Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« : Lokakuu 18, 2017, 23:55:18 » |
|
No nyt käydään tosi intohimoista keskustelua G (+jotain) vaunuista kahdenkin eri kuvan alla http://vaunut.org/kuva/122676 ja http://vaunut.org/kuva/122646 Tulee ihan mieleen tuulahdukset ns. Sr1 kaksinajoluukku ja ns. suuri virroitin keskusteluista. Olisko fiksua siirtää keskustelu tälle puolelle?, löytyy sitten aihe myöskin tulevaisuudessa paremmin. Ylläpitohan tämän lopulta päättää.
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 19, 2017, 11:39:29 » |
|
Ei unohdeta kuvaa http://vaunut.org/kuva/106513 Senkin yhteydessä on taitettu peistä G- ja Ga-vaunuista. Tällä hetkellä kiivaillaan käsittääkseni lähinnä siitä, milloin ns. 'Ga-tyyppi', eli ulkopuolisella pystylaudoituksella varustettu katettu tavaravaunu syntyi ja mihin litteroihin sitä (Ga:n lisäksi) on numeroitu ja milloin, sekä onko siitä olemassa kahta eri tyyppiä, jotka numeroitiin vain omiin litteroihinsa (vanha tyyppi: G vs uusi tyyppi: Ga), vai pikemminkin pitkään käytössä oleen vaunumallin erilaisia kehitysversioita, joita litteroitiin mitä erilaisimpiin litteroihin. Jälkimmäinen kanta pitää ns. 'Ga-tyyppiä' vakiintuneena katetun tavaravaunun rakennetyyppinä, jota siis käytettiin mihin hyvänsä litteraan, joka katettua tavaravaunua edellytti. Aina siihen asti, kun keisarikunnan vaatimuksesta alettiin rakentaa Gb-tyyppiä (joka myöhemmin litteroitiin Gd:ksi). Tällainen kirjoittaminen on hyvin opettavaista. Sitä luulee kirjoittaneensa ymmärrettävää tekstiä, kunnes vastauksesta huomaa, ettei viesti olekaan mennyt perille. Toisinaan se on yllättäen jopa onnistuttu kääntämään päälaelleen. Viestinnän perusteisiin kuulu, että pitää pyrkiä viestimään vastaanottajan viitekehyksen kautta, jotta olisi edes jonkinlainen mahdollisuus tulla ymmärretyksi. Ja sehän ei onnistu, kun ei tunne muiden ajttelutapaa ja vakiintuneita käsityksiä. Tosin eräiden kirjoittajien osalta vähitellen oppii jo etukäteen arvaamaan, miten he reagoivat: Pahimmillaan vain halusta vastustaa, parhaimmillaan lisäinfoa tuottaen tai ajattelemaan pannen.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2017, 11:59:55 kirjoittanut Kurt Ristniemi »
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Antti Taina
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 20, 2017, 19:26:06 » |
|
En ole näköjään tullut minäkään ymmärretyksi siten kuin olin tarkoittanut joten yritän tähän jäsennellä niitä asioita joihin kaipasin lisätietoja.
Käytän tässä kirjoituksessa nimitystä "pystylaudoitettu vaunutyyppi" joka tarkoittaa siis umpitavaravaunua jossa on pystylaudoitettu ulkovuoraus, sisäpuolinen korin tukirakenne ja tätä tyyppiä on esiintynyt valmistuessaan mm. litteroilla G ja Ga. Kuvien kommenteissa tästä vaunutyypistä käytin nimikettä "Ga-tyyppi" joka siis tarkoitti rakenteeltaan tietynlaista vaunutyyppiä ottamatta kantaa mikä littera siihen on merkitty. Nyt siis puhutaan pystylaudoitetusta vaunutyypistä.
Kiinnostuin asiasta koska 1900-luvun alun kuvissa esiintyy pystylaudoitetun tyyppisiä vaunuja sekä G että Ga -tyypeillä. Miksi siis kaikki vaunut joiden "pitäisi" olla Ga-vaunuja eivät ole Ga-litteran alla? Tarkoitan tässä yhteydessä pystylaudoitettuja vaunuja joita ei ole alennettu esim. Gt-vaunuiksi tai siirretty Gma-, Gli- tai muihin muunnossarjoihin. Käytössäni on "Suomen Valtionrautateiden liikkuva kalusto" -luettelot vuosilta 1885, 1899 ja 1906 jotka kukin sisältävät tiedot kaikista vaunuhankinnoista kyseiseen vuoteen mennessa sekä luettelon julkaisuajankohtana käytössä olleet vaunut numerosarjoittain mittatietoineen.
Ga-litteraa esiintyy tilausluettelossa jo vuonna 1860 ja siitä eteenpäin vuoteen 1870 muutaman vaunun sarjoina. Nämä vaunut voi tässä yhteydessä jättää huomiotta koska ne eivät iältään ja taulukoidulta mitoiltaan täsmää lainkaan pystylaudoitettuun vaunutyyppiin jota lienee tilattu ensimmäisen kerran 1886-1888 tienoilla. Ensimmäinen mahdollinen pystylaudoitettu sarja joka on uutena tilattu Ga-litteralla on 6650-6689 vuodelta 1900. Tästä eteenpäin ei enää tilauksissa näy G-vaunuja vaan uudet umpiyleisvaunut on litteroitu Ga-sarjaan em. luettelojen kattaman ajan vuoteen 1906 asti.
Vuoden 1885 luettelon mukaan yleisumpivaunuja on ollut käytössä: G 197 kpl (yleisvaunu) Ga 130 kpl (hevosvaunu) Gb 278 kpl (karjavaunu) Gab 10 kpl (hevos- ja karjavaunu) Gbc 10 kpl (karja- ja raudankuljetusvaunu) Gd 74 kpl (viljavaunu) Gad 30 kpl (hevos- ja viljavaunu) Gabd 2 kpl (hevos-, karja- ja viljavaunu)
Vaunujen lukumäärät ja käyttötarkoitukset ovat peräisin vaunujen yhteenvetotaulukosta.
Seuraavan kerran vaunutyyppejä on luetteloitu 1896 uudelleenlitteroinnista kertovassa dokumentissa jossa G-vaunujen alatyyppejä yhdistellään:
G, Gb -> G (katettu tavaravaunu kappaletavaralle ja karjalle) Ga, Gab, Gabd, Gad -> Ga (katettu tavaravaunu kappaletavaralle, hevosille ja karjalle) Gbc -> Gc (katettu tavaravaunu kappaletavaralle, karjalle ja raudalle) Gd Gbd -> Gd (katettu tavaravaunu kappaletavaralle ja viljalle) Ga -> Gaa (huvihevosvaunu)
Vuoden 1899 luettelossa vaunutyypit Gc, Gd ja Gaa ovat kadonneet. Yleisumpivaunut on yhdistetty G-litteran alle.
Luettelossa kuitenkin esiintyy littera Ga, numerot 9601-9603 (katettu vaunu huvihevosille) Huom! littera on edelleen/taas Ga, ei Gaa.
On arveltu että G-alkuisella litteralla olevia vaunuja ei luettelossa ole syystä tai toisesta haluttu erotella todellisten litteroidensa mukaan, toisin kuin luettelon muut vaunut vaan kaikki G, Ga, Gc, Gd jne -vaunut ovat luettelon G-litteran ryhmässä.
Sitten tullaan tuhannen taalan kysymykseen: onko mahdollista että vuoden 1899 luettelo pitääkin paikkansa ja 1896 litterauudistuksessa määritellyt litterat Ga, Gc ja Gd on tosiaankin yhdistetty G-litteraan? Mikäli Ga olisi tuolloin määritelty tarkoittamaan pystylaudoitettua vaunutyyppiä herää kysymys miksi uusia pystylaudoitetun tyyppisiä vaunua ei tilattu 1896-1900 välisenä aikana Ga-litteralla? Ensimmäinen Ga-litteralla tilattu pystylaudoitetun tyyppinen sarja on tuo em. 6650-6689.
Onko mahdollista että aiemmin käytetty littera Ga otettiin uudelleen käyttöön 1900 kun haluttiin erottaa uudet, mahdollisesti teknisesti parannetut pystylaudoitetun tyyppiset vaunut aiemmin rakennetuista. Valokuvien (valitettavan pienen otannan) perusteella voidaan havaita että ennen ja jälkeen rakennetut pystylaudoitetun tyyppiset vaunut eroavat jonkin verran toisistaan. Ulkonäköä merkityksellisempi syy mahdolliselle uuden litteran käyttöönotolle on uusien vaunujen kantavuuden paraneminen.
Mielestäni ei voida olettaa että vuoden 1896 uudelleenlitteroinnin tuloksena ollut littera Ga tarkoittaa automaattisesti pystylaudoitettua vaunutyyppiä. Littera Ga esiintyy myös vuoden 1885 listauksessa (130 kpl) ja nämä vaunut eivät voi olla pystylaudoitetun tyyppisiä koska vaunutyyppiä ei tuolloin vielä valmistettu. On siis mahdollista että vuoden 1896 uudelleenlitteroinnissa Ga-litteran alla oli huomattavasti kirjavampi joukko vaunuja kuin pelkästään pystylaudoitettu vaunutyyppi joka 1900-luvulla tunnettiin Ga-vaununa.
Vuoden 1885 luettelon vaunujen ja litterointien myöhempiä vaiheita en tällä hetkellä pysty selvittämään koska taulukko käyttää vielä rataosakohtaista numerointia ja kaikki muut lähteeni myöhempää numerointia.
Eli siis yhteenvetona: Löytyykö 1896-1900 -väliseltä ajalta vaunudataa joista pääsee siihen kiinni mitä G-alkuisia litteroita on ollut käytössä ja mitkä niiden numerosarjat olivat?
Tapahtuiko vuoden 1896 uudelleenlitterointi dokumentoidun mukaisena ollen voimassa 1899 luettelon ajankohtaan asti ja sen jälkeen ja 1899 luettelo näinollen on virheellinen tai puutteellinen?
Pidän outona sitä että 1899 ja 1906 vaunuluetteloissa senhetkisten vaunujen luettelossa G-alkuiset yleisvaunut olisi niputettu saman litteran alle vaikka todellisuudessa näin ei olisi ollut. Kaikki muut vaunutyypit kuitenkin löytyvät kaikista luetteloista tarkasti eriteltynä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 465
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 23, 2017, 00:26:16 » |
|
Olen seurannut G-vaunukeskustelua ihaillen asiantuntijoiden paneutumisen syvyyttä. En edes osaa kuvitella, onko seuraavalla mitään yhteyttä. Mikäli joutavaa, niin pyydän anteeksi. Koska käsillä sattuu olemaan tuo RH:n ”Kertomus” vuodelta 1925, vilkaisin sitä taas. Siinä kerrotaan vain uudishankintojen määrä, ei valmistajaa, ei tyyppiä, paitsi onko matkustaja-, vai tavaravaunu. Kirjan liitteenä olevassa listassa on Littera, ja lukumäärä, ei numerosarjaa. Aikaisemmin en ole pannut merkille esitettyä ”loppukaneettia” toisaalla kirjassa: ”On huomattava, että edellä annettu (kokonais-) lukumäärä ei täysin pidä yhtä liitteessä annettujen matkustaja-, ja tavaravaunujen lukumäärän kanssa. ” Syynä on se, että: - 55 O-vaunua on väliaikaisesti muutettu työläisvaunuiksi, joten ne on listassa merkitty henkilövaunuiksi - yksi hylätty E-vaunu on muutettu kylpyvaunuksi, ja on sotaväen käytössä - sotaväen kanuunavaunua ei ole merkitty listaan - yleisessä liikenteessä on käytetty sotasaalisveturia, ja vaunuja, joita ei ole vielä viety kirjoille. Nimittäin 1130 katettua vaunua, 97 avonaista, ja 9 öljyvaunua - Lisäksi tulevat, lukuun ottamatta yksityisratojen vaunuja, 58 postivaunua, 8 Kansainvälisen Makuuvaunuyhtiön ravintolavaunua , 10 Ahlström Oy:n, ja 10 Hackman & Co::n avonaista 2-aakselista tavaravaunua. Säiliövaunuja : 49 kpl Nobel Standard, 39 Masut, 5 Aino Lindeman, 2 Polnaft, ja 12 Valtion Rikkihappo- ja Supefosfaattitehdas. Taulukossa nämä on jaoteltu yksilöimättä akselimäärän mukaan Kantavuus näyttää aina pannun merkille. Seinärakenteesta ajattelisin, että käytettävissä olevan laudan laatu, sitten rakenteen hinta , ja helppous vaikuttavat laudan suuntaan, ei sillä kaiketi ole merkitystä. Sitten huomataan, että valittu rakenne rikkoo katon vesieristettä, ja taas saman litteran ulkonäkö muuttuu… Vuoden 1925 listassa on 16 G-litteraa. Eri käyttö on ymmärrettävää, ruumisvaunu ja lihavaunu…
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 23, 2017, 12:25:15 » |
|
Todettakoon vielä - ties kuinkamonennen - kerran että - vuosikertomusten vaunuluetteloissa katetun yleisvaunun litterana oli G vuoteen 1899 ja siitä eteenpäin Ga. Silti kumpanakin aikajaksona yleisvaunuihin kuului sekä G- että Ga-litteraisia vaunuja. Niitä ei vain listattu vaunuluettelossa. (Muut G:n alalitterat kyllä listattiin) - Litteraa Ga ei "otettu uudelleen käyttöön" vuonna 1900 (ks.yllä). - Vuosikertomuksen 1899 luettelossa huvihevosvaunun littera on Ga. a. , ei Ga. - Kukaan (en ainakaan minä) ei ole arvellut, että G, Ga, Gc, Gd jne -litterat olisi yhdistetty luetteloissa G-litteran alle. (ks. yllä)
Enempää en - taas kerran - jaksa käydä läpi noita toistuvia väärinymmärryksiä.
Muistutan vain, että pystylaudoitettuja 'Ga-tyyppisiä' vaunuja oli olemassa jo ennen vuoden 1896 litterauudistusta ja silloin numeroituna esim. sarjaan G.a.b.d.
Ns 'Ga-tyyppi' (pystylaudoitettu katettu tavaravaunu) ja littera Ga ovat kaksi kokonaan eri asiaa. Pelkän litteran perusteella 'Ga-tyypin' syntyhetkeä ei voi päätellä.
Enempää en jatka tätä alati samoina toistuvien - ja uusien - väärinymmärrysten ja -tulkintojen korjaamista. Hyvää jatkoa.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 28, 2017, 08:09:48 » |
|
Tässä oiva värillinen video kaikille sivuston ”G miehille”. Rautateiden tavaraliikenne. On pysty ja vaakalautaa, terässidettä ja väreissäkin löytyy vaihtoehtoja. https://areena.yle.fi/1-1479965?autoplay=true
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 28, 2017, 08:56:08 » |
|
Niin, filmissä todellakin on rakenteeltaan erilaisia vaunuja. Mikä ei ole mikään ihme, sillä filmi on 1960-luvulta, jolloin ns. ulkopuolisella pystylaudoituksella varustetun Ga-tyypin oli jo aikaa korvanneet kokonaan muut rakennetyypit.
Itseasiassa ns. Ga-tyyppi korvattiin jo v. 1913, jolloin keisarikunnan vaatimuksesta alettiin rakentaa ulkopuolisella rungolla ja sisäpuolisella vaakalaudoituksella varustettuja Gb-vaunuja (myöh Gd).
Vaan tottahan filmissä silti saattaa olla ns. Ga-tyyppisiäkin vaunuja. Kaiketi niitä silloin vielä hengissä oli.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|