Ja kapitalismiin ja markkinaehtoisuuteen mielestäni kuuluu vahvasti se, että jokainen yritys vastaa itse omaisuudestaan ilman että yksikään kansa sen toimintaan osallistuu.
Kyllä, ja siksi kalusto onkin syytä eriyttää kuljetusbisneksestä. Kansa
lahjoitti omaisuuttaan Vr osakeyhtiölle 1.1.1995, vaikka jo silloin VR osakeyhtiön liikemiesten olisi pitänyt maksaa vuokraa kansalle sen omistamasta kalustosta.
Nyt kansa siirtää omaisuuttaan toiseen yhtiöön, eikä kansan omaisuus hupene pätkääkään. Kansan omaisuutta on sitävastoin tärvätty VR osakeyhtiön romuttaessa toimivaa kalustoa. Sitä kansan omistamaa kalustoa.
VR on valtion ja sitämyöden kansan ja sen kalustoa ei tarvitse uhrata yksityistämisen alttarille
Mitä tässä nyt mukamas yksityistetään? Kansa omistaa kalustoyhtiön.
Eikä myöskään ole mitään syytä eriyttää VR:ää henkilö- ja tavaraosioiksi jne. Synergia yms edut katoavat samantien ja hallintokulut vain paisuvat.
Mikään ei estä saman operaattorin harjoittavan edelleen sekä tavara että matkustajaliikennettä. Myöskään alihankintana tapahtuva toiminta onnistuu.
Monopolin purku on mielestäni erinomainen juttu, mutta sen verholla ei saa edes vähäisimmässä määrin antaa mahdollisuutta valtion omaisuuden myyntiiä pilkkahinnalla.
Mitä nyt ollaan myymässä?