Seuraavanlainen mielipidekirjoitus löytyi Kalevasta:
Työssäkäyntiliikenne junalla välille Raahe–Tornio, siellä ovat työpaikatkin
Perheen molemmat vanhemmat käyvät yleensä palkkatyössä kodin ulkopuolella. Jotta perheen työpaikat voisivat olla myös eri paikkakunnilla, on työssäkäyntiliikenne järjestettävä joustavaksi. Oulun seutu tarvitsee nopean rautatietä hyödyntävän lähiliikenteen.
Välillä Raahesta Tornioon sijaitsee Oulun seudun enimmät työpaikat. Karkean arvion mukaan kuusi lähiliikenteen junaparia kykenee huolehtimaan liikenteen tällä välillä puolen tunnin välein läpi vuorokauden.
Tämä tietysti edellyttää hiukan infrastruktuurin rakentamista. Rataverkko on saatettava kaksiraiteiseksi koko matkalla ja sähköistetyksi. Junat pysähtyvät ainoastaan noin 10-40 kilometrin välein, eli karkeasti nykyisten kuntakeskusten kohdilla. Asemille tulee rakentaa pysäköintialueet ja niihin sähkölämmitys autoille. Tässä kaikki tarpeellinen.
Kun lähiliikenne on toiminnassa, perheiden ei tarvitse miettiä ja vaihtaa asuinpaikkaa työpaikan mukana tai vaihtoehtoisesti kieltäytyä uudesta työpaikasta kodin sijainnin ja puolison työpaikan takia. Kun liikenne on läpi vuorokauden, voivat vuorotöissä käyvät asua kauempana työpaikasta. Kunnollinen lähiliikenne tuo alueelle lisää vetovoimaa. Kaikki voittavat; ihmiset, työnantajat ja yhteiskunta.
Martti Palomäki
insinööri
Oulu
http://www.kaleva.fi/lukijalta/mielipiteet/tyossakayntiliikenne-junalla-valille-raahetornio-siella-ovat-tyopaikatkin/776118/Oululaisena olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa että lähijuna olisi hyödyllinen. Radan kaksiraiteistaminen sen sijaan ei vaikuta kovin kannattavalta vaikkakin se epäilemättä olisi hyödyllinen liikennöinnin kannalta...