Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Oikorata Päijät-Hämeeseen?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Matti Kotiniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« : Tammikuu 17, 2009, 19:12:23 »

Junalla Padasjoelle! Keski-Suomessa puuhataan uutta oikorataa.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/01/781431

Henkilöliikenteen kannalta oikorata voisi tulla kyseeseen. Lyhentäisihän se merkittävästi matkaa Helsinkiin Jyväskylän ja mahdollisesti myös Pieksämäen suunnalta. Sen sijaan Keski-Suomesta ei taida olla liian voimakkaita kohti pääkaupunkia, joten sillä perusteella yhteys ei taida olla tärkeä.

Saakohan Padasjoen isäntä viimeinkin tasoristeyksensä?  Virnistää
tallennettu

Aika jännä...
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2009, 19:41:29 »

Matkan ja ajan lyhenemisen ohella saataisiin lisäksi kierrettyä umpisolmu nimeltä Tampere.

Vielä kun Jyväskylä—Haapajärvi -rata olisi henkilöliikenteelle kelvollisessa kunnossa, saataisiin aikaan ensimmäinen suora yhteys Helsingistä Ouluun ja edelleen pohjoisen perukoille.

Ongelmana vaan on, että rakentaminen maksaa, kunnostaminen maksaa, kaikki maksaa ja aivan liikaa.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2009, 20:39:53 »

Onhan noita kaikenlaisia oikoratoja maailman sivu suunniteltu, yhtenä muun muassa Riihimäki - Jyväskylä. Tietysti nykyään ratoja tarkastellaan entistä enemmän vain päätepisteiden näkökulmasta ajatuksella, ettei niiden välillä kumminkaan ole mitään, jolloin tälläkin ajatuksella voi olla entistä paremmat menestymisen mahdollisuudet. Onneksi niin ei ajateltu 1800-luvulla vaan yritettiin rakentaa oikeaa rataverkkoa, joka palvelisi (ja aikansa palvelikin) myös päätepisteiden välillä sijaitsevia paikkakuntia.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Ian Oliver
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2009, 10:35:36 »

Paras ideat nyt ovat: HELI and "oikea" Marja radat...

HELI = paikkalis ja express liikenne Helsingin ja Kotkan/Haminan välillä (Malmin, Söderkullan, Porvoon, Loviisan kautta)
"Oikea" Marja = paikkalis junat Klaukkalaan(lle?).

Niiden jälkeen ovat monia mahdolisia...Loviisa-Lahti liikenne, Kotka-Kouvola 1/tunti (ehkä Haminakin). Klaukkalasta Nurmijärvin ja rajamäen kautta Hyvinkäälle (anteeksi, meidän pääminiteri asuu liian lähellä)...

Rata Lahden ja Jyväskylän välillä on tyhmä idea minulle....

Ian

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2009, 11:46:51 »

HELI olisi minustakin järkevää rakentaa.

Marja-radalla tarkoitetaan Kehärataa, Marja-nimi on jäänyt pois käytöstä (MARtinlaakson radan JAtko).

Uusi länsirata tunnetaan nimellä ELSA (Espoo-Lohja-SAlo). Sen järkevyys ei minusta ole itsestäänselvä.

Jos päijäthämäläiset oikoratoja kaipaavat, ensimmäisenä listalla pitäisi olla Lahti-Heinola-Mikkeli, jota ilman nykyinen Kerava-Lahti-rata on torso.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #5 : Tammikuu 18, 2009, 13:00:51 »

Jos päijäthämäläiset oikoratoja kaipaavat, ensimmäisenä listalla pitäisi olla Lahti-Heinola-Mikkeli, jota ilman nykyinen Kerava-Lahti-rata on torso.


Turku - Riihimäki - Lahti - Heinola - Mikkeli - Savonlinna - Suojärvi (ja edelleen Siperiaan asti) taisi olla alkuperäinen idea joskus 1920-luvulla, kun kauttakulkuliikenteen elpymiseen vielä uskottiin.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 369


« Vastaus #6 : Tammikuu 18, 2009, 14:53:28 »

Lahti-Jyväskylä Päijänteen jompaa kumpaa puolta tuntuisi ihan järkeenkäyvältä - siinä on suuri aukko Suomen rautateissä. Ehkä se oli alunperin ajateltu laivojen hoidettavaksi. Jatkon Ouluun luulisi helpottavan merkittävästi Pohjanmaan radan ja nelostien paineita.

Minusta myös HELI sekä Vantaankoski/kehärata-Klaukkala-Nurmijärvi kk-Rajamäki-Hyvinkää kuulostavat fiksuilta. Samoin ELSA, ensi vaiheessa esim. Nummelaan, josta Hangon-radan sähköistys ym. tarpeellinen Lohjan asemalle ja edelleen alas Lohjanjärvelle kaupungin keskustan tuntumaan. Jatkon myötä Turku-Salo-Nummela-Hyvinkää-Riihimäki-Lahti jne. tuntuisi myös varsin järkevältä matkustajayhteydeltä, ja miksei tavarayhteydeltäkin.

Ylipäänsä maan eteläosien verkko kaipaisi enemmän vaihtoehtoja, ettei ihan kaikki olisi parin ratapihan varassa. Mikä ettei myös jokin Kontiomäki-Kuusamo-Kemijärvi kuulostaisi mielenkiintoiselta. Hymyilee Tarvitsisi kyllä sen Kelloselkä-Alakurtti -välin uudelleenrakentamisen.

Ja tuo että matkan varrellekin tehtäisiin asemia olisi todella tärkeää. Ymmärrän ettei 50-luvun tyyli joka maitolaiturista enää toimi, mutta esim. Kerava-Lahti välin 2 asemaa on jo aika naurettavaa. (Seisakkeita ne kai teknisesti ovat - onko niissä palveuluita tai edes rakennuksia?) Tai ehkä niistäkin kahdesta pitää olla kiitollinen...
tallennettu
Matti Kotiniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #7 : Tammikuu 18, 2009, 19:28:49 »

Mielestäni Lahti-Jyväskylä-oikorata on tärkeä, mutta ei ajankohtainen yhteys. On muita puuttuvia rataosia, joiden toteutus tulee mielestäni etusijalle.
ELSA on aivan ehdottomalla etusijalla. Sopii myös hyvin Vanhas-Matin päiväuniin, joissa jokainen junamatka suuntautuu rakkaaseen Helsinkiin. ELSA tuo radikaalin vaihtoehdon Turunväylälle työmatkaliikenteeseen, kun puhutaan välistä Espoon Keskus-Lohja. ELSA kyllä vaatii tueksi Hankobaanan sähköistyksen, kumma ettei siitä ole ollut enenpää meteliä.

HELI: Vielä en ole vakuuttunut tämän yhteyden tarpeellisuudesta. Matkustajaliikenteellisesti yhteys tukeutuu ainoastaan Venäjän matkailuun, koska en näe paikallisliikennepotentiaalia koko matkalla, ainoastaan välillä Porvoo-Helsinki. Pitääkö tosiaankin rakentaa aivan uusi yhteys Allegroa varten? Tavarajunaliikenne pääkaupunkiseudulta Venäjälle taitaa koostua Kilpilahden pöntöistä mitä suuremmassa määrin.

Muita toteutettavia yhteyksiä ovat mielestäni erityisesti URPO-rata, Klaukkalan rata, Taivalkoski-Kuusamo ja Tahkon rata.

Kuitenkin puheista on unohtunut vanhojen ratojen korjaus myös muuta kuin puunkuljetusta silmällä pitäen. Jo Savonlinna-Huutokoski välin korjauksen yhteydessä olisi pitänyt tehdä päätös siitä, että välille tulee myös matkustajaliikennettä. Rakentaa laiturit ja katokset etc. samalla kertaa. Jyväskylässä kannattaisikin laatia uusi kirje ministerille koskien matkustajaliikenteen palauttamista välille Jyväskylä-Äänekoski, Lahti voisi harkita samanlaista noottia Heinolan radan suhteen.

Lahti-Jämsä-Jyväskylä-radastahan on ollut puhetta ainakin jo 1920-luvulta alkaen. Linjaa tutkittiin aikanaan hyvinkin tarkasti. Ettei sitä jopa paikoitellen raivattukin? Padasjoella tosiaankin paikalliset isännät rakensivat omia tasoristeyksiä tulevalle ratalinjalle vakuuttaakseen katselmuksella käyneet virkamiehet yhteyden tarpeellisuudesta.
tallennettu

Aika jännä...
Joonas Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #8 : Tammikuu 18, 2009, 21:26:29 »

Jyväskylässä kannattaisikin laatia uusi kirje ministerille koskien matkustajaliikenteen palauttamista välille Jyväskylä-Äänekoski

Kannatetaan!!  Erittäin hyvä ajatus!
tallennettu
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 369


« Vastaus #9 : Tammikuu 19, 2009, 22:19:05 »

Muita toteutettavia yhteyksiä ovat mielestäni erityisesti URPO-rata, Klaukkalan rata, Taivalkoski-Kuusamo ja Tahkon rata.

URPO-rata = Uusikaupunki-Rauma-Pori? Sekin tuntuisi kyllä aika fiksulta. Aukeaisi Turusta ihan erilainen yhteys, jopa Parkanoon ja edelleen Seinäjoelle - jos ei olisi sitä Pori-Niinisalo -väliä jätetty omiin oloihinsa. Toisaalta saisihan sen kuntoon.

Minulla on 70-luvun topografikartta johon on piirretty kuin jo rakenteilla olevaksi rata Uudestakaupungista Kiukaisiin. Pitääkin skannailla sitä tänne jossain vaiheessa. Rauma ja Pori kuulostaisivat kyllä järkevämmältä suunnalta.
tallennettu
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #10 : Tammikuu 21, 2009, 13:36:47 »

Lahti-Heinola -radan kunnostusta matkustajaliikenteen tarpeisiin saattaa vauhdittaa tämä hanke. http://www.ess.fi/?article=222888
tallennettu
Juhana Konttinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #11 : Tammikuu 21, 2009, 21:27:38 »

Jos löytyy rahaa millä mällätä, niin ensin kannattaisi lienee oikoa Jämsä-Orivesi ratalinja pahimmista mutkapaikoista. Esim. Nytkymen kinkkimutkien poistuminen oikaisemalla rata Jämsästä Partalanmäen läpi Lahdenperään olisi jo hyvä lähtökohta parannuksille. (Toki asjanmukaisuusaspektista tarkasteltuna esim. Valkeejärjen rantakurvit ovat kansallisaare, johon ei tule koskea.) Sitten kun Jämsä-Orivesi on korotettu 160km/h -tasolle, voidaan maansiirtokoneet ajaa Päijänteen itäpuolelle ja alkaa rakentamaan yhteyttä Heinolasta kohti Jyväskylää. Tämän työn valmistuttua voidaan samat koneet ajattaa vielä jäähdyttelemään Heinola-Mikkeli oikaisulle. Saman aikasesti on perusparannettu Äänekoski-Haapajärvi-väli. Sitten voimavarat voidaan jälleen sitoa rantaradan uuteen perusparannukseen..
tallennettu
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #12 : Syyskuu 17, 2009, 21:24:04 »

Nopeat itäradat -neuvottelukunta on käynnistämässä esiselvitystä Hämeenlinnan ja Lahden välisestä oikoradasta. Tavoitteena lyhentää yhteyksiä Hämeestä Pietarin suuntaan. Kaavailtu oikorata vankistaisi Lahden-Luumäen radan asemaa runkoratana. Se helpottaisi pääkaupunkiseudun liikennepaineita ja vähentäisi investointien tarvetta. http://www.ess.fi/?article=250962
tallennettu
Kjell Knapas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #13 : Syyskuu 18, 2009, 11:17:05 »

HELI: Vielä en ole vakuuttunut tämän yhteyden tarpeellisuudesta. Matkustajaliikenteellisesti yhteys tukeutuu ainoastaan Venäjän matkailuun, koska en näe paikallisliikennepotentiaalia koko matkalla, ainoastaan välillä Porvoo-Helsinki.
Sadat Haminalaiset, Kotkalaiset ja Loviisalaiset kulkisivat junalla päivittäin Helsinkiin ja takaisin, jos HELI olisi olemassa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Syyskuu 18, 2009, 13:05:00 »

Eipä vaan taitaisi muutama sata matkustajaa riittää, jos heidät jaettaisiin vaikkapa kolmeen eri junaan. Jäisi täyttöaste turhan heikoksi.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #15 : Syyskuu 21, 2009, 21:45:34 »

 Lahti - Heinola on henkilöliikenteen osalta täysin tarpeeton. Kaupunkien välillä on hyväkuntoinen moottoritie, joka pystyy kyllä välittämään tarpeellisen henkilöliikenteen.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #16 : Syyskuu 21, 2009, 22:12:54 »

Tämon hyvä filosofia. Nyt kun Turkuun on Helsingistä motari, voitaisiin siirtää rantaradalta ratainfra jonnekin missä moottoritietä ei ole Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #17 : Syyskuu 22, 2009, 00:27:15 »

Tämon hyvä filosofia. Nyt kun Turkuun on Helsingistä motari, voitaisiin siirtää rantaradalta ratainfra jonnekin missä moottoritietä ei ole Hymyilee

Liikennetarve välillä Helsinki - Turku lienee aivan toista luokkaa kuin välillä Lahti - Heinola.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Syyskuu 22, 2009, 13:42:01 »

Liikennetarve välillä Helsinki - Turku lienee aivan toista luokkaa kuin välillä Lahti - Heinola.
No ei se tarve järin suuri ole myöskään välillä Kouvola-Luumäki, mutta silti se kannattaa peruskorjata. Ja jokainen autosta junaan siirtyvä matkustaja on aina plussaa.
tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #19 : Syyskuu 22, 2009, 23:30:43 »

Älkää kuvitelkokkaan että niitä ratoja rakennettaisiin matkustajaliikennettä varten, kyllä se on rahtiliikenne jota varten ne tehdään.
tallennettu
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #20 : Syyskuu 28, 2009, 23:11:13 »

Nopeat itäradat -neuvottelukunnan johtoryhmä on päättänyt, että Hämeenlinnan ja Lahden välisestä ratayhteydestä laaditaan esiselvitys. Radan linjaamisen ohella otetaan eri vaihtoehtojen vertailu mukaan. Ratahallintokeskuksen ajatuksissa on nimittäin rakentaa kolmioraide Riihimäelle. http://www.ess.fi/?article=252298
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #21 : Syyskuu 29, 2009, 08:29:20 »

Älkää kuvitelkokkaan että niitä ratoja rakennettaisiin matkustajaliikennettä varten, kyllä se on rahtiliikenne jota varten ne tehdään.
Jostain käsittämättömästä syystä suurin osa ihmisistä kuvittelee matkustajaliikenteen olevan erikoisen kannattavaa ja pitävän rautateitä pystyssä. Mutta matkustajaliikenteessä pärjätään nykyiselläkin verkostolla. Ehkä tuo ELSA -rata ja Klaukkalan rata voisivat olla ainoita vain matkustajaliikennettä varten tarkoitettuja ratoja jotka kannattaisivat. Heinola-Mikkeli -väli voisi olla siinä ja siinä, mutta ei Savon radalla nykyäänkään kulje mitenkään järjettömästi matkustajia. Kouvolan ja Luumäen välin parannus kannattaa juurikin suuren tavaraliikenteen takia.

HELI, Jyväskylän "uusi" oikorata ja porilaisen ex-kansanedustaja Mikko Elon haluama Pori-Helsinki -oikorata ovat aivan utopistisia visioita.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 346


« Vastaus #22 : Syyskuu 29, 2009, 15:21:47 »

Kun kyläpoliitikot aukaisevat sanaisen arkkunsa, vastuu siirtyy täysin kuulijoille. Hyvä likiarvo unelmien ja todennäköisten kustannusten välisen suhteen kertoimeksi on pii. Eli kun poliitikkojen esittämä kustannusarvio on 1,2 miljardia, toteutuma on noin neljä.

Lahden ja Jämsän väli on lievästi sanoen vaativaa maastoa. Ei ole aivan sattuma, että rataa ei välille ole rakennettu.

Radan voisikin innovatiivisesti vetää Vesijärven ja Päijänteen pohjaan upotettavaan tunneliin. Kyllä Päijänteessä syvyyttä riittää. Radan voisi nostaa pintaan vaikkapa Virmailansaaressa ja Rapalassa, niin voitaisiin kaukoliikenteen rinnalla ruveta ajamaan autojenkuljetusvaunuja Päijänteen yli (ali) reitillä Padasjoki-Sysmä.
tallennettu
Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #23 : Tammikuu 23, 2010, 06:39:12 »

Matkan ja ajan lyhenemisen ohella saataisiin lisäksi kierrettyä umpisolmu nimeltä Tampere.

Vielä kun Jyväskylä—Haapajärvi -rata olisi henkilöliikenteelle kelvollisessa kunnossa, saataisiin aikaan ensimmäinen suora yhteys Helsingistä Ouluun ja edelleen pohjoisen perukoille.

Ongelmana vaan on, että rakentaminen maksaa, kunnostaminen maksaa, kaikki maksaa ja aivan liikaa.

Tampereen lähellä asuvana kysyn miten umpisolmu Tampere?
ps. piille sopiva politikko likiarvo on 3 + 1/7. ja helpottaa politikkoja kun ei tarvita desimaali pilkkuakaan...
tallennettu
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #24 : Helmikuu 10, 2010, 21:58:50 »

Nopeat itäradat -neuvottelukunta on vakuuttunut Hämeenlinnan ja Lahden välisen poikittaisen ratayhteyden tarpeesta, kertoo ESS:n uutinen. http://www.ess.fi/?article=270425
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Oikorata Päijät-Hämeeseen?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina