Transtechin osalta täytyy muistaa sen olevan osa Skodaa. Konsernissa kajaanilaisten tehtävänä ei taida olla vetureiden kehittäminen ja rakentaminen. Toki se voi toimia toiseenkin suuntaan eli Transtechillä olisi ison konsernin osaaminen tukenaan. Vaikea sanoa täysin ulkopuolisena kumpiko on todellisuutta.
Ostajat taitavat nykyään haluta referenssejä, eivätkä halua protoihin sotkeutua. Sekin on ymmärrettävää nykyisessä avoimessa maailmassa, jossa ulkomailtakin saa vapaasti ostaa kalustoa.
Jostakin nämä eurooppalaiset kalustovalmistajat ovat lähteneet, eli heilläkin on ollut protoja. Ilman protoja ei kehity tai valmistu mitään uutta.
Mutta hyvä pointti tarkentaa Transtech:n omistuspohja, kun itseltä se jäi mainitsematta. Mutta tosiaan eihän Transtech olisi huono suunnitelemaan, kehittämään tai mahdollisesti kokoamaan veturia pohjoisiin tarpeisiin. Onhan tehdas itsekin pohjoisessa, jossa on tietoa ja tuntemusta, mitä tälläiselta veturilta vaaditaan, olkoon se sitten sähkö tai diesel -koneinen. Tässä kyllä Skodan omistus tulisi hyötykäyttöön ja kummatkin hyötyisi kehitystyöstä. Ja eihän se voi olla niin että VR yhtiönä rupeaisi määräämään mitä Transtech tekisi. Koska siltä tämä viime aikanen toiminta ainakin itsestäni näyttää, vaikka VR tilaa kaikki 2-kerrosvaunut Transtech:ä.