VR vaihtaa Sr2-tyypin sähkövetureihin luotettavammat jarrut vuoteen 2021 mennessä. Uusien tönkkäjarrujen asennus vetureihin aloitetaan vuoden 2018 alkupuolella.
VR:n viestintäasiantuntija Juulia Piirainen kertoo, että veturien nykyiset jarrut vaihdetaan kunnossapito-ongelmien takia. VR hakee mallia, jolla jarrujen huoltotarvetta pystytään vähentämään.
- Nykyiset tönkät vaativat erityisesti talvella paljon huoltoa ja aiheuttavat ylimääräisiä kunnossapitokustannuksia.
Piiraisen mukaan varsinaiset jarrujen huoltotoimenpiteet eivät viivästytä junaliikennettä. Jarrut saattavat kuitenkin joskus jäätyä, mitä tapahtuu varsinkin talvella.
- Jarrut pitää silloin irrottaa käsipelillä veturinkuljettajan toimesta, mikä aiheuttaa viivästyksiä junaliikenteessä. Uusien jarrujen hankinta parantaa veturien toimintakykyä talviolosuhteissa.
Piirainen korostaa, että nykyiset jarrut ovat turvallisia ja viranomaisten hyväksymiä. Hänen mukaansa niistä ei aiheudu mitään varsinaista vaaraa junaliikenteessä. Uudet jarrutönkät otetaan käyttöön sitä mukaan, kun ne on asennettu vetureihin.
VR:n kilpailutuksesta vastaava Tarja Pahkasalo on vähäsanainen, kun häneltä kysyy syitä uusien jarrujen hankintaan. Pahkasalon mukaan uusien jarruyksikköjen ostamisella VR pystyy jatkamaan vanhojen sähkövetureiden käyttöikää pitkälle tulevaisuuteen.
VR hankkii uudet tönkkäjarruyksiköt saksalaiselta Knorr-Bremseltä, joka on johtava hyötyajoneuvojen jarru- ja ohjausjärjestelmien valmistaja. VR on tehnyt sopimuksen ruotsalaisen Knorr-Bremse Nordic Rail Services AB:n kanssa, joka vastaa yhtiön pohjoismaisten asiakkaiden jälleenmyyntitoiminnasta.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/veturien-jarruja-jaatynyt-pakkasissa-vr-joutui-hankkimaan-luotettavammat-jarrut/774976/