Mielenkiintoista seurata pääradan viereisen raiteen (vastakkaisen suunnan) uusittuja opastimia matkaa tehdessä. - Vaikka ei ole kulkijoita tulossa lähimaillakaan, siellä joka kolmas tolppa näyttää punaista, seuraava tolppa (mentäessä siis vastakkaiseen suuntaan suhteessa viereisen raiteen kulkusuuntaan) "odota seis" ja seuraava "aja", ja sitten taas punainen tolppa. Tällä järjestelyllä ilmeisesti kapasiteettia saatu radalle lisää? Välitolpat toiminevat kuten suojastusopastimet ennen vanhaan?
Liikennepaikkojen väleillä pääopastimet ovat usein tosiaan kytketty asetinlaitteen avulla toimimaan valittuun liikennöintisuuntaan kuten suojastusopastinjärjestelmät aikoinaan (jotka olivat siis asetinlaitteista erillisiä järjestelmiä).
Liikennepaikoilla sen sijaan opastimet näyttävät oletusarvoisesti seis, ja ryhtyvät näyttämään ajonsallivaa vasta kun joko automatiikka tai liikenneohjaaja käsin muodostaa asetinlaitteella kulkutien.