nimikyltti paljastaa Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #28 : Maaliskuu 27, 2015, 21:10:13 »

Näitä Ei taida olla vielä täällä?."Karkkilan pässi" Tarina etenee kylläkin tosi nahkeasti.   http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/03/10/karkkilan-passi-oli-vanhan-rautatien-uskollinen-veturi

On toki: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,8111.0.html

Tästä saa antaa meikäläiselle vaikka 2,5 vuoden bännin vorgiin, kun en tätä kyseistä ketjua valitettavasti muistanut.

Rautatieaiheisia telkkuohjelmia tulee kuitenkin sen verran (samoin latauksia YouTubeen) paljon, että eikö nämä voitaisi erottaa täysin oman otsikon alle? Näin täysin turha vorg-sökning lentäisi kohti, mnjaa, no vaikka kohti Leikolan Ismon Jenkki-rundia.

Sivuhuomautuksena on tosin mainittava, että Leikolan Ismo on aivan varmasti ansainnut Jenkki-turneensa meriiteillään.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #29 : Marraskuu 16, 2015, 06:07:13 »


Selailin vuosi sitten näitä arkiston videoita, ja totesin että suuri osa linkeistä ei toimi enää. (tässäkin ketjussa 2 ensimmäistä).

Olin yhteydessä arkiston toimittajaan, hän tutki asiaa, ja vastasi että jokin sivujen päivitys on linkit "tuhonnut”. Hän lupasi tehdä rautatieaiheisen yhteenvedon EArkistoon, lähetti linkin sitten minulle, oli ihan ok. nyt kun katsoin niin sekään ei enää toimi, kummaa touhua?.

Kun Tuo Elonet listaus on otettu hyvin vastaan, niin teen EA:ta vähän samantapaisen listauksen linkit korjaten. Kysyn nyt onko jollain jotain vastaan jos ylläpito poistaa osin toimimattomaksi muuttuneen aikaisemman historian tästä ketjusta, omani poistin jo. ”Kolusin”Earkiston aika tarkkaan läpi, siellä ei ole enää juuri mitään mikä kelpaisi tänne lisättäväksi, ja uusia tippuu muutamia vuodessa, mutta onhan sitä tässäkin.

Tässä listauksessa on siis kaikki täällä ennestään olleet videot ja aimo annos uusia.
Laitoin numeroinnin, kommentointi on näin helpompaa.

1.  Tietoisku: Tasoristeys (1983)  Täyttä asiaa tänä päivänäkin, olisiko kuvattu Hakkilan montulla. Kohdassa 0.45 on hurja tilanne.  H-auto onnistuu nippa nappa  pääsemään pois kovaa vauhtia kiitävän Sm junan alta.

 http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/11/28/tietoisku-tasoristeys 
 

Sekalaiset

2. ”Mukavasti matkaan junalla”  VR:n esittelyvideo   ”Juhlavissa tunnelmissa matkasivat arvovaltaiset kutsuvieraat Tampere–Parkano–Seinäjoki-radan avajaisiin maaliskuussa 1971. Mukana oli muun muassa presidentti Urho Kekkonen.

Pohjois-Suomeen suuntautuvalle rautatieliikenteelle oli saatu merkittävä parannus. Yhteydet Itä-Suomeen paranivat puolestaan Parikkala–Onkamo-radan valmistuttua  (1972)   http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/mukavasti_matkaan_junalla_102114.html#media=102112 

Asiakas ostaa videolla lipun Seinäjoki-Helsinki (17 mk) – Moskova (+71 mk) – Yokohama (+980 mk), matka maksoi yhteensä noin 1070 mk, ja kesti noin 9 päivää, ja lipun pystyi ostamaan Seinäjoen asemalta. "Tässä päässä vaunua poltetaan Malboroa"!.

Videossa oleva ”diskovaunuosuus” (kiskoteekki) on myöhemmin miksattu hauskasti  yhteen Virve Rostin 1979 esittämän menolippu videon kanssa.        http://www.youtube.com/watch?v=ji1uFe0ma5Y 
 
3. Ja junalla pääsee (1962)   
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/05/30/ja-junalla-paasee 
 
4. Junassa ompi tunnelmaa. . Mies, nainen ja matkalaukku. Siitä rakentuu tarina, kun juna kiitää halki kauniiden Suomen kesämaisemien vuonna 1968 valmistuneessa ja osittain dramatisoidussa VR:n esittely- ja matkailufilmissä. (1968)   http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/ja_junassa_ompi_tunnelmaa_103088.html#media=10317

5. VR:än tuottama rengasmatkavideo  (1959)     http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=5&ag=32&t=151&a=8949 

6. Etelä-Savon kamerakierroksella kohtasivat uusi ja vanha. Pikku-Jumbon korjaamiseen kului 11 000 mummoa rahaa ja paljon talkootunteja (1977)
   http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/12/23/etela-savon-kamerakierroksella-kohtasivat-uusi-ja-vanha

7. Maailman korkein junarata vie Tiibetiin, Rata nousee korkeimmillaan noin 5 000 metriin, junassa onkin turvauduttava lisähappeen vuoristotaudin ehkäisemiseksi. (2006)
   http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/05/27/maailman-korkein-junarata-vie-tiibetiin 

8. Eliel Saarisen Helsingin rautatieasemasta tuli aikansa monumentti (1981)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/09/25/eliel-saarisen-helsingin-rautatieasemasta-tuli-aikansa-monumentti 
 
9. Suomen juna-asemilla ei ollut kiire vuoden 1964 filmissä
 http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/05/suomen-juna-asemilla-ei-ollut-kiire-vuoden-1964-filmissa   


10. Liikkuvaa kuvaa Stadista vuodelta junia, R-asema, ratikoita ym. muuta mielenkiintoista katseltavaa (1937)   http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/kaunis_paakaupunkimme_1937_41472.html#media=41477

 
11. Yhtä kaupunkia kahdessa valtiossa. Tornio ja Haaparanta (1969)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/12/12/yhta-kaupunkia-kahdessa-valtiossa

12. "Posti kulkee, olipa osoitteena Turenki tai Tiibet", sisäkuvaa postivaunusta linjalla (1955)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/12/17/posti-kulkee-olipa-osoitteena-turenki-tai-tiibet 
 
13. Asemalla kellon ympäri on kiireetön kuvaus junan odottamisesta. Aamun ensimmäiset tunnit ovat yhtä pimeitä kuin yö – eipä siis ihme, että rautatieasemalla nuokkuu yksi jos toinenkin. Pian aamu kuitenkin sarastaa usvan läpi ja asemien päivä voi alkaa. (1964) 
   http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/05/suomen-juna-asemilla-ei-ollut-kiire-vuoden-1964-filmissa   

14. Maailman pisin tunneli (1949)
   http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=4&t=27&a=115

15. Toiveammatti - veturinkuljettaja (1950)       http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=508&a=2718 

16. Valtionrautatiet on merkittävä työllistäjä  (1955)     http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=508&a=4649 

17. Topparoikka tulee – Rautateitä rakentamassa  (1962)     http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=321&a=04416
 
18. Kun höyryhepo tuli (1962)
   http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=321&a=5525
   
19. Ihminen ja rautatiet (1962)
   http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=321&a=4905
   
20. Yöjuna (1966)
  http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=321&a=3912


21. Kaupunki joen suussa   Parikkala-Onkamo ja  Joensuu-Ilomantsi radat avataan, alkaa noin   14.00  (1967):
  http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=73&t=965&a=9225

22.  ”Tavara kulkee ketterästi kiskoilla” video (1962)           http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/tavara_kulkee_ketterasti_kiskoilla_80577.html#media=80580     

23. Kesäretki Hankoon junalla (1935)
   http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=22&t=842&a=10610
 
24. Stadivideo   "Ensimmäisten raitiovaunujen lipuessa liikkeelle alkaa kaupunki heräillä. Höyryveturit tuovat työväen Rautatieasemalle ja emännät kiiruhtavat ostoksille. Kaupungin päivä voi alkaa"   (1952) http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=73&t=356&a=09872 

25. On näitä kovia lumi ja pakkas talvia ennenkin ollut, eli vuonna 1984/85 oli myös aika kovat kelit , kolme videota Ylen Elävästä arkistosta ”pakkanen paukkuu, miehet kertovat”
   http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=84&t=729&a=8692
 
26. Uudistuvat rautatiet sinunkin työnantajasi? (1963)
  http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&a=10596

27. Kehärata-hankkeen varrella oli monta mutkaa 4 videota (2004/2010/2013/2015)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/07/06/keharata-hankkeen-varrella-oli-monta-mutkaa

28. Outokummun kuparikaivoksessa,  mukana kaivosjuna  (1933)       http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/10/27/outokummun-kuparikaivoksessa-1933

29. Munakan  legendaarinen mittausasema rautatiesillan kyljessä. ”Hauskasti”? käsitellään noita turvallisuusasioita  ”radalla kulkeminen sakon uhalla kielletty”.  Rautatie oli ainoa kohta joka ei koskaan jäänyt tulvan alle, joten se olikin sitten ”yleisen liikenteen” käytössä, vanhempi rouva kertoo, että "sielä me sitten junien seassa hypimme".(2007)  15 video ylhäältä   http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/taas_tulvii_pohjanmaa_95635.html#media=95661 V
 
30. Vihreän liikkeen pioneerit junamatkalla  (1980)   http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/vihrean_liikkeen_pioneerit_junamatkalla_parempaan_suomeen_55012.html#media=55013

31. Paperiklemmari pysäytti 10 junia (1997).     http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=121&t=974&a=9969

32. Hruštšev Kekkosen 60-vuotispäivillä  (1960)
   http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=6&t=34&a=6233 (1960)

33. Votkaturisteja Lenskiin (Sr1 8008)  (1983) 
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/06/25/votkaturismi
 
34. Tosi tarina: vankivaunu.   Lopputekstin mukaan ensivuonna päätetään siirrytäänkö tässäkin kuljetuslajissa kumipyöräpuolelle. On ehkä järkevää, sillä tavoin voidaan järjestää ketaleille todellinen ovelta ovelle kuljetus, jää turha puljaus asemalaitureilla pois. Ymmärtääkseni VR veloittaa vaunun kuljettamisesta saman hinnan mitä maksaa vaunullinen (60 kpl?) normilippuja samalla välillä, eli rosmot matkustavat todella kalliilla lipulla. Vaunun omistaa kai vankeinhoitohallinto, VR veloittaa lisäksi vaunun kunnossapidosta. Kalliilta tuntuu.  (2012)   http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/vankivaunun_loputon_matka_104599.html#media=104585

Tässä valmis ratkaisu  Ylijääneen vankivaunun voi sitten liittää kaikenlaisiin harjastaja/museojuniin, jossa matkustavat sitten kaikkein kovimmat "kuumakallet"   http://www.kiitokori.fi/fi/tuotteet/linja-autot/vankienkuljetusautot/

35. Naistoimittaja houkutuslintuna Helsingin yössä (1969)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/16/naistoimittaja-houkutuslintuna-helsingin-yossa

36. Matkamies Johnny Cash piipahti Helsingin rautatieasemalla (1984)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/01/23/matkamies-johnny-cash-piipahti-helsingin-rautatieasemalla
 
 37. Nörtti-isku rautatieasemalle (1999)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/08/26/nortteja-kaapissa

38. Suomalainen matkustaa (1962)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/01/03/suomalainen-matkustaa

39. Juice lukee jouluevankeliumia aseman tornista (1981)    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/12/12/juice-lukee-jouluevankeliumia

40. Pozaluista seurasi Heikki Kinnusen kielimatkaa Neuvostoliittoon (1985)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/23/pozaluista-seurasi-heikki-kinnusen-kielimatkaa-neuvostoliittoon 

41. Isän ja äidin töissä: Isäni on asetinlaitemies (1981) 4 video ylhäältä.
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/10/11/isan-ja-aidin-toissa 
 

Draamaa ja huumoria

42. Rautatie Juhani Aho (1973) 8 videota
  http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=90&t=&a=5367

43. Pikkukakkosen Ransu matkustaa junalla Neuvostoliittoon  (1988)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/04/23/ransu-neuvostoliitossa 

44. Pienen kulkijan matka junalla Suomen halki (1984)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/12/03/pienen-kulkijan-matka-suomen-halki 
                                   
45. Lapinlahden Linnut: Maunon piilokamera  (1988)     http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=29&t=797&a=07013

46. Vapaa kuin taivaan lintu-ohjelmassa pojat matkustavat sinisessä 2Dv12-vetoisessa pikajunassa pummilla ja päätyvät Toijalaan. (1988)
  http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=6&ag=105&t=&a=8408

47. Rinnat:  Kapearaiteisella rautatiellä matkustava maalaismies kiinnostuu vastapäätä istuvan rouvan rinnoista pakkomielteen omaisesti.  (1991) 4 videota    http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=90&t=&a=5806
 
48. Der Paavo ja kadonnut juna  (2009)     http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=769&a=6893

49. Sisko ja sen veli: Tuija vaihtaa alaa bingosta junaemännäksi, mikä tarjoaa Immulle hyvän keinon matkustaa ilmaiseksi Helsinkiin.(1986)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/09/07/raiskaajaa-etsitaan

50. Poliitikko Ansan ja Oivan junavaunussa (1995)  4 videota
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/06/08/poliitikko-ansan-ja-oivan-junavaunussa 

 
51. Ansa ja Oiva tutustuvat. Työhönsä vakavasti suhtautuva konduktööri Oiva on saada sätkyn kun junaan tupsahtaa ilakoiva junaemäntä Ansa. 3 videota  (1995)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/06/08/ansa-ja-oiva-tutustuvat

52. Matti Ijäksen lyhytelokuva Lompakko, ” Mies pudottaa vahingossa lompakkonsa junan wc-pöntön kautta radalle. Kukkaro on saatava takaisin, sillä sen sisältönä on kuukauden palkka” 5 videota (1984)     http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=90&t=&a=5484

53. Mauno Ahonen haastattelee rautatiensyöjä lahtista.  (1994)   http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/kummeli_mauno_ahonen_39761.html#media=39765

54. Kummeli: Rässin soseessa (1993) menee vähän ohi hilseen, mutta kummelifaneille ehkä?
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/06/22/kummeli-rassin-soseessa


Onnettomuudet

55. Mommilan onnettomuus 2 videota  (1977)   
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/01/29/mommilan-junaturma

56. Turengin (1986) ja kaksi Lapuan onnettomuutta (1986)  5 videota 
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/01/28/lapuan-ja-turengin-junaturmat

57. Junien yhteentörmäys Kuurilassa  (1957)    http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=910&a=2704                           

58. Juna läpi aseman seinän (1990)     http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=910&a=7894
                             
59. Jokelan junaturma (1996)   http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=910&a=3136 
ja   http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=910&a=3135
 
60. Jyväskylän junaturma (1998)     http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=910&a=3019 ja http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=910&a=3018

61. Juna törmäsi hotellin seinään (2010)  2 videota    http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=910&a=8310
                                 
62. Pommit räjähtivät Madridin aamujunissa (2004)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/02/22/pommit-rajahtivat-madridin-aamujunissa 

63.  Elisenvaaran tragedia. Asemaseudun pommituksissa kuoli yli 150 ihmistä (1944)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/12/19/elisenvaaran-tragedia

Pienoisrautatie
 
64. Pienoisrautatievideoita (ns. Kiteen radasta) 4 kpl.  Näyttää sielä olevan dm 4 kiitojuna,  "krokotiili", laskumäki, junalautta, ym.      http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/01/22/kiteella-pienoisjunat-kiisivat-alppimaisemassa-ja-kwaijoen-sillalla#media=101599
 
65. Pienoisrautatie koukuttaa lapsia ja aikuisia (!952)
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/05/19/pienoisrautatie-koukuttaa-lapsia-ja-aikuisia



Kalusto

66. Höyryvetureista sähköjuniin (1969):
   http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=321&a=4417

67. Suomen sotakorvauksilla rakennettiin Neuvostoliiton tulevaisuutta. (2011)
Juttua sotakorvausvetureista mm.  PT-4   alkaa 38 min
  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/09/17/suomen-sotakorvauksilla-rakennettiin-neuvostoliiton-tulevaisuutta


68. Sähköjuna tulee Suomeen (1969)    http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=321&a=3508

69. Helsingin metro (1985) 
  http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=321&a=2532

70. Dieselvetureita:  Dr16  (1985),  Dv11 (1958), Dr13 (1964) ja Dv12  (1960)
  http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/dieselveturit_olivat_puuttuva_linkki_sahko-_ja_hoyryvetureiden_valilla_104390.html#media=104333
 
71. Kiskoauto eli lättähattu (1955-1988)  4 videota     http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=321&a=2302

72. Pendolinojuna tulee Suomeen (1992-1996) 6 videota     http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=321&a=3060

73. "Karkkilan pässi" Tarina etenee kylläkin tosi nahkeasti.  (1966)     http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/03/10/karkkilan-passi-oli-vanhan-rautatien-uskollinen-veturi

74. Turun raitiovaunut   Sähköiset raitiovaunut liikennöivät Turussa aina Venäjän vallan ajoista 1970-luvun alkupuolelle asti.  2 videota (1963/1972)       http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/turun_raitiovaunut_26908.html#media=26910

75. Suomi siirtyy kesäaikaan, 500 asemalla siirretään kellot manuaalisesti yöllä kesäaikaan 1981)
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/03/15/suomi-siirtyi-kesaaikaan   

76. Tervetuloa Lappiin  (1939) mykkä
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/02/23/tervetuloa-lappiin 


Tekstitiedostoja, mukana video ja audiolinkkejä

77. Pyörien Baana valtasi ratakuilun Helsingin keskustassa (2015)
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/14/pyorien-baana-valtasi-ratakuilun-helsingin-keskustassa

78. Hyppää nostalgiamatkalle höyryjunaan - samalla kuulet tarinaa rautateiden historiasta (2015)
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/09/21/hyppaa-nostalgiamatkalle-hoyryjunaan-samalla-kuulet-tarinaa-rautateiden?ref=ydd-related-content


Audiot
   
79. "Turisti" on Suomen kulkulaitoskalenteri, Audio (1962)
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/turisti-suomen-kulkulaitoskalenteri 

80. 10 minuuttia ennen junan lähtöä 1939, Audio Pekka Tiilikainen selostaa (1939)
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/01/19/10-minuuttia-ennen-junan-lahtoa-1939

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2015, 17:20:18 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #30 : Marraskuu 16, 2015, 09:19:36 »

Nyt oli kyllä Jouni nähnyt valtavasti vaivaa listauksen laatimisesta. Tästä iso käsi mr. Haliselle! Kiitosta siispä vaan.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #31 : Joulukuu 21, 2015, 21:38:47 »


Helsingin makasiinipalot 2006 http://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/12/29/helsingin-makasiinipalot-2006 
tallennettu

Skiffari 40
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #32 : Joulukuu 29, 2015, 08:24:56 »


Kaunis pääkaupunkimme: ”Autot kiiltävät, ratikat kolistelevat ja ihmiset kiirustavat aurinkoisena kesäpäivänä Helsingissä vuonna 1937. Rakennustyömailla tehdään pitkää päivää”. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/08/25/kaunis-paakaupunkimme-1937 
tallennettu

Skiffari 40
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #33 : Tammikuu 01, 2016, 17:08:56 »

Aikansa Juhannusjuna ja ohjaamovideo, etenee kyllä aika veltosti. Vuosi on 1984

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/12/03/pienen-kulkijan-matka-suomen-halki

"Matka alkaa vilkkaalta Helsingin päärautatieasemalta, missä poika hyppää junaan, joka kuljettaa matkalaiset Lapin lääniin saakka".


Suomalainen matkustaa (1962)
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/01/03/suomalainen-matkustaa
 
Miten toi ”pahvilippusysteemi” toimi, oliko kaikille reiteille omat lippunsa (filmissä niitä on ainakin julmetusti omissa lokeroissaan) vai tehtiinkö lippu yksilöllisesti lippukohtaisesti?. jossain olen nähnyt jonkun vehkeen josta lippu ”pullahti” ulos.

Myllerrystä maanalaisessa Helsingissä: MOT 1999
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/01/18/myllerrysta-maanalaisessa-helsingissa

Rautatieasema alkaa olemaan ainoita entisen Kluuvinlahden rakennuksia joka seisoo vielä puupaaluilla, tämä ja rakennuksen ”hukkaneliöt” varmaan vaikutti(taa)  rakennuksen myyntituloihin. Pohjaveden  ja orsiveden (ensin on peruskallio, pohjavesi,  savikerros ja sen päällä on orsivesi) pintaa alueella kuitenkin tarkkaillaan jatkuvasti ja jos se laskee niin pumppaamalla ”kraanavettä” maanalle tilanne saadaan korjattua. Hommahan menee niin että kaikki on niin kauan hyvin kuin puupaalut ovat ”veden alla” mutta jos ne pääsevät kuivumaan, niin lahoaminen alkaa heti. Filmissä näytetään 90 vuotiasta paalua joka on vielä ”kovaa puuta”. Miksi VR yleensä omistaa aseman eivätkö asemat yleensä ole valtion (liikennevirasto)  omistamia?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2016, 20:09:33 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #34 : Tammikuu 02, 2016, 00:50:02 »

Suomalainen matkustaa (1962)
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/01/03/suomalainen-matkustaa
 
Miten toi ”pahvilippusysteemi” toimi, oliko kaikille reiteille omat lippunsa (filmissä niitä on ainakin julmetusti omissa lokeroissaan) vai tehtiinkö lippu yksilöllisesti lippukohtaisesti?. jossain olen nähnyt jonkun vehkeen josta lippu ”pullahti” ulos.


Kysytyimmille reiteille oli asemilla valmiit pahviliput (näköjään Hesassa aika paljon). Lippu ei tainnut "pullahtaa" ulos vehkeestä, vaan sillä lyötiin päivämäärä lippuun. Harvemmin kuljetuille reiteille kirjoitettiin käsin yksilöllinen paperinen lippu - näin olen ymmärtänyt?
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #35 : Tammikuu 29, 2016, 09:57:49 »

Porkkalan palautus, useita rautatieaiheisia pätkiä  http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/22/puna-armeija-purki-sotilastukikohtansa-ja-palautti-porkkalan-yllattaen   
tallennettu

Skiffari 40
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #36 : Maaliskuu 08, 2016, 22:02:45 »

Matkailijan keitaita

Tässä 13 minuuttia pitkässä lyhytelokuvassa vuodelta 1953 vieraillaan Tampereella, Rovaniemellä, Kuopiossa ja Lahdessa. Liikennevälineitä ovat juna, lentokone ja linja-auto. Näitä yhdistävänä tekijänä on Matkaravinto oy.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/10/01/matkailijan-keitaita

Matkustamisessa on menneiden aikojen loistoa. Yöjunassa tarjoilija kiertää myymässä kahvia makuuvaunuosastoihin. Tämmöinen palvelu oli vielä 1980-luvulla Kööpenhaminan ja Oslon välisessä yöjunassa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2016, 16:45:57 kirjoittanut Hannu Siitari » tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #37 : Heinäkuu 14, 2016, 04:59:19 »

Tunnistatko paikan  https://www.instagram.com/p/BHlzUTBB0C1/
tallennettu

Skiffari 40
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #38 : Elokuu 27, 2016, 21:36:59 »


EA:han on lisätty ”Jörkka” Donnerin leffa ”täältä alkaa seikkailu”  vuodelta 1965. Hieno Helsinki-kuvaus ko. vuodelta. Vorg materiaalia koko filmin mittaan. mm. heti alussa ( 4.20  ) kohtaus missä päähenkilöt seisovat kolera-altaan siltakopin vieressä ja kuvaaja on toisella puolella rataa ja äkkiä höyryvetoinen juna suhahtaa siitä välistä.

Pääosia näyttelevät  Harriet Andersson ja Matti Oravisto. Filmi on aika kansainvälinen (sen ajan Suomifilmiksi) Pääosin Ruotsinkielinen, mutta myös Suomea, Englantia, Saksaa ja Ranskaa puhutaan. Filmiä esitettiin 15 maassa, mm. ensi-ilta yhtä aikaa Helsingissä, Oslossa ja Tukholmassa, aikamoinen saavutus sen ajan Suomessa. Ja Jörkka se vielä senkun porskuttaa.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/08/08/taalla-alkaa-seikkailu-oli-donnerin-viilean-vahva-rakkaudentunnustus   
tallennettu

Skiffari 40
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 176


« Vastaus #39 : Syyskuu 16, 2016, 22:49:19 »

Yle Teeman elävä arkisto rautateillä, muutamia lyhytelokuvia peräkkäin noin tunnin ajan ti 20.9. klo 22.30 alkaen.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/09/16/209-teeman-elava-arkisto-rautateilla-kautta-aikain
tallennettu
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 105


« Vastaus #40 : Syyskuu 17, 2016, 22:16:49 »

Onkohan nähtävillä myös tuon jälkeenkin kun ei ole mahdollisuutta tuolloin katsoa?
tallennettu
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #41 : Syyskuu 18, 2016, 16:31:55 »

Onkohan nähtävillä myös tuon jälkeenkin kun ei ole mahdollisuutta tuolloin katsoa?
Tuo uusitaan 2 kertaa eka uusinta perjantaina ja toinen sunnuntaina

EDIT: Pe 23. 9. 18.30 ja su 25.9. 10.00
tallennettu
Johannes Saari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 13


« Vastaus #42 : Syyskuu 22, 2016, 10:47:35 »

Yle Teeman elävä arkisto rautateillä, muutamia lyhytelokuvia peräkkäin noin tunnin ajan ti 20.9. klo 22.30 alkaen.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/09/16/209-teeman-elava-arkisto-rautateilla-kautta-aikain


Videolla "Kun Rautatie Suomeen tuli" näkyy 5m30s kohdilla veturi A1 ja ensimmäiset matkustajavaunut, varsinkin tuo veturin kohtalo kiinnostaa. Oletin, että A1-sarja olisi romutettu aikapäiviä sitten, tuossa on taidettu huijata silmää pienoismallilla ja sopivalla kuvakulmalla?
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #43 : Marraskuu 01, 2016, 17:24:57 »

66. Höyryvetureista sähköjuniin (1969):
   http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=321&a=4417

Muutamia kuvauspaikkatunnistuksia tästä sangen hiivatista videosta, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan:

3:23 Peruskiven muurausta Tuomarilan aseman itäpuolella. Oletettavasti kyseessä on joku tässä kuvassa näkyvistä tolpista.
4:05 Näkymää Kaupunginkallion päältä ennen tunnelia. Vanha ratalinja erottuu taustalla.
4:53 Kilon itäpään tasoristeys
5:08 Sähkörataportaalin pystytystä Kauklahden asemalla
7:38, 12:26 ja 14:17 Helsingin ohikulkutien eli Kehä 3:n silta alkuperäisen Luoman seisakkeen kohdalla
7:50 Leppävaaran asema
14:14 Bensulsin tasoristeys
14:27 Pellon seisake
14:35 Luoman alkuperäinen seisake. Erityisesti tämä kohta on täyttä hiivattia, sillä vanhasta Luomasta ei liikaa kuvia ole nähty.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #44 : Huhtikuu 04, 2018, 00:50:50 »


Lyhytelokuvia Stadista (mykkiä) wanhoilta ajoilta.

https://vimeo.com/258241790   https://vimeo.com/258752913    https://vimeo.com/258227664 
tallennettu

Skiffari 40
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2204


« Vastaus #45 : Huhtikuu 04, 2018, 08:13:46 »

66. Höyryvetureista sähköjuniin (1969):
   http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=321&a=4417

Muutamia kuvauspaikkatunnistuksia tästä sangen hiivatista videosta, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan:

3:23 Peruskiven muurausta Tuomarilan aseman itäpuolella. Oletettavasti kyseessä on joku tässä kuvassa näkyvistä tolpista.
4:05 Näkymää Kaupunginkallion päältä ennen tunnelia. Vanha ratalinja erottuu taustalla.
4:53 Kilon itäpään tasoristeys
5:08 Sähkörataportaalin pystytystä Kauklahden asemalla
7:38, 12:26 ja 14:17 Helsingin ohikulkutien eli Kehä 3:n silta alkuperäisen Luoman seisakkeen kohdalla
7:50 Leppävaaran asema
14:14 Bensulsin tasoristeys
14:27 Pellon seisake
14:35 Luoman alkuperäinen seisake. Erityisesti tämä kohta on täyttä hiivattia, sillä vanhasta Luomasta ei liikaa kuvia ole nähty.
4:42 Jorvaksen länsipää
6:12 Kerän seisakkeen itäpäästä (nykyisten laiturien itäpään kohdalla)
6:23 Kerän seisakkeen itäpäästä (Huomatkaa Algol oy:n raidenosturi, liikkui omalla radallaan, joka oli noin 90 asteen kulmassa rataverkon raiteen kanssa
6:52 Leppävaaran itäisen tulo-opastimen kohdilla
7:01 Kilon Syöttöasema (radan pohjoispuolella, nykyisten laiturien itäpäässä, paikasta muistuttaa yksi 110 kV linjan pylväs.
7:24 Kilo - Leppävaara välin kallioleikkaus, jossa erotusjakso. Kalioleikkauksen länsipää.
12:20, 13:37,  Kauniainen
14:27 Pelto
14:32 Mankinjoki
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #46 : Marraskuu 16, 2018, 11:21:06 »


Päivä Helsingin liikenteessä  https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/02/04/paiva-helsingin-liikenteessa
 
 Helsingin metro valmistui vuosien väännön jälkeen
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/06/08/helsingin-metro-valmistui-vuosien-vaannon-jalkeen   
 
Länsimetroa ryhdyttiin rakentamaan vuosien väännön jälkeen
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/11/17/lansimetroa-ryhdyttiin-rakentamaan-vuosien-vaannon-jalkeen     
tallennettu

Skiffari 40
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #47 : Marraskuu 19, 2018, 02:09:32 »


Matkailua maalla ja merellä    https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/01/08/matkailua-maalla-ja-merella   
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2018, 08:58:10 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #48 : Marraskuu 25, 2018, 09:12:45 »

Tästä ei taida olla vielä toimivaa linkkiä. Kyllä on mahottomasti piuhaa Samissa.

Rautateiden sähköistys käynnistyi 1960-luvulla – Ensimmäisenä valmistui rataosuus Helsingistä Kirkkonummelle
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/09/29/hoyryvetureista-sahkojuniin   
tallennettu

Skiffari 40
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #49 : Joulukuu 23, 2018, 14:37:27 »


Naantalin öljynjalostamo syntyy

”Niemi on tammimetsineen Suomen kauneimpia ja erittäin sopiva öljynjalostamon paikaksi”, toteaa ohjelman selostaja ajan henkeä kuvaten”.

Loppupuolella puksuttaa veturi no:1753, joku tietää varmaan sen tyypin.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/10/03/suomen-ensimmainen-oljynjalostamo 
tallennettu

Skiffari 40
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: YLE Elävä arkisto: Rautatieaiheisia pätkiä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina