* lentoasemat ovat usein verorahoilla tuettuna
Milläs rahoilla rautatieinfra on rakennettu ja ylläpidetty jos ei verorahoilla?
Suomessa lentoasemat (poislukien Seinäjoki ja Mikkeli) ovat Finavian hoitamia, eikä niitä rahoiteta verovaroin. Päinvastoin, Finavia on erittäin kannatava valtion omistama yritys. Finavian tulomuodostus on varsin erikoinen eli yhtiöllä on kolme lähes yhtäsuurta tukijalkaa. Kolmannes tuloista tulee "oikeasta" lentoasematoiminnasta, toinen kolmannes Helsinki-Vantaan ravintola ja myymäläbisneksestä ja viimeinen kolmannes pysäköintitalojen pyörittämisestä.
Verovaroin kyllä ostetaan jotain liikennettä, kuten Savonlinnan lennot. Rautatieliikennekään ei ole vapaa tästä tukimuodosta.
* lentoyhtiöt nauttivat paljon verovapauksia (esim. alv. ja polttoainevero)
Kansainvälisessä liikenteessä kai noin, mutta ei kotimaan lentoliikenne mitään verovapauksia nauti.
Paljonkos rautateiden vetovoimana käytettävässä sähkössä on veroja? Sähkö on erittäin kevyesti verotettu energiamuoto ja liikennepolttoneiseisiin verrattuna ilmaista.
* lentoliikenteen ilmastokuorma on junaliikenteen pahempaa ja se aiheuttaa yhteiskunnille kustannuksia (esim. tulvien ja myrskyjen muodossa)
Totta.