Silkkitie-rautatieyhteys Kiinasta Suomeen on avautumassa
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3604871/Silkkitierautatieyhteys+Kiinasta+Suomeen+on+avautumassa Havaintoja artikkelista
”Kiinasta tulevassa junassa kulkisi Husun mukaan kaikenlainen tavara, mitä kontteihin menee. Tavarajuna ajaa reitin 10 päivässä, kun laivakuljetukset kestävät kaksi kuukautta”.
-Tällä tavalla saadaan kuljetettua nopeasti Eurooppaan arvokasta tavaraa joka vie vähän tilaa (aletaan kilpailla osin lentoliikenteen kanssa). Esim. eräiden tietokonekomponenttien osalta niiden arvo voi ( verrattuna siihen mitä ne maksavat Aasiassa ko. laivan saavuttua Eurooppaan) laskea pitkän merimatkan aikana. Eli jos toinen toimija lähettää samat komponentit lentoteitse, se saa siitä hintaedun.
”Husun mukaan viennissä sellukuljetukset ovat lupaavia, koska Kiinassa kasvaa voimakkaasti nettikaupan tarvitsemien kartonkien sekä pehmopapereiden kulutus. Niiden valmistuksessa tarvitaan pohjoismaista pitkäkuituista sellua”.
-Tämähän ei ole niinkään arvotavaraa (mutta on se Me tai sitten Pa, miten päin vaan), mutta on muuten simppeliä kuljetettavaa, sovitaan vain ostajan kanssa milloin X määrä paaleja (koko junallinen) pitää olla hänen tontillaan. Voidaan käyttää myös kätevästi viikkoa aikaisemmin saapuneen junan tyhjennettyjä kontteja.
-Tämä konttiasiahan on maailmanlaajuisesti suuri ongelma, kontteja on kokonaisuudessaan aivan riittävästi, mutta ne ovat usein väärässä paikassa (mm. Eurooppa ja Usa). Esimerkkinä tästä on IsonOmpun satamien 3 kärki vientitilastossa (tonneissa) jätepaperi, tyhjät kontit ja romumetalli.
”Silkkitieyhteyttä pitkin kulkee Kiinasta jo noin sata junaa kuukaudessa eri puolille Eurooppaa. Etäisin päätepiste on Madrid Espanjassa Kasvuprosentit ovat olleet yli sataa prosenttia vuodessa, Husu kertoo”.
-Jos homma jo toimii muualle Eurooppaa, niin miksi ei myös Suomeen. Näihin juniin voi myös olla vaikeaa löytää paluurahtia, ja yhteys tarvitsee myös 2 telinvaihtoa. Ratakapasiteettia on varmaan myös enemmän käytettävissä Suomeen päin. Myös konttien toimittaminen Suomesta eteenpäin laivakuljetuksina käy nopeasti ja helposti. Ja jos se jonkun ”märkä uni” joskus toteutuu, niin rautatiekuljetukset meren alitse muualle Eurooppaan myös onnistuisivat.
” Silkkitieyhteydellä Xi'anista Kouvolaan on Husun mukaan mittaa hieman yli 8000 kilometriä. Rata on sähköistetty koko pituudeltaan. Raideleveys on Kiinassa kapeampi, mutta siitä eteenpäin Kouvolaan on sama raideleveys. Muualle Eurooppaan kulkevilla radoilla raideleveys muuttuu Valko-Venäjän ja Puolan rajalla”.
-Se että rata on sähköistetty koko osuudeltaan tarkoittaa varmaan myös sitä että se on muutenkin hyvässä kuosissa?, eli liikenne on sujuvaa ja myös energiatehokasta ja ympäristöystävällistä. Kokonaismatkasta kuljetaan 7900 kilometriä halvemman kustannustason maissa (joissa myös telit vaihdetaan), loput vajaa 100 kilometriä ovat sitten kylläkin kalliimpia.
Miten tässä on mahdollista järjestää se että EU-alueella liikkuu "kaikenkarvaista" itämaiden tavaravaunukalustoa?.
Eli kuulostaa vähän liiankin hyvältä ollakseen totta. On kuitenkin esim. Porin ”hiilipuuhasteluun” verrattuna aivan eri mittaluokan mahdollisuus järkevään liiketoimintaan, niin yritysten kuin myös ympäristön kannaltakin.