Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Höyryveturien vetovoima  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Johannes Saari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 13


« : Syyskuu 28, 2017, 22:12:08 »

Sattumalta löysin tällaisen sivuston jossa on calculaattori höyryveturien vetovoiman laskemiseen.

http://www.smex.net.au/Reference/TractiveEffort02.php

Tuota kun lähdin testailemaan mm. Hr1 tiedoilla, antoi tuon sivun laskin kuitenkin suuremman arvon vetovoimalle mitä aikaisemmat tietolähteet. Onkohan tuo sivuston kaava kuinka paikkansa pitävä vai onkohan jotain muuta syytä miksi sillä saa isommat arvot? Tuossa on kuitenkin huomioitu myös hukkaan mennyt voima, eli pitäisikö tuossa tietää tarkka "hukka-arvo"? Käytin arvoa 0.85

Hr1 on ilmoitettu vetovoimaksi 11610kg ja sivun laskimella saa tulokseksi 15200kg.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #1 : Syyskuu 29, 2017, 06:36:16 »

Suomessa ja Ruotsissa kaksoinskoneistoisilla (simple) kerroin on 0,65 ja esim. Saksassa 0,75. Englannissa ja USA:ssa käytetään kaavassa arvoa 0,85 (85% of Boiler Pressure). Yhdyskoneilla (compound) on alhaisemmat kertoimen arvot.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #2 : Syyskuu 29, 2017, 10:25:33 »

Kerroin 0,85 on ainakin suomalaisille höyryvetureille melko korkealta vaikuttava lukema. Vaikka höyrykoneen puolesta vielä irtoaisikin 15200 kg niin tuo vaatisi Hr1:llä noin kitkakerrointa 0,3 toteutuakseen, kun kaksisylinterisille höyryvetureille annetaan yleensä kertoimia 0,2-0,25 hyvällä kelillä ja/tai tehokkaasti hiekoitetuilla kiskoilla. 11610 kg vastaa sunnilleen kerrointa 0,225 ja lienee hyvinkin lähellä kitkan mahdollistamaa maksimia. Ehkä voisi katsoa, että saksalainen kerroin 0,75 vastaa VR:n vetureiden tapauksessa suunnilleen vetovoiman ihannearvoa ja suomalaisella kertoimella 0,65 haetaan vetovoimaa, joka on kohtuullisella todennäköisyydellä saavutettavissa muutenkin, kuin optimioloissa. Tässä en tarkoita olosuhteilla pelkästään kitkaa vaan myös muita höyrykoneen suorituskykyyn vaikuttavia asioita, kuten ilman lämpötilaa ja polttoaineen laatua.
tallennettu
Johannes Saari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 13


« Vastaus #3 : Syyskuu 29, 2017, 17:32:29 »

Kiitoksia hyvistä vastauksista Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Höyryveturien vetovoima  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina