Minua jossain määrin nyppii tämä (laiskan) lehdistön tapa esittää tapahtumapaikka kunnan tarkkuudella. Nykyisin osa kunnista on liitosten jälkeen aivan helkatin isoja, eikä sillä esimerkiksi, että jotain tapahtuu Salossa, Raaseporissa tai Oulussa, ole oikeastaan juuri mitään informaatioarvoa. Jokin lehti jopa esitti kartan, jossa oli iso punainen täplä piirrettynä Valkeakosken kaupungin keskustaan. Tämänkin olisi aivan hyvin voinut otsikoida, että onnettomuus sattui Toijalan itäpuolella, jos ilmaisu "Iittalan ja Toijalan välillä" on liian pitkä. Se, että Iittala kuuluu Hämeenlinnaan ja Toijala Akaaseen, ei mitätöi paikkakuntien Iittala ja Toijala olemassa oloa.
Taisi tulla suoraan poliisin tiedotteesta tuo Valkeakoski, joka tietysti sinällään oikea tieto olikin. Myös "Metsä-Karintien rataosuuden" tunteminen on melko haastavaa jopa rautateiden ammattilaisille.
Ensimmäinen tiedote:
Mies menehtyi jäätyään junan alle Valkeakoskella.
01.12.2017Sisä-Suomi
Hätäkeskukseen ilmoitus raideliikenneonnettomuudesta Metsä-Karintien rataosuudella 1.12.2017 12.26 aikaan. Tapahtumapaikalla selvisi, että ratayöntekijänä ollut vanhempi mies oli jäänyt junan alle ja menehtynyt välittömästi. Poliisi jatkaa asian selvittämistä kuolemansyyn tutkintana eikä tapahtuneesta tiedoteta toistaiseksi enempää.
Toinen tiedote:
Tarkennusta Valkeakosken raideliikenneonnetomuuteen
01.12.2017Sisä-Suomi
Menehtynyt mies oli poliisin tämän hetken tiedon mukaan Tarttilan kylän kohdalla työhönsä liittyvissä tehtävissä. Hän on ollut liikkeellä jalan. Tapahtumapaikalla on kahdet raiteet. Samaan aikaan on tullut pendolino-juna etelän suunnasta ja toisaalta sähköjuna pohjoisen suunnasta. Mies on junankuljettajan havaintojen mukaan seurannut katseellaan vain pendolino-junaa eikä ole lainkaan havainnut takaansa pohjoisen suunnasta tullutta sähköjunaa. Mies on ollut jostain syystä pohjoisen suunnasta tulleen junan kiskoilla. Tämän sähköjunan nopeus on ollut tapahtumahetkellä noin 200 km/h. Viime hetkellä mies on havainnut takaansa tulleen junan ja yrittänyt kiskoilta pois. Juna törmäsi mieheen. Kuolema on tullut välittömästi. Poliisi jatkaa tapahtumien selvittämistä.
Ja kolmas:
Täydennystä Valkeakosken raideliikenneonnettomuuteen 1.12.2017
01.12.2017Sisä-Suomi
Julkisuudessa esiintyneen virheellisen tiedon johdosta seuraava lisäys aiempaan tiedotteeseen.
Valkeakoskella, Tarttilan kylän kohdalla junan alle jäänyt mies ei ole ollut raideliikenteeseen tai radan kunnossapitoon liittyvissä työtehtävissä rata-alueella. Menehtynyt, 60- luvulla syntynyt Akaalainen mieshenkilö oli ylittämässä rataa ympäristössä oleviin maa- tai metsätöihin liittyen ja jäi vahingossa junan alle. Poliisi ei tiedota enempää tästä asiasta.
Edit: Metsä-Karintie lähtee näemmä Ilomäentieltä Kuurilaa kohti. Googlen kartan mukaan se kuitenkin päättyy reilusti ennen Kuurilaa, vaikka sieltä oikeasti tieyhteys onkin. Muutamaan kertaan tullut siitä fillarillakin poljettua kun on reilusti suorin reitti Kuurilasta Toijalaan.