Tämän vihkosen kaivoin esiin Helsingin satamaradan takia. Siinä on muutakin hauskaa. Vähemmän hauskaa itselleni on, että unohdin sen erääseen pinoon, vaikka olin pannut merkille erään kummmallisuuden: Kohdassa "Muut yksityiset rautatiet", Ls Leininselän rautatie (Kausalan asemalta). Liikennepaikkaluettelossa: a , Leininselkä (lataan loppuosan vihosta myöh.), ei telefoonihuutoa, mutta rautatie-sarakkeessa "Ls". Noihin aikoihin aikataulukin annettiin "Turistissa", sivuilla on Hannu Siitarin lataamana
http://vaunut.org/kuva/91619?t=leininselk%25C3%25A4Leininselkää kohdellaan kuin mitä hyvänsä täysivaltaista asemaa. Olisiko syynä jätetty anomus? Keskeneräinen asia? Vai oliko peräti kyseessä lupa väliaikaiselle liikenteelle?
Rataa ei tiettävästi kunnostettu yksityisratojen tarkastajaa tyydyttävään kuntoon, ja niin rata kuuluu niiden harvojen joukkoon, joilla matkustaminen oli "ilmaista", - varmaan tämä oli huomioitu laivamatkan hinnassa, ja Leininselän asemalla odotushuoneina oli ravintolat.