Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Porkkanasta muutama kysymys  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« : Lokakuu 15, 2009, 21:12:55 »

Oliko joku Dm8/Dm9 nimeltään pikajuna Lapponia?

Pääsikö sillä 1980-luvun alussa väliä Tre-Hki?

Oliko lempinimi "Porkkana" jo tuolloin käytössä? Oliko se VR-väen käyttämä sisäpiiri-lempinimi?

Ajettiinko Porkkanoilla aina siten, että vaunujen molemmissa päissä oli veturit, ja molemmat vetivät/työnsivät yhtäaikaa?
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #1 : Lokakuu 15, 2009, 21:28:54 »

Ajettiinko Porkkanoilla aina siten, että vaunujen molemmissa päissä oli veturit, ja molemmat vetivät/työnsivät yhtäaikaa?

Porkkana on moottorijuna, jossa kolme kiinteästi yhteenkytkettyä vaunua, päissä olevissa on moottorit ja ohjaamo, moottorit ovat ajon aikana molemmissa moottorivaunuissa käytössä.
tallennettu
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #2 : Lokakuu 15, 2009, 22:34:52 »

Lapponia oli erikoispikajuna (1972/-73 erikoiskiitojuna) EP57/58 Hki-Ou-Hki..Se oli normaalisti veturi+5 vaunua. Porkkanalla (Dm8) ajettiin tosin ennen sitä Ouluun ainakin kesäaikaan, mutta "Lapponia"-nimeä sillä ei ainakaan virallisesti ollut. Tampereelle, ja ohikin, pääsi 1980-luvulla kai useallakin vuorolla.  Porkkana-nimeä näistä käytettiin heti yleisesti valmistumisesta alkaen.
tallennettu
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #3 : Lokakuu 15, 2009, 23:48:49 »

Lapponia oli liikenteessä vielä 90-luvun alussa, jolloin kalustona oli 1-kerroksisia ic-vaunuja ja lisävaunuina tavallisen pikajunan vaunuja. Aikataulu oli lähellä nykyistä ic-vuoroa, joka saapuu Tampereelle pohjoisesta noin klo 12 ja etelästä noin klo 18. Lapponian aikoina olivat liikenteessä myös Helsingin ja Iisalmen välinen Savonia- sekä Helsingin ja Joensuun välinen Karelia-erikoispikajuna.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #4 : Lokakuu 16, 2009, 07:30:30 »

Silloin kun veturivetoiset, teräsvaunuista kootut erikoiskiitojunat (EK), myöhemmin erikoispikajunat (EP), tulivat liikenteeseen noin vuonna 1972 ne saivat nimet Lapponia, Karelia ja Savonia. Niistä löytää lisätietoja Resiinan 4/2002 artikkelista "Erikoiskiitojunaliikenne alkoi 30 vuotta sitten".

Ja kun katsoo vanhoja aikatauluesitteitä Porkkana-kalustolla ajetusta moottorikiitojunista (MK), ei niistä löydy tietoja, että junat olisivat olleet nimettyjä.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #5 : Lokakuu 16, 2009, 07:37:13 »

Oliko lempinimi "Porkkana" jo tuolloin käytössä? Oliko se VR-väen käyttämä sisäpiiri-lempinimi?


Porkkana tunnettiin aivan yleisesti Porkkanana jo lapsuudessani 1970-luvun alussa, siis epäilemättä jo 1960-luvun puolellakin. Ei siis pelkästään VR-sisäpiirissä.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #6 : Lokakuu 16, 2009, 08:52:13 »

...
Ja kun katsoo vanhoja aikatauluesitteitä Porkkana-kalustolla ajetusta moottorikiitojunista (MK), ei niistä löydy tietoja, että junat olisivat olleet nimettyjä.
Oulun kiitojuna MK57-MK58 esiintyi nimellä "Lohenpyrstö" sitä junaa koskevassa aikatauluesitteessä. Nimi ei tainnut tulla kovin tunnetuksi, jollei sitten Oulussa ja junan reitin varrella. En myöskään muista kuinka monta vuotta nimeä käytettiin. Aivan Dm8-9 alkutaipaleella lehdistö kutsui niitä nimellä "oranssijuna", mutta "porkkana" vakiintui käyttöön reilusti 60-luvun puolella.
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #7 : Lokakuu 16, 2009, 14:07:22 »

Wikin mukaan Suomen erikoispikajunat olivat: 1974–1979 Helsinki–Oulu – Polaria; 1974–1994 Helsinki–Oulu - Lapponia; 1974–1992; Helsinki–Joensuu – Karelia; 1974–1993 Helsinki–Kontiomäki – Savonia, 1985–1989 Helsinki–Jyväskylä – Centria ja 1989–1995 Helsinki–Turku - ei nimeä.

Koiranleuat nimittelivät Tampereen junaa Tamp...aksi. Taisi olla kuitenkin vain teekkarihuumoria. Mutta Porkkana oli kaikkien huulilla!
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #8 : Lokakuu 16, 2009, 15:10:56 »

Severi Suhosen aikoinaan lanseeraama "Lentävä kalakukko" taisi olla ensimmäinen tosin epävirallinen junayhteyden nimi. Kuopioon meneviä junia on kutsuttu tällä nimellä oli kalusto mitä vaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Lokakuu 16, 2009, 19:50:13 »

Minun muistaakseni Lapponiaksi tai Polariaksi kutsuttua junaa ei kyllä koskaan ajettu porkkanalla. En kyllä väitä kuvaa 100% oikeaksi, mutta asuin Oulussa viikot vv. 1973-74, kuljin junalla Kainuuseen joka viikonloppu ja seurasin muutenkin varsin tarkaan sen suunnan junaliikennettä. Olivatko porkkanat edes pikajunakäytössä vuonna 1974?

Lentävä Kalakukko on aina ollut yksi teitty juna Kuopioon. Se "tietty" on sitten vaihdellut vuosien saatossa. Ihan alkuperäinen oli yöjuna, sittemmin nimeä on kantanut esim. seiskaviitonen, joka osan aikaa lulki Kontiomäkeen asti. Noin vuonna 1960 (+- kaksi vuotta) matkustin Kajaanista Helsinkiin niin, että alkumatka Kuopioon asti tultiin lätällä, joka pysähtyi joka maitolaiturilla (haukotus!) ja sitten Kuopiosta eteenpäin Kalakukolla, jota veti höyryveturi. Se oli vajaat kymmenvuotiaalle nassikalle mahtava elämys.
tallennettu
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #10 : Lokakuu 16, 2009, 22:23:24 »

Wikin mukaan Suomen erikoispikajunat olivat: 1974–1979 Helsinki–Oulu – Polaria; 1974–1994 Helsinki–Oulu - Lapponia; 1974–1992; Helsinki–Joensuu – Karelia; 1974–1993 Helsinki–Kontiomäki – Savonia

Wikin kirjoittajalla on ollut väärää tietoa aloituksissa, silla Lapponia Ouluun ja Savonia Kuopioon alkoivat kulkea kesäaikataulukauden alussa (28.5.1972) ja Karelia syysaikataulukauden (lokakuun) alussa. Ne olivat silloin EK-junia. 1973 kesän alussa ne alkoivat ajaa EP-tunnuksella. Samalla Savonia jatkoi Kontiomäkeen.

// korjattu lainaus
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2009, 22:47:42 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Timo Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #11 : Lokakuu 16, 2009, 23:53:53 »

Perusteellista tietoa; kiitos!
Nimettyjä junia olis siis muitakin, ja Lapponia ja Porkkana eivät liittyneetkään toisiinsa. Oma hatara muistikuva ei pitänyt paikkaansa.
Pikkupoikana (70-luvulla) pidin Porkkanoita niin futuristisina ja menevän näköisinä, etten ajatellut minkään koskaan yltävän niiden tasolle. Lempinimen bongasin ensimmäistä kertaa viikko sitten tältä foorumilta. Oppia ikä kaikki.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #12 : Lokakuu 16, 2009, 23:58:38 »

Eiköhän tuo "porkkana"-nimi tullut lähinnä junan värityksestä.
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #13 : Lokakuu 17, 2009, 13:19:55 »

Tapio, hyvä korjaus. Nuo tiedot ovat Wikissä.

Kalakukolla lähdettiin Kuopiosta 60-luvun alussa muistaakseni puolenpäivän jälkeen. Höyryllä mentiin - Ukko-Pekan vetämänä, mutta sitten nokalle tuli Dr13. Mistähän löytyisi aikataulu, josta voisi varmentaa kulkuajan?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 17, 2009, 17:46:56 kirjoittanut Joni Lahti » tallennettu
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #14 : Lokakuu 17, 2009, 21:07:15 »

Jonin edelliseen kysymykseen: P76 lähtöaika Kuopiosta oli 1961-1966 klo 14.40.  Suonenjoki 15.29, Pieksämäki 16.00 - 16.25, Mikkeli 17.27 - 17.35, Mäntyharju 18.15, Kouvola tulo 19.25-19.30.
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #15 : Lokakuu 17, 2009, 22:28:33 »

Kiitos Tapio, tuollainen muistikuva on noin vuodelta 1962.
tallennettu
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #16 : Lokakuu 19, 2009, 17:13:42 »

...
Ja kun katsoo vanhoja aikatauluesitteitä Porkkana-kalustolla ajetusta moottorikiitojunista (MK), ei niistä löydy tietoja, että junat olisivat olleet nimettyjä.
Oulun kiitojuna MK57-MK58 esiintyi nimellä "Lohenpyrstö" sitä junaa koskevassa aikatauluesitteessä. Nimi ei tainnut tulla kovin tunnetuksi, jollei sitten Oulussa ja junan reitin varrella. En myöskään muista kuinka monta vuotta nimeä käytettiin. Aivan Dm8-9 alkutaipaleella lehdistö kutsui niitä nimellä "oranssijuna", mutta "porkkana" vakiintui käyttöön reilusti 60-luvun puolella.


Lohenpyrstöstä käytettiin Oulussa myös nimeä Kalanruoto. Täällä pohjoisessa koko moottorikiitojuna oli varsinainen "esipendoliino":  Ouluun saapuessa siinä oli yleensä aina joku paikka rikki (S). Oulun varikolle rakennettiin Lohenpyrstöä varten läpiajettava huoltohalli, että sen sai sisälle lämpimään sulamaan ja että moottorista ja ruiskupumpun vivustoista sai pestyä hiekan yms moskan pois.  Junan lämmityslaitekkin oli yksi varsinaisista harminkappaleista koska se ei koskaan toiminut!
tallennettu

Dieselin ääni turrutti pääni!
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #17 : Lokakuu 21, 2009, 12:59:53 »

Täytyy vielä jatkaa Lohenpyrstö/Kalanruodosta: Ensimmäistä kertaa Ouluun saapuessaan Lohenpyrstö hyytyi Kempeleen asemalle. Miehistö soitti hinausavun Oulusta, josta tietenkin riennettiin auttamaan pulaan joutunutta "esipendoliinoa". Ja niinpä koko komeus saapui Ouluun Mulli vetoisena sauhuten!

Myöhemmin, kun porkkanan ongelmat aina vain jatkuivat pohjoisen liikenteessä, Seinäjoelta moottorikiitojunaan lähti mukaan asentaja joka korjaili reissussa tulleita vikoja sitä mukaa, kun niitä syntyi!  

Että semmoinen se, kaikkien nyt kaihoama Porkkana oli alkuaikoinaan, penikkatautia sekin sairasti!  Virnistää
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2009, 15:00:12 kirjoittanut Pirkko Alanen » tallennettu

Dieselin ääni turrutti pääni!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Porkkanasta muutama kysymys  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina