|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 19, 2017, 01:10:34 » |
|
Seinäjoki–Vilppula?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 19, 2017, 01:25:47 » |
|
Ehkä palataan ajassa noin 10 vuotta taaksepäin laittamalla kulkuun suorat Vankkavuorot Seinäjoki-Tampere ja Tampere-Seinäjoki? Ehkä Vilppulan Vankka siirretään lähtemään Seinäjoelta - ja myös palaamaan Vilppulan sijaan Seinäjoelle? Lähtö Seinäjoelta ehkä joskus noin 04:50 ja ensimmäiset kyytiin Alavurelta puolta tuntia myöhemmin, ei paha?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 19, 2017, 08:40:58 » |
|
Kotkan radalla on varmaan kyse poistetun iltajunaparin palauttamisesta. Mutta Joensuu - Nurmes on erikoinen tapaus. Eikös junatarjota ole ollut nykyisenlainen pitkän aikaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 205
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 19, 2017, 09:52:13 » |
|
Itseä kiinnostaisi Kolarin-liikenne. Rupeaakohan yöjuna kulkemaan Kolariin/Kolarista joka päivä?
Edit: löysin vastauksen VR:n sivulta.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2017, 23:46:44 kirjoittanut Jaakko Pehkonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 19, 2017, 10:10:09 » |
|
Ehkä palataan ajassa noin 10 vuotta taaksepäin laittamalla kulkuun suorat Vankkavuorot Seinäjoki-Tampere ja Tampere-Seinäjoki? Ehkä Vilppulan Vankka siirretään lähtemään Seinäjoelta - ja myös palaamaan Vilppulan sijaan Seinäjoelle? Lähtö Seinäjoelta ehkä joskus noin 04:50 ja ensimmäiset kyytiin Alavurelta puolta tuntia myöhemmin, ei paha?
Niissä Seinäjoki - Haapamäki - Tampere aamu- ja iltajunissa ei vaan ollut noihin kulkuaikoihin juuri yhtään matkustajaa, ja sen takia ne vähin erin lakkautettiin ensin Seinäjoen ja Haapamäen väliltä ja sitten Vilppulan ja Haapamäen väliltä. Toki edelleen Vilppulan, Haapamäen ja Keuruun välillä on olemassa junaa korvaava taksibussiyhteys. Mutta vaikka matkaketjuista on nyt tullut VR:n uusi bisnesmalli, siitä yhteydestä ei löydy tietoa juuri mistään (taksibussista ei ole mitään mainintaa aikatauluissa netissä tai asemilla!).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 19, 2017, 16:54:06 » |
|
Kotkan radalla on varmaan kyse poistetun iltajunaparin palauttamisesta. Mutta Joensuu - Nurmes on erikoinen tapaus. Eikös junatarjota ole ollut nykyisenlainen pitkän aikaa?
Ei ollut tuo iltavuoron palautus Kotkan radalla jota itsekin odotin, vaan yllättäen oikea palvelutason parannus kahden uuden arkipäivittäisen junaparin muodossa. Tätä ainakin me Kouvolalaiset ilolla tervehdimme. Nyt pääsee käymään töissä ja vaikka keskussairaalalla entistä paremmin. Vielä kun saisivat myöhäosillan yhteyden Helsingistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 19, 2017, 19:43:42 » |
|
Porista 8.00 Tampereelle ja Tampereelta 10.00 takaisin. Junat jokaisena arkipäivänä. Tämä oli aika helppo muutos kierron kannalta ja juna ei enää seiso Porissa. Tarpeesta en tiedä. Myöhäinen iltalähtö ja yhteys pohjoisen juniin jää edelleen uupumaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 19, 2017, 20:49:40 » |
|
Porista 8.00 Tampereelle ja Tampereelta 10.00 takaisin. Junat jokaisena arkipäivänä. Tämä oli aika helppo muutos kierron kannalta ja juna ei enää seiso Porissa. Tarpeesta en tiedä. Myöhäinen iltalähtö ja yhteys pohjoisen juniin jää edelleen uupumaan.
Tuo on looginen ja hyvä parannus. Nyt on neljän tunnin väli aamulla Tampereelta Porin suuntaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 818
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 19, 2017, 21:24:15 » |
|
Ehkä palataan ajassa noin 10 vuotta taaksepäin laittamalla kulkuun suorat Vankkavuorot Seinäjoki-Tampere ja Tampere-Seinäjoki? Ehkä Vilppulan Vankka siirretään lähtemään Seinäjoelta - ja myös palaamaan Vilppulan sijaan Seinäjoelle? Lähtö Seinäjoelta ehkä joskus noin 04:50 ja ensimmäiset kyytiin Alavurelta puolta tuntia myöhemmin, ei paha?
Joku näkee tämän aivan turhan yhden päivittäisen junaparin lisäämisen hienona juttuna? https://www.kmvlehti.fi/uutiset/pandat-tuovat-vilppulaan-12-uutta-junavuoroa-200616353
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 19, 2017, 21:27:39 » |
|
Minä hykertelen täällä ajatukselle, että henkilö herää Seinäjoen lakeuksilla ennen aamuneljää noustakseen klo 4:45 Pandajunaan ja jää sitten odottamaan Eläinpuisto-Zoon viehättävällä seisakkeella neljä tuntia eläinpuiston porttien aukeamista. Toiseen suuntaan tämä henkilö tietenkin viisaasti nousee jo aiempaan junaan (klo 18:13), jolloin hänen ei tarvitse odottaa porttien sulkeudutta kahdeksaa tuntia tällä viehättävällä seisakkeella. Hei haloo VR, eläinpuisto on auki klo 10 - 14 !!!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 19, 2017, 21:46:38 » |
|
Ehkä palataan ajassa noin 10 vuotta taaksepäin laittamalla kulkuun suorat Vankkavuorot Seinäjoki-Tampere ja Tampere-Seinäjoki? Ehkä Vilppulan Vankka siirretään lähtemään Seinäjoelta - ja myös palaamaan Vilppulan sijaan Seinäjoelle? Lähtö Seinäjoelta ehkä joskus noin 04:50 ja ensimmäiset kyytiin Alavurelta puolta tuntia myöhemmin, ei paha?
Niissä Seinäjoki - Haapamäki - Tampere aamu- ja iltajunissa ei vaan ollut noihin kulkuaikoihin juuri yhtään matkustajaa, ja sen takia ne vähin erin lakkautettiin ensin Seinäjoen ja Haapamäen väliltä ja sitten Vilppulan ja Haapamäen väliltä. Toisaalta mitä muutakaan Seinäjoki - Vilppula -osuuden liikenteen lisäys voisi tarkoittaa kuin Jarin mainitsemaa Vilppulaan nyt päättyvien/lähtevien junien jatkoa? En näe, että mihinkään aikaan vuorokaudesta olisi kysyntää junalle pohjoisen suunnasta Vilppulaan asti muttei siitä eteenpäin, tai toisinpäin. Se tosin tulee mieleen yhtenä vaihtoehtona, että jospa Seinäjoki - Vilppula -liikenteen lisäys tarkoittaakin kahta erillistä lisäystä. Eli olisi tulossa Vilppulan junien jatko Haapamäelle sekä johonkin toiseen aikaan vuorokaudesta uusi junapari Haapamäen ja Seinäjoen välille. Lisäys saattaisi liittyä pandojen tuloon Ähtärin eläinpuistoon ja ehkä myös Tuurin kyläkaupan kasvavaan kysyntään. EDIT: Tuolla ehdittiinkin jo näköjään pandat mainita, kun oli sivu ollut päivittämättä ennen kuin kirjoitin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 19, 2017, 21:53:14 » |
|
UUDET VUOROT Vilppula–Seinäjoki – suora yhteys Tampereelta/Tampereelle
Vilppula–Seinäjoki, maanantaista perjantaihin ja sunnuntaisin kello 21.19 – 23.15
Seinäjoki–Vilppula, maanantaista perjantaihin kello 4.45 – 6.40 ja lauantaisin kello 6.50 – 8.50
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 818
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 19, 2017, 21:56:55 » |
|
Pandajunat ovat Vilppulasta Seinäjoelle alkuyöstä ajettava Vankka ja vastaavasti aamuyöllä Seinäjoelta takaisin Vilppulaan, kummatkin "tyhjävaunujunia" niin että aikataulut osuvat nykyisiin viivoihin. Vilppulan veturimiehitykset voidaan näin ollen lopettaa ja siirtää junat Seinäjoen ajettaviksi. VR saa henkilöstösäästöt itselleen, mutta kaikki kulut maksamme korkojen kera me. Kun tuo on vielä noin upeasti markkinoitu pandoilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #16 : Joulukuu 19, 2017, 23:38:01 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #17 : Joulukuu 20, 2017, 00:06:14 » |
|
Surkuhupaisa ajankuva markkinointiviestinnän voimasta ja median nykytilasta.
Olen lähettänyt sekä VR:lle, KSML:lle että KMV-lehdelle vastausta pyytävän palautteen asiasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #18 : Joulukuu 20, 2017, 01:29:24 » |
|
Kauan, todella kauan sitten, kun aloitin urani vuonna v.1971 Hy:n konepajakoulusssa, pitkän linjan VR:llä uran tehnyt opettaja ins. Peltonen antoi meille noviiseille ensimmäiseksi ohjeeksi: "Täällä SAA myös ajatella". Tämä näyttää nykyajan "nuorisolta" tyystin unohtuneen. "PANDAT" ja "ÄHTÄRI" - tuossahan on oiva tilaisuus luoda uusi junayhteys, jota voinee myös mainostaa uutena suorana junana Tampereelta Seinäjoelle ajattelematta lainkaan ajankohtaa. Kuten "kaima" tuolla ennalta kommentoi, uusilla yhteyksillä tuskin moni käväisee Ähtärissä pandoja katselamissa noina aikoina. Plussat Petrille, että on saattanut junien aikataulut päättäjien tietoisuuteen tosiasioiden valossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #19 : Joulukuu 20, 2017, 02:01:45 » |
|
Joku näkee tämän aivan turhan yhden päivittäisen junaparin lisäämisen hienona juttuna?
Hieno juttu! Mänttäläisille ei vieläkään saatu omaa kiskobussiyhteyttä Tampereelle, mutta ähtäriläisille saatiin ja keuruulaisilla sellainen jo onkin! Ähtäri - Mänttä 1 - 0 Mikko Savola - Arto Pirttilahti 1 - 0 Tämä yksi ainokainen lisäjunavuoro on erityisesti ähtäriläisten juttu. Ähtäristä pääsee nimittäin jälleen taas pienen tauon jälkeen julkisilla kulkuneuvoilla Tampereelle - ja vieläpä ennen aamukahdeksaa. Lastunen... eiku Paunu meni jokin aika sitten lopettamaan klassisen Ähtäri-Tampere -pikavuoroyhteyden yhteiskunnan lopetettua tuen tyhjien penkkien kuljettamiseen edes takaisin. Ilmeisesti myös Ykspetäjä lopettaa tämän vuoden jälkeen vastaavan tyhjäpenkkikuljetuksen Ähtäri-Virrat välillä ja samalla vaihtoyhteyden Paunun Virrat-Tampere -vuoroon. ...tosin tuskin kukaan tätä yhteyttä edes käytti, matka-aika peräti 3½ tuntia mistä ½ tuntia Virtain Teboililla. Kiskobussilla nipin napin alle kahteen tuntiin ja omalla autolla niin ikään kaksi tuntia, riippuen paljon tietysti ajankohdasta ja päätepisteestä. Paluu Tampesterista onnistuu kahdeksastaneljään-työpäivän päätteeksi sillä neljän jälkeen lähtevällä kiskobussivuorolla, vaihto Haapamäellä ja perillä Ähtärissä noin 18:20. Mutta onko käyttäjiä? Ilmeisesti ainakin yksi on, jota sanomalehden toimesta haastateltiin jokunen vuosi sitten Parkanon juna-asemalla, oli tullut autolla Ähtäristä Parkanoon(!) ja jatkoi sieltä junalla joko Tampereelle tai Helsinkiin... Ps. Jatkossa Paunun pikavuoro näyttää käyvän kääntymässä Ähtärissä omituiseen aikaan iltapäivisin, olisiko kyseessä rahtiyhteyden ylläpitovuoro? Minä hykertelen täällä ajatukselle, että henkilö herää Seinäjoen lakeuksilla ennen aamuneljää noustakseen klo 4:45 Pandajunaan ja jää sitten odottamaan Eläinpuisto-Zoon viehättävällä seisakkeella neljä tuntia eläinpuiston porttien aukeamista.
Mitä? Lopetetaanko kaikki muut kiskobussivuorot ja tämä jää ainoaksi? Eikös Seinäjoelta pääse Pandapuisto-Zoo:hon noin kello 10:30 lähtevällä kiskobussivuorolla? "PANDAT" ja "ÄHTÄRI" - tuossahan on oiva tilaisuus luoda uusi junayhteys, jota voinee myös mainostaa uutena suorana junana Tampereelta Seinäjoelle ajattelematta lainkaan ajankohtaa.
Tämähän ennustettiin jo heti tuoreeltaan huhtikuussa toisaalla internetissä: http://junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?pid=1872 Eli VR ajaa kun LVM maksaa. Mutta kuka maksaisi kiskobussien teippaamisen panda-kuoseihin? Aivan perseelläänhän Haapamäen ratojen Vilppulan pohjoispuolinen henkilöliikenteen aikataulutus on ollut Vaasan radan sähköistyksen jäljiltä, ehkä jo pidempään. Toivottavasti tulevaisuudessa saadaan vähän paremmin kannattavaksi jos ja kun myös maakunnille, suurille kaupungeille ja kaupunkiseuduille avautuu mahdollisuus järjestää omaa junaliikennettä, mistä Mikko Savola blogissaan muistuttaa: http://mikkosavola.fi/Blogi/Artikkeli/ArticleId/961?Return=56 Tai sitten ei.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #21 : Joulukuu 20, 2017, 12:55:07 » |
|
Mitä? Lopetetaanko kaikki muut kiskobussivuorot ja tämä jää ainoaksi? Eikös Seinäjoelta pääse Pandapuisto-Zoo:hon noin kello 10:30 lähtevällä kiskobussivuorolla? Tietenkin pääsee... ja aiemmin lakkautetulla puolen päivän vuorolla olisi päässyt takaisinkin. Lisävuorojen harhaanjohtava markkinointi vain kiinnitti huomiota. Tietysti sehän on aina hyvä, että junia ajetaan, mutta... ne aikataulut. Toki hyvien aikataulujen suunnittelu näistä lähtökohdista on mahdotonta, kun oletetaan ettei juniin saa sitoutua paljon kalustoa, niiden ajaminen ei saa maksaa paljon ja tyhjiä penkkejä ei saa kuljettaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #22 : Joulukuu 21, 2017, 20:34:36 » |
|
Surkuhupaisa ajankuva markkinointiviestinnän voimasta ja median nykytilasta.
Olen lähettänyt sekä VR:lle, KSML:lle että KMV-lehdelle vastausta pyytävän palautteen asiasta.
Tilannetiedotus: palautteeseen tuli vastaus ainoastaan Keskisuomalaiselta, jonka toimituksen johtoon kuuluva henkilö perusteli uutista seuraavasti: "Saamassani VR:n tiedotteessa todetaan mm. näin: Lisäksi 25.3.2018 käynnistyvät lisävuorot mahdollistavat sujuvan vierailun Ähtärin eläinpuistoon, kun Vilppula-Seinäjoki-välille lisätään 12 uutta junavuoroa viikossa. Ihan yksityiskohtaisesti en tilannetta tunne mutta eiköhän VR nykypäivänä reagoi myös kuluttajien tarpeisiin." Kun jatkokysymyksessä tiedusteltiin, miten aamuyöllä ja illalla myöhään lähtevät vuorot liittyvät eläinpuistoon tai pandoihin, vastausta ei enää tullut, eikä jutun sisältöä harhaanjohtavine pandahassutteluineen ole muutettu. KMV-lehti on puolestaan julkaissut juttunsa alla useita asiaa ihmetteleviä kommentteja ja saanut korjausta pyytävää palautetta, mutta ei ole editoinut pandahölinöitään pois. https://www.kmvlehti.fi/uutiset/pandat-tuovat-vilppulaan-12-uutta-junavuoroa-200616353Tästä voi päätellä, että vedätetyksi joutuminen on liian kova pala myönnettäväksi useille medioille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #24 : Joulukuu 22, 2017, 07:18:06 » |
|
Kova on pandojen vetovoima, jos juna täyttyy Seinäjoelta arkipäivänä 0445 eläinpuiston vieraista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|